به گزارش ای بی اس نیوز، تقریباً یک سال از ابلاغ «سند ملی حقوق کودک و نوجوان» به مسئولان میگذرد. اهمیت این سند به اندازه ای است که در اوایل دولت سیزدهم این سند توسط رئیس جمهور ابلاغ شد. در ماده 13 این سند بالادستی به صراحت آمده است که کلیه نهادهای مرتبط با امور کودک و نوجوان بر حسب وظایف نهادی و سازمانی خود موظفند با اتخاذ تدابیر، تصمیمات و برنامهریزیهای قانونی در خصوص آنها، عناصر مندرج در این سند را اجرا کنند.
دکتر آسیه اناری عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور ضمن اشاره به حادثه تلخ آزار جنسی یک معلم در فردوس خراسان جنوبی علیه چند دانش آموز دختر مقطع ابتدایی، وی با بیان اینکه آزار جنسی یک بزرگسال از یک کودک یا نوجوان نشان می دهد که درگیری فرد در مسائل عمیق روانی و تشخیص نوع موضوع روانی نیازمند تحلیل دقیق است، به ای بی اس نیوز گفت: فرد متجاوز می تواند شخصیتی ضداجتماعی یا مرزی باشد. یا از اختلالات ضد اجتماعی و کنترل تکانه رنج می برند.
اناری خاطرنشان کرد: سلامت روان معلمان سایر کشورها به صورت دوره ای بررسی می شود.
همچنین ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر کارشناسان بارها نسبت به کاهش سن بلوغ و پدیده «جوانان مدرسه ای» به مسئولان و خانواده ها هشدار داده اند.
همچنین بر اساس بند ۷ ماده ۶ سند ملی مربوط به حقوق کودک و نوجوان، کودکان در آستانه بلوغ حق دارند احکام شرعی را بدانند و مهارت های مربوط به بهداشت جنسی را در چارچوب موازین شرعی و اخلاقی متناسب با جنسیت خود بیاموزند. و در عین حال خانواده و دولت موظفند با رعایت صمیمیت و عفت جنسی از بیدار شدن زودرس غرایز جنسی خود جلوگیری کنند.
عضو تیم تخصصی کودک و نوجوان انجمن ازدواج و خانواده کشور نیز نقش مشاوره را در مدارس برشمرد و با بیان اینکه در حال حاضر سیستم مشاوره مدارس کارآمد نیست، اظهار داشت: مشاوران مدارس باید آموزش های تخصصی را برای کودکان و نوجوانان ببینند و در شرایط بحرانی مداخله کنند. آموزش جنسی را بدانید بدیهی است در هر مدرسه به ازای هر 50 دانش آموز به دو روانشناس که دانش آموزان را بشناسند نیاز داریم تا مشاوره در مدارس موثر و کارآمد باشد.
یکی از اعضای کمیته تخصصی روانشناسی بالینی کودکان و نوجوانان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور نیز در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت آموزش جنسی به کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: مدارس و حتی مهدکودک ها باید از سنین بالا به کودکان آموزش دهند. از 4-5 سال . مراقبت از خود به این معنی است که بدن شما ارزشمند است، شما باید از خود مراقبت کنید، در غیر این صورت در معرض خطر بدرفتاری قرار می گیرید.
انتهای پیام
آگاهی و تربیت جنسی کودکان یکی از موضوعات مهم و حساسی است که اغلب مورد بی توجهی والدین و مربیان قرار می گیرد، بی توجهی که گاه حوادث جبران ناپذیری را به همراه دارد.
به گفته نویسندگان این سند، کودکان زیر سن بلوغ نباید در معرض آگاهی از غریزه جنسی قرار گیرند، زیرا این کودکان مشکلات جنسی را درک نمی کنند و ممکن است در روابط خود ترس را تجربه کنند. آموزش ها باید به والدین داده شود نه به خود فرزندان تا والدین بدانند چگونه از کودک خود در برابر خطر مراقبت کنند و آگاهانه مراقبت هایی را که کودک باید انجام دهد را به آنها آموزش دهند.
بر اساس بند «د» بند 2 ماده 11 سند مذکور دستگاه های مرتبط از قبیل آموزش و پرورش باید اقدامات لازم را برای پیشگیری و مبارزه با جرایم جنسی کودکان یا نوجوانان انجام دهد و به منظور حفظ امنیت کودکان و نوجوانان، آثار مستهجن را در اختیار آنان قرار دهد.
