مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت کنیم در خصوص شهر پوشاک گفت: شهر پوشاک خود مقدمه ای برای صادرات خواهد بود تا بتوانیم با هم تمام ظرفیت ها را تکمیل کنیم.خالی.
به گزارش ای بی اس نیوز، صبح امروز (چهارشنبه) سمینار «La Cité du Vêtement; پیشرو مدل اقتصادی مدیریت زنجیره ارزش» با حضور صنعت نساجی و پوشاک مبارز کشور.
در این مراسم محسن گرجی – مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت – بر اهمیت صنعت نساجی و پوشاک پوشاک در کشور تاکید کرد و گفت: اهمیت این زنجیره ارزشی بر کسی پوشیده نیست نکته مهمی که باید در نظر گرفت میزان استفاده از رویدادهای تجاری در صنعت پوشاک ما است. مثلاً در سال نو جشن می گیرد یا هدایا می خرند و اقتصاد می چرخد، از اول اینطور نبود. برعکس، با توجه به چشم انداز تجاری سال جدید، صدوپنجاهمین رویدادی است که بعد تجاری و فرهنگی در آن شکل گرفت.
وی افزود: رویدادها و توانمندی های فرهنگی محلی وجود دارد که صنعت ما چندان به آن توجه نکرده است که می توان از آن عمیقا استفاده کرد. امروزه، هر تولیدکننده پوشاکی که با آن صحبت می کنیم، می گوید که از ژوئن تا آگوست در این سه ماه، صنعت پوشاک طبیعتاً ساکت است و رکود بر بازار آن حاکم است. در این میان اگر از رویدادهای فرهنگی استفاده شود، این رکود برطرف خواهد شد. فقط باید از ظرفیت ها استفاده کرد و این بی ربط به زنجیره ارزش نیست، تجربیات جهانی نشان می دهد که می توان از ظرفیت های جهانی به خوبی استفاده اقتصادی کرد و این کار به ما خیلی می دهد. همانطور که اشاره کردم صنعت پوشاک ما بسیار مهم است.
این مقام وزارت امنیت تصریح کرد: زنجیره ارزش از سه بخش قابل بررسی است. اگر بخواهیم زنجیره ارزش را در صنعت پوشاک تکمیل کنیم؛ این زنجیره ارزش باید در سه سطح حاکمیتی، فعالان نهادی و اقتصادی تشکیل و تکمیل شود، اولاً به مسئله حاکمیت پرداخته می شود، در این مرحله همه دستگاه های مسئول از وزارت ارشاد گرفته تا معاونت سمعی و بصری، در زمینه تبلیغات و طعم شناسی و خلق سلیقه (بحث فرهنگی) به طوری که وزارت طهارت در بخش تولید و وزارت طهارت در بخش توزیع و همچنین اصناف به عنوان بازوهای ما نیاز به اتصال حلقه ها داریم. و زنجیره ارزش پوشاک را در سطح حاکمیت وصل کنید. یک صدا باشد واگذاری بخش دولتی به بخش خصوصی؛ این بدان معناست که زنجیره ارزش ما در سطح حاکمیت مستمر است.
گرجی ادامه داد: در جاهایی که تضاد منافع حاکمیتی وجود دارد، باید تلاش کرد تا آن تعارض را در فضای حاکمیتی حل و به حداقل برسانیم. با تحقق این سهم، یک کلمه واحد در سطح حاکمیت با نمای کل زنجیره ارزش که مهمترین و بالاترین بخش است، ایجاد می شود. در سطح دوم زنجیره ارزش، زنجیره ارزش نهادی قرار دارد. انجمن ها، اتحادیه ها، اصناف و غیره. باید متصل شود. اگر ما به زنجیره ارزش در سطح نهادی نرسیدیم و نهادهای ما نتوانند حلقهای در زنجیره ارزش ایجاد کنند و نقاط اختلاف خود را بین خود حل کنند، نمیتوانیم امیدوار باشیم که در سطح سوم زنجیره ارزش داشته باشیم. بازیگران و فعالان اقتصادی فعالان
مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صمت خاطرنشان کرد: به طور طبیعی بخش سوم زنجیره ارزش خود بازیگران صنعتی از تامین کنندگان مواد اولیه گرفته تا تولیدکنندگان و واردکنندگان ملی و عمده فروش – خرده فروش و … است. . خوشبختانه مبارزان این حوزه آن را می دانند و در آنجا فعالیت می کنند. باید تلاش های بیشتری در سطح حاکمیتی و نهادی انجام شود تا بتوانند این زنجیره ارزش را در سطح تجاری و نهادی به خوبی اجرا کنند.
