یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن ملی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو گفت: این صنعت برای توسعه و پیشرفت نیازمند فضای کسب و کار امن است که مسئولیت آن بر عهده دولت است. “
![این صنعت برای توسعه خود به یک محیط تجاری امن نیاز دارد این صنعت برای توسعه خود به یک محیط تجاری امن نیاز دارد](https://www.iribnews.ir/files/fa/news/1403/7/26/11622575_241.jpg)
وی افزود: آنچه در فضای اقتصادی و صنعتی کشور مشاهده می کنیم از اواسط دهه 80 قوانین، مقررات و ضوابط مطابق با برنامه های توسعه کشور نیست. این در حالی است که صنعت نیازمند فضای کسب و کار امن است و امروزه چنین فضایی در کشور مشاهده نمی شود.
رضایی گفت: در سال های اخیر صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور در کنار فناوری و دانش روز توانسته سهمی در تولید ناخالص داخلی، اشتغال، ارز و صادرات داشته باشد اما طی یک دهه اخیر به برکت اراده دولت به دلیل عدم توجه، میانگین قیمت نهاده ها 20 برابر شده است. تولید برخلاف دستور حفظ قیمت خودرو به عنوان محصول نهایی است و هیچ حمایتی از این صنعت نمی شود.
وی ادامه داد: اکنون می بینیم که صنعت خودرو در کشور ما به قهقرا رسیده است و چون صنعت روز نیست، رشدی هم ندارد.
این عضو هیئت مدیره انجمن همگن قطعه سازان گفت: علاوه بر کاهش تسهیلات وام دهی در بانک ها، شاهد تیره و فلج شدن بازار سرمایه هستیم و در مجموع فضای کشور به سمت آسودگی جهت گیری نمی شود. .
وی با اشاره به صنعت خودروسازی چین که طی 35 سال گذشته رشد چشمگیری داشته و تنها در سال گذشته 25 میلیون خودرو تولید کرده است، افزود: در کشور ما با داشتن 1 درصد جمعیت، 1 درصد آب و 5 درصد آب، از ثروت برخوردار است. در جهان، فضا برای تجارت وجود دارد و ما شاهد کار فلج و تاریکی هستیم.
رضایی همچنین نارضایتی بانک ها را برجسته کرد و گفت: امروز بزرگترین بدهکار کشور دولت است، عده ای از سیستم بانکی وام های کلان گرفته اند و بدهکار هستند و قوانین پولی و مالی کشور مناسب نیست. شفافیت لازم و در این فضا، سیاست انقباض بخش تولیدی در کشور شاهد هستیم.
وی همچنین گرانی مواد اولیه، نبود مواد اولیه با کیفیت برای قطعه سازان، نبود متخصصان در صنعت خودرو و نبود فناوری مناسب را از جمله مسائل و مشکلات امروز صنعت خودرو و ساخت قطعات یدکی در کشور برشمرد. .