در همین حال، در حالی که پیش از این اعلام شده بود که ریاست ملی زنان و خانواده برای تطبیق دقیق مفاد این سند آماده سازی «پلان اقدام ملی» را آغاز کرده است، اما پس از گذشت یک سال و تا کنون ریاست ملی زنان و خانواده ستاد خانواده مصوبه ای را با این عنوان کرده است.
این سند «کودک» را انسانی میداند که به سن بلوغ نرسیده است و نوجوان را بالغ (غیر از کودک بالغ) میداند که طبق قانون به رشد فکری مربوط به آن نرسیده است. حقوق و وظایف خاص او با توجه به تعریف ارائه شده در سند مذکور، مرحله ظهور علائم جنسی ثانویه در فرد به «بلوغ» تلقی می شود.
از سوی دیگر بند «هـ» همین بند این ماده نیز درج شده است تشدید مجازات برای کسانی که کودکان و نوجوانان را به ارتکاب انواع جرایم تشویق، تربیت یا به کار میگیرند. وی خاطرنشان می کند که می تواند شامل انواع جرایم اعم از جسمی و جنسی باشد.
این عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان با بیان اینکه در جامعه ای زندگی می کنیم که قشر شریف معلمان جایگاه بالایی در بین مردم دارند و والدین به آنها اعتماد زیادی دارند، گفت: اگر چه چنین اتفاقاتی رایج نیست. و از جمله موارد نادری است که در نظر گرفته شده است، وی با اشاره به لزوم غربالگری روانشناختی معلمان نیز افزود: هر نظامی باید افراد را بر اساس ارزش های خود جذب کند، البته سلامت روان افراد نیز برای جذب مهم است و مردم باید از نظر روانی واجد شرایط باشند که اغلب نادیده گرفته می شود، مهمتر از آن، افراد می توانند با سلامت روانی کامل وارد سیستم شوند، اما پس از مدتی درگیر مشکلات روانی می شوند، بنابراین نمی توان به ارزیابی اولیه افراد اعتماد کرد.
این عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان معتقد است که رابطه کودک و والدین باید به قدری ایمن باشد که کودک و نوجوان بتوانند به راحتی در مورد مشکلات به وجود آمده با والدین صحبت کنند.
در مقابل حوادث تلخ فرزندتان نایستید و او را تنبیه نکنید
به گزارش ای بی اس نیوز، علیرغم وجود مستندات و قوانینی برای محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب، متاسفانه در روزهای اخیر خبری مبنی بر آزار جنسی چند دانش آموز دختر توسط معلم به بهانه برگزاری کلاس های تقویتی خارج از ساعت مدرسه در جنوب کشور منتشر شد. خراسان خبر شده است. وی مجدداً بر لزوم آموزش دانشآموزان در زمینه مهارتهای خودمراقبتی و لزوم غربالگری دورهای سلامت روان معلمان برای پیشگیری از حوادث مشابه تاکید میکند، مهارتهایی از جمله عدم آشنایی با آنها میتواند عواقب جبرانناپذیری داشته باشد.
وی ایجاد فضای امن روانی برای کودکان توسط والدین برای بیان اتفاقات تلخ و ناخوشایند را بسیار موثر دانست و افزود: این فضای امن از نظر روانی در گرو ارتباط مثبت و دلبستگی بین والدین و فرزندان است و برای ایجاد این فضا باید والدین از خودداری کنند. واکنش های شدید و احساسی و/یا از تنبیه و مشاجره با کودک خودداری کنید.
جایگاه مشاوران مدرسه باید بازنگری شود
وی ادامه داد: خانوادهها میترسند این موضوع را زود به بچههایشان بگویند و در نتیجه فرزندانشان را در مورد مراقبت از خود ناآگاه نگه میدارند. کودکان باید محدودیت های دفاعی بدن خود و خطوط قرمز را بدانند. یادگیری این مراقبت باید از سن 3 تا 4 سالگی شروع شود و در اوایل کودکی بین 6 تا 11 سالگی و قبل از سنین نوجوانی و نوجوانی پایان یابد تا نوجوان بداند که چه درخواست هایی برای “نه” گفتن دارد.
وی ادامه داد: حتی در برخی موارد ممکن است فرد دچار اختلالات روانی عمیق تری مانند اختلال روان پریشی (اختلال روان پریشی که در آن فرد ارتباط خود را با واقعیت از دست می دهد) داشته باشد. در این نوع اختلال، سطح همدلی و ارتباط متجاوز و قