دو سال پس از لغو قرعه کشی خودرو، ایران خودرو چرخید و اقدام به فروش از طریق لاتاری خودرو کرد.

در آذرماه 1400 آقای فاطمی امین وزیر صلح وقت گفت که برای صنعت خودرو برنامه هایی دارد و یکی از برنامه هایش حذف لاتاری خودرو است.
در آخرین روزهای سال 1401، وزارت حریم خصوصی نیز اعلام کرد که قرعه کشی لغو می شود و همانطور که آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت حریم خصوصی اعلام کرد، قرعه کشی از برنامه های این وزارتخانه حذف شد. حریم خصوصی چون با اجرای طرح جدید عرضه خودرو یعنی فروش خودرو در سیستم یکپارچه دیگر نیازی به برگزاری قرعه کشی نیست، در طرح جدید وزارت حراست، قرعه کشی صورت نگرفت. . و با باز شدن سامانه، متقاضیان توانستند اولویت خود را ثبت کنند.
آقای منوچهر لگیگی معاون اسبق صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برابر باشد نیازی به برگزاری قرعه کشی نیست زیرا در طرح عرضه خودرو از طریق سامانه فروش، همه یک نفر هستند. برنده
لغو قرعهکشی دستوری بود که رئیسجمهور شهید در اسفند 1389 در سفرش به ایران از خودرو و سایپا صادر کرد. موضوعی که نه تنها از سوی رئیس جمهور شهید، بلکه مورد انتقاد نمایندگان مردم نیز قرار گرفته است، همانطور که آقای جلال رشیدی کوچی گفت: پس از گذشت 60 سال در کشور، باید قرعه کشی برای تحویل خودرو با تکنولوژی از 30 برگزار کنیم. سالها پیش به مردم.” بیایید شروع کنیم
لقیقی معاون اسبق صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز گفت: قرعه کشی مانع از برنده شدن همه متقاضیان در طرح فروش خودرو شد. اکنون با حذف قرعه کشی، خودرو به تمامی متقاضیان واجد شرایط تعلق می گیرد.
این پروژه طی 2 سال و در 2 مرحله انجام شد و اکنون پس از گذشت 6 ماه از آخرین نسخه سامانه، ایران خودرو از روش جدید ثبت نام خودروهای خود رونمایی کرده است. این روش ترکیبی از روش های قرعه کشی و ثبت سیستم یکپارچه است.
جالب اینجاست که در این طرح جدید، مشتریان باید مبلغ 230 میلیون تومان را در حساب بانکی خود مسدود می کردند، اما مشخص نبود که از این طرح برنده هستند یا خیر. چون ماشین به قید قرعه فروخته می شود.
کارشناسان معتقدند بازگشت قرعه کشی پس از 2 سال به این معناست که روش های مدیریت بازار خودرو هنوز موفق به ایجاد ثبات در این بخش از اقتصاد کشور نشده است.
آقای ابراهیمی نژاد کارشناس صنعت خودرو می گوید: راه حل مناسب برای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار خودرو، آزادسازی قیمت ها با کاهش محدودیت واردات و تسهیل روند ثبت نام خودروها است. این به خودروسازان کمک می کند تا تولید خود را افزایش دهند.
آقای کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت حراست می گوید: آزادسازی قیمت ها و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار از جذابیت این حوزه برای دلال هایی که می خواهند خرید کنند، می کاهد. در آنجا و کسب درآمد. کسب سود با خرید و فروش خودرو و در نهایت کاهش محدودیت های واردات. و ورود حداقل 40000 خودرو در سال به مدیریت قیمت ها در بازار آزاد کمک می کند.
آقای سید مصطفی صفری کارشناس صنعت خودرو نیز می گوید: خودرو به طور کلی در تمام دنیا یک محصول رقابتی است و تولیدکنندگان زیادی آن را تولید می کنند اما در ایران این محصول در چند وقت اخیر در انحصار ایران خودرو و سایپا قرار گرفته است. سال بنابراین سایپا خودروهای زیر 1500 سی سی و ایران خودرو 1500 تا 2500 سی سی تولید می کنند و سایر خودروها با واردات قطعات بزرگ توسط بخش خصوصی در داخل کشور مونتاژ می شوند.
مشاور سابق رئیس شورای رقابت افزود: از زمانی که خودرو در انحصار ایران خودرو و سایپا قرار گرفت، با کاهش تولید، تقاضا را تحریک کردند که باعث اختلال در بازار خودرو شد. امروز بازار به یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز دارد که یک میلیون آن از تولید داخل و مابقی باید از قبل وارد شود، اما این اقدام اجرایی نشده است.
صفری گفت: با کاهش تولید، تقاضا افزایش یافته و از این رو قیمت نیز افزایش یافته است ضمن اینکه باید اجازه واردات داده شود تا بتوانیم بازار را متعادل کنیم. بنابراین تا زمانی که در بازار خودرو انحصار وجود دارد، شورای رقابت باید در این بازار نفوذ کند.
بر اساس این گزارش؛ تا زمانی که خودرو به صورت قرعه کشی عرضه می شود، با قرعه کشی بزرگی روبرو هستیم و در نهایت دلال ها نیز از این بازار سود می برند. اگرچه در هیچ جای دنیا اینطور نیست، اما لاتاری روند بدی است که باید متوقف شود.
گزارش فیضه شعبانی خبرنگار صنعت
دو سال پس از لغو قرعه کشی خودرو، ایران خودرو چرخید و اقدام به فروش از طریق لاتاری خودرو کرد.