رشد اقتصادی 17.1 درصدی در صنعت نساجی و 6 درصدی در صنعت پوشاک در سال 1401
این مسئول در ادامه به ارائه آماری از صنعت نساجی و پوشاک پرداخت و گفت: در صنعت پوشاک به غیر از واحدهای مشاغل خانگی و مزون های مورد تایید وزارت ارشاد حداقل 100 هزار واحد تولیدی ثبت شده در شرکت ها داریم. هستند. ما حداقل 280 هزار اتحادیه توزیع داریم که فعالانی را که در فضای مجازی و بعضاً بدون مجوز فعالیت می کنند نیز حذف می شود. حدود 1000 واحد تولیدی صنعتی نیز در کشور فعال هستند. در این تعداد واحد تولیدی صنعتی علاوه بر 100 هزار واحد تولیدی تجاری، بین 700 هزار تا یک میلیون نفر شاغل هستند که با احتساب اشتغال در حوزه توزیع، تقریباً 2 تا 2.5 میلیون نفر است (آمار ثبت شده رسمی واحدهای رسمی). ) در صنعت لباس روستایی کار می کند.
گرجستان اعلام کرد: در سال 1401 رشد اقتصادی در صنعت نساجی 17.1 درصد نسبت به سال 1400 بوده که بالاترین رقم در بین تمام بخش های صنعتی بوده است. در حوزه پوشاک نیز رشد اقتصادی 6 درصدی نزدیک به هدف 8 درصدی ثبت شده است. امسال در اردیبهشت ماه شماخ (شاخص مدیران خرید که نشان دهنده فضای کسب و کار در بخش پوشاک است) 75 درصد و در آخرین آمار خردادماه 65 درصد بوده است. افت جزئی وجود داشت اما این 65 درصد از متوسط اقتصاد صنعتی که 55 درصد است و در اقتصاد شامخی 50 درصد بیشتر است. این نشان می دهد که فضای کسب و کار در صنعت پوشاک نسبتا مساعد است.
وی ادامه داد: سال گذشته واردات چرخ خیاطی ما حدود 950 هزار دلار بوده است. این مبلغ در سال 1400 حدود 550 هزار دلار بوده است. به این ترتیب رشد نزدیک به 40 درصدی در چرخ خیاطی به ثبت رسید. ما همچنین در زمینه مواد اولیه توسعه یافته ایم. مجموع همه اینها نشان می دهد که صنعت پوشاک در کشور صنعتی رو به رشد و در فضای مناسبی است که توسط سطوح مختلف حاکمیتی حمایت می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم سطح حمایت ها نسبت به سطح فعلی افزایش یابد و در ازای این حمایت ها نه تنها در این صنعت پرطرفدار ایجاد اشتغال کنیم، بلکه مشکل فرهنگی را نیز حل کنیم.
بزرگترین چالش صنعت پوشاک؛ عملکرد فردی واحدها، اتحادیه ها و انجمن ها
ابوالقاسم شیرازی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز در این سمینار گفت: ظرفیتهای زیادی در صنعت پوشاک وجود دارد، اما مشکل و چالش اصلی این است که هر فعالی به تنهایی برای او کار میکند. حتی گروه های سازمانی مانند اتحادیه ها، انجمن ها و … که کم نیستند (در کشور حدود 480 اتحادیه، انجمن و تشکل فعال در حوزه صنعت نساجی و پوشاک داریم) به صورت انفرادی مانند فعالان اقتصادی با سرمایه و همین کار فردی چالش های زیادی را در صنعت ایجاد کرد.
