08:40 – 06 نوامبر 1403
جلسه ای به ریاست فرزانه صدیق وزیر راه و شهرسازی و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی، مرکز تحقیقات شورا، اتاق بازرگانی و دانشگاهیان بررسی چگونگی تسهیل و تداوم مشارکت بخش خصوصی در پروژه های مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در برنامه هفتم توسط کارشناسان.
هدف از برگزاری این نشست ها بررسی نحوه مشارکت بخش خصوصی است. مدلهای مختلف این مشارکت و چگونگی ایجاد جذابیتهای لازم برای بخش خصوصی، همکاری با وزارت راه و شهرسازی است.
فرزانه صدیق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این وزارتخانه و سایر دستگاه های دولتی تاکنون با دریافت بودجه های سنواتی از سازمان برنامه و بودجه به دنبال اجرای پروژه های عمرانی خود بوده اند، تصریح کرد: وضعیت فعلی اقتصادی کشور به گونه ای است. که وزارت اقتصاد، دارایی و بانک ها نیز در تامین منابع با مشکل مواجه شده اند. بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید برای جبران کمبود منابع مورد نیاز پروژه های خود به دنبال راه حل های دیگری باشد تا بتواند با برنامه های خود پیش برود.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، اگر اجرای پروژههای عمرانی «اقتصادی» نباشد، نمیتوان بر چالش عمده کمبود منابع فائق آمد و نارضایتی مردم افزایش مییابد.
وی به رویکرد واقع بینانه دولت در تدوین لایحه بودجه 1404 اشاره کرد و ادامه داد: موظفیم دستورالعمل بهره وری را در وزارت راه و شهرسازی تدوین کنیم.
صادق بر ضرورت حضور و تداوم حضور بخش خصوصی در اجرای پروژه های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد و افزود: باید شفافیت لازم در این زمینه فراهم شود تا فرصت های مشارکت مساوی شود. از این طریق می توان بخش های مختلفی را فراهم کرد.
در بخشی دیگر از این جلسه نمایندگان سازمان برنامه و بودجه راهکارهایی از جمله «مشارکت دولتی و خصوصی» به عنوان ساده ترین مدل سرمایه گذاری، تامین مالی داخلی و خارجی، بهره وری و … را برای مشارکت بخش خصوصی ارائه کردند. علاوه بر این، نمایندگان بخش خصوصی و اتاق بازرگانی نیز بر لزوم کاهش مشارکت دولت به ویژه در تعیین نرخ عوارض شاهراه ها تاکید کردند.
در این جلسه بیثباتی اقتصادی، افزایش ریسکها، کمبود تقاضا، غیراقتصادی بودن قیمتگذاری و کاهش قیمتها در عوارض بزرگراهها و… از مهمترین دلایل عدم مشارکت بخش خصوصی در پروژههای عمرانی عنوان شد.
پیشنهادهایی مانند ایجاد صندوق توسعه حمل و نقل، ایجاد منابع پایدار و برگشتپذیر، تامین ترخیص نفت، ایجاد دارایی در بخش حملونقل و ایجاد مکانی برای سپردهگذاری شرکتهای سودآور نیز از جمله پیشنهاداتی برای تشویق بخش خصوصی برای مشارکت با این بخش است. . دولت در این جلسه بود.