علی باقری فعال سیاسی اصلاح طلب و مدیر کل سیاسی وزارت کشور دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار آیرین، وی در خصوص راهبرد جریان موسوم به روزنه در انتخابات ریاست جمهوری گفت: افراد موسوم به روزنه ها یک گروه حزبی منسجمی را تشکیل ندادند که بتوان انتظار داشت موضع خود را به صورت مستمر و مکرر اعلام کند. اما تا زمان اعلام موضع رسمی جدید این گروه، با قطعیت نسبی می توان گفت همان اصول، دیدگاه ها و منطق علنی که در انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان شد، همچنان پابرجاست.
وی به بیانیه موسوم به افتتاحیه که در آستانه انتخابات گذشته در 20 اسفند صادر شد، پرداخت و تصریح کرد: عموماً کسانی که از این زاویه به مسائل نگاه می کنند معتقدند برای انتخابات پیش رو باید هر کاری که ممکن است برای شکل گیری یک سیاسی انجام دهیم. رقابت و امکان یک جنبش میانهروی از قطببندیهای شدید سیاسی استفاده کرد که میتوانست کشور را به سمت بهبود شرایط سوق دهد. این موضع اساسی روند افتتاحیه انتخابات بعدی را تشکیل می دهد، اما جزئیات بیشتر آن می تواند در روزها و هفته های آینده از طریق انتشار یک بیانیه مطبوعاتی به اطلاع عموم برسد.
این فعال سیاسی با بیان اینکه برای اظهار نظر قطعی در مورد ترکیب انتخاباتی اصلاح طلبان باید منتظر ماند تا نتایج آزمون صلاحیت مشخص شود، گفت: با این حال در حد گمانه زنی ها، شخصا امیدوارم که « با تمام شرایطی که در انتخابات گذشته در کشور وجود داشت. از نظر امکان رقابت جدیتر بین دیدگاههای مختلف سیاسی در جامعه و به تبع آن میزان مشارکت سیاسی، باید وضعیت بهتری نسبت به انتخابات 3 ماه پیش ایجاد کرد و اهداف نظام را در زمینه رقابتی دنبال کرد. و انتخابات مشارکتی باید بیشتر اجرا شود.
باقری با بیان اینکه سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در انتخابات گذشته اجرا نشد و در نتیجه کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم به دست آمد، اظهار امیدواری کرد: با در نظر گرفتن همه شرایط حاکم بر مجلس کشور و همه ضرورت ها که بله، دست اندرکاران انتخابات باید در جهت دستیابی نسبی به اهداف تعیین شده توسط مدیریت نظام حرکت کنند و رقابت جدی تر شود.
وی گفت: ایجاد رقابت جدی سیاسی پیامدهایی برای جناحهای سیاسی دارد و ظهور «چالش انتخاب یک نامزد واحد» است. وی تاکید کرد: هر چه کانال و فضای رقابت بازتر باشد، گزینه های بیشتری وجود دارد. در معرض تایید صلاحیت قرار می گیرد و این چالشی را برای همه جناح های سیاسی کشور ایجاد می کند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب اعلام کرد: همانطور که دیدیم جریان اصولگرا عملا به 3 یا 4 جریان مشخص تقسیم می شود و هر کدام کاندیداهای خود را دارند. اگر امکان رقابت بیشتر شود ممکن است این چالش برای اصلاح طلبان به طور نسبی ایجاد شود. من شخصاً از چالش انتخاب نامزد در میان بسیاری از کاندیداهای اصلاح طلب استقبال می کنم. البته این کار را برای اصلاح طلبان سخت می کند، اما در مجموع به نفع منافع ملی کشور و به نفع تشکیل انتخابات مشارکتی با درصد بالایی از رای دهندگان خواهد بود و از این زاویه من از این موضوع استقبال می کنم. چالش
گزارش آیرین، بر اساس قانون انتخابات، دوره چهاردهم ریاست جمهوری باید در خرداد 1404 و پس از پایان دوره چهار ساله دولت سیزدهم برگزار می شد.
بر اساس اصول 131 و 132 قانون اساسی در صورت فوت، استیضاح، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا پایان دوره ریاست جمهوری و پایان یافتن دوره ریاست جمهوری و رئیس جمهور. با توجه به موانع عدم انتخاب رئیس جمهور جدید و یا سایر موارد مشابه، معاون اول رئیس جمهور با تصویب رهبری و شورایی مرکب از رئیس مجلس و رئیس مجلس اختیارات و مسئولیت های خود را بر عهده می گیرد. قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت 50 روز رئیس جمهور جدید را انتخاب کند.
بر این اساس، رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه 10 اردیبهشت ماه طی حکمی «محمد مخبر» معاون رئیس جمهور و رئیس قوه مجریه را بر اساس اصل 131 قانون اساسی منصوب کردند.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تصویب روسای قوای مقننه و قضائیه و رئیس قوه مجریه و تایید شورای نگهبان در تاریخ 17 تیر 1303 در سراسر کشور برگزار می شود.
ثبت نام نامزدهای انتخابات از 19 خرداد آغاز و به مدت پنج روز ادامه دارد. پس از آن، شورای نگهبان ظرف مدت هفت روز صلاحیت نامزدها را بررسی می کند و اسامی کاندیداها 31 خردادماه منتشر می شود.
تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از سوم خرداد آغاز و تا 16 تیرماه ادامه دارد و در نهایت در 17 تیرماه، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می شود و نهمین رئیس جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می شود. .