وی افزود: مرکز مطالعات و تحقیقات بازرگانی با همت وزارت صلح و تعاون و در خدمت اتحادیه پوشاک به این فکر رسید که از توانمندی ها و منابع موجود که هدر می رود ساماندهی شود. و به نتیجه نرسیده و تبدیل به جزیره ای از فعالیت ها و ایجاد یک کل واحد به نام «مدیریت یکپارچه زنجیره صنعت پوشاک» شود. قبلاً این زنجیره از تامین مواد اولیه تا بهره وری بالاتر و سپس فروش و خدمات پس از فروش و حتی جذب مشتری و … تنها یک زنجیره بود که همچنان به صورت تکی کار می کرد. اما امروزه مدیریتی که تحت عنوان مدیریت زنجیره ارزش ایجاد شده است با یکپارچه سازی امکان پیوستن تمامی اتحادیه ها، تشکل ها و تمامی فعالان کارگری و حتی سرمایه گذاران به این زنجیره و این مدیریت را فراهم کرده است.
شیرازی خاطرنشان کرد: لازمه این مدیریت بخشی از آن ایجاد شهر پوشاک است. تاکنون در مورد شهر پوشاک زیاد گفته شده است، اما آنچه امروز آن را قدرتمندتر کرده است این است که این زنجیره مدیریت یکپارچه را در نظر گرفته است. باید تمام ظرفیت های خالی موجود را تکمیل کنیم تا از تولید بهتر، با کیفیت بیشتر، قیمت مناسب تر و بالاتر از همه رقابت پذیری برای ورود به بازارهای جهانی و صادرات و همچنین ایجاد شهر پوشاک، بهره وری بیشتر حاصل شود. شهر پوشاک خود مقدمه ای برای صادرات خواهد بود تا بتوانیم تمام توانایی های خالی را با هم پر کنیم.
رقابت پذیری صنایع از طریق مدیریت زنجیره ارزش
در این مراسم احمد تشکینی – رییس موسسه مطالعات و تحقیقات بازرگانی – ضمن تاکید بر همسویی حوزه فعالیت های صنعتی با زنجیره ارزش گفت: امروز امری ضروری است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. . در سالهای اخیر، وزارت صنعت، معدن و تجارت رویکرد متفاوتی در مدیریت زنجیره ارزش در پیش گرفته است. ضمن اینکه برنامه های راهبردی در این زمینه در صنایع مختلف از جمله صنعت پوشاک تدوین و تهیه شده است.
وی ضمن اشاره به اقدامات مهم انجام شده در راستای مدیریت زنجیره ارزش، آمادگی این موسسه تحقیقاتی را برای همکاری با صنایع از جمله صنعت پوشاک کشور اعلام کرد و گفت: عدم توجه به این مقوله باعث ایجاد چالش هایی در صنایع مختلف شده است. امروزه رقابت پذیری صنایع از طریق مدیریت زنجیره ارزش امکان پذیر است و در صنایع تولید محور از جمله پوشاک معنای متفاوتی دارد.
تشکینی با بیان اینکه مواد اولیه در صنعت پوشاک و نساجی از اهمیت کمتری برخوردار است، تصریح کرد: زنجیره بالادستی و پایین دستی نقش مهمی در این صنعت دارد. به طوری که اجزای نامرئی زنجیره ارزش به شدت به توسعه این صنعت کمک می کند.
گفتنی است با همکاری منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، احداث شهر همگن صنعت پوشاک در این منطقه در دستور کار قرار گرفته است. منطقه فرودگاه به دلیل نزدیکی به این فرودگاه، فرصت مناسبی برای تعامل با کشورها و تسهیل روابط تجاری است.
انتهای پیام