در آذرماه 1400 آقای فاطمی امین وزیر صلح وقت گفت که برای صنعت خودرو برنامه هایی دارد و یکی از برنامه هایش حذف لاتاری خودرو است.
در آخرین روزهای سال 1401، وزارت حریم خصوصی نیز اعلام کرد که قرعه کشی لغو می شود و همانطور که آقای امید قالیباف سخنگوی سابق وزارت حریم خصوصی اعلام کرد، قرعه کشی از برنامه های این وزارتخانه حذف شد. حریم خصوصی چون با اجرای طرح جدید عرضه خودرو یعنی فروش خودرو در سیستم یکپارچه دیگر نیازی به برگزاری قرعه کشی نیست، در طرح جدید وزارت حراست، قرعه کشی صورت نگرفت. . و با باز شدن سامانه، متقاضیان توانستند اولویت خود را ثبت کنند.
آقای منوچهر لگیگی معاون اسبق صنایع حمل و نقل وزارت صمت گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برابر باشد نیازی به برگزاری قرعه کشی نیست زیرا در طرح عرضه خودرو از طریق سامانه فروش، همه یک نفر هستند. برنده
لغو قرعهکشی دستوری بود که رئیسجمهور شهید در اسفند 1389 در سفرش به ایران از خودرو و سایپا صادر کرد. موضوعی که نه تنها از سوی رئیس جمهور شهید، بلکه مورد انتقاد نمایندگان مردم نیز قرار گرفته است، همانطور که آقای جلال رشیدی کوچی گفت: پس از گذشت 60 سال در کشور، باید قرعه کشی برای تحویل خودرو با تکنولوژی از 30 برگزار کنیم. سالها پیش به مردم.” بیایید شروع کنیم
لقیقی معاون اسبق صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز گفت: قرعه کشی مانع از برنده شدن همه متقاضیان در طرح فروش خودرو شد. اکنون با حذف قرعه کشی، خودرو به تمامی متقاضیان واجد شرایط تعلق می گیرد.
این پروژه طی 2 سال و در 2 مرحله انجام شد و اکنون پس از گذشت 6 ماه از آخرین نسخه سامانه، ایران خودرو از روش جدید ثبت نام خودروهای خود رونمایی کرده است. این روش ترکیبی از روش های قرعه کشی و ثبت سیستم یکپارچه است.
جالب اینجاست که در این طرح جدید، مشتریان باید مبلغ 230 میلیون تومان را در حساب بانکی خود مسدود می کردند، اما مشخص نبود که از این طرح برنده هستند یا خیر. چون ماشین به قید قرعه فروخته می شود.
کارشناسان معتقدند بازگشت قرعه کشی پس از 2 سال به این معناست که روش های مدیریت بازار خودرو هنوز موفق به ایجاد ثبات در این بخش از اقتصاد کشور نشده است.
آقای ابراهیمی نژاد کارشناس صنعت خودرو می گوید: راه حل مناسب برای مدیریت عرضه و تقاضا در بازار خودرو، آزادسازی قیمت ها با کاهش محدودیت واردات و تسهیل روند ثبت نام خودروها است. این به خودروسازان کمک می کند تا تولید خود را افزایش دهند.
آقای کریمی سنجری مدیر پروژه خودروهای برقی وزارت حراست می گوید: آزادسازی قیمت ها و کاهش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار از جذابیت این حوزه برای دلال هایی که می خواهند خرید کنند، می کاهد. در آنجا و کسب درآمد. کسب سود با خرید و فروش خودرو و در نهایت کاهش محدودیت های واردات. و ورود حداقل 40000 خودرو در سال به مدیریت قیمت ها در بازار آزاد کمک می کند.
آقای سید مصطفی صفری کارشناس صنعت خودرو نیز می گوید: خودرو به طور کلی در تمام دنیا یک محصول رقابتی است و تولیدکنندگان زیادی آن را تولید می کنند اما در ایران این محصول در چند وقت اخیر در انحصار ایران خودرو و سایپا قرار گرفته است. سال بنابراین سایپا خودروهای زیر 1500 سی سی و ایران خودرو 1500 تا 2500 سی سی تولید می کنند و سایر خودروها با واردات قطعات بزرگ توسط بخش خصوصی در داخل کشور مونتاژ می شوند.
مشاور سابق رئیس شورای رقابت افزود: از زمانی که خودرو در انحصار ایران خودرو و سایپا قرار گرفت، با کاهش تولید، تقاضا را تحریک کردند که باعث اختلال در بازار خودرو شد. امروز بازار به یک میلیون و 500 هزار خودرو نیاز دارد که یک میلیون آن از تولید داخل و مابقی باید از قبل وارد شود، اما این اقدام اجرایی نشده است.
صفری گفت: با کاهش تولید، تقاضا افزایش یافته و از این رو قیمت نیز افزایش یافته است ضمن اینکه باید اجازه واردات داده شود تا بتوانیم بازار را متعادل کنیم. بنابراین تا زمانی که در بازار خودرو انحصار وجود دارد، شورای رقابت باید در این بازار نفوذ کند.
بر اساس این گزارش؛ تا زمانی که خودرو به صورت قرعه کشی عرضه می شود، با قرعه کشی بزرگی روبرو هستیم و در نهایت دلال ها نیز از این بازار سود می برند. اگرچه در هیچ جای دنیا اینطور نیست، اما لاتاری روند بدی است که باید متوقف شود.
گزارش فیضه شعبانی خبرنگار صنعت