09:23 – 25 مهر 1403
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پس از یک سال کشمکش برای تعیین نرخ عوارض جاده شیراز – اصفهان سرانجام نرخ عوارض بزرگترین جاده عوارضی کشور را که در 6 قطعه ساخته شده است، اعلام کرد.
بزرگراه شیراز – اصفهان که تاکنون 6 قطعه آن ساخته شده است از شهر ایزدخشت شروع و به شهر شیراز در استان فارس ختم می شود. این بزرگراه به طول 212 کیلومتر با قطع بیش از 140 کیلومتر و معادل حدود دو ساعت مسافت بین اصفهان و شیراز، بزرگترین بزرگراه کشور محسوب می شود.
عملیات اجرایی ساخت این بزرگراه در سال 1388 آغاز شد و قطعات 1 تا 6 این بزرگراه در تاریخ 20 مهر 1402 توسط رئیس جمهور به بهره برداری رسید.
قطعه هفتم آن به طول 15 کیلومتر هم اکنون در حال احداث است که این بزرگراه را به ورودی شیراز (بزرگراه شیراز – یاسوج) متصل می کند. با بهره برداری از قطعه هفتم این بزرگراه که به شهر شیراز می رسد، طول کل این بزرگراه به 225 کیلومتر می رسد.
قطعه هشتم این بزرگراه به جاده کنارگذر غربی شیراز (بزرگراه حسینی هاشمی) که در واقع قطعه اول بزرگراه شیراز – بوشهر است، متصل می شود.
خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: روز گذشته بنا به دستور عالی ترین مقام وزارت و در راستای اجرای ماده (34) آیین نامه اجرایی قانون در خصوص ایجاد پروژه های عمرانی در بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و منابع مالی و ارزی کشور و تبصره ذیل در نتیجه عوارض خودروهای عبوری از سوی اداره کل کشور ابلاغ شده است. برای اجرا به شرح زیر
نرخ عوارض آزاد در جاده شیراز – اصفهان برای خودروهای سواری 120 هزار تومان، برای کامیون های کوچک 130 هزار تومان، برای مینی بوس ها 240 هزار تومان و … تعیین شده است.
هزینه و خدمات مربوط به اخذ عوارض در بزرگراه های متصل به سامانه ETC پلیس راهنمایی و رانندگی، بیمه مرکزی، مشاوره، نظارت بر پروژه ها و … حداکثر تا 5 درصد مبلغ اخذ شده می باشد.
هزینه های سامانه ETC بر اساس ابلاغیه های مصوب وزارت مربوطه تعیین می شود و استاندارد کار خواهد بود.
خبرنگار: محبوبه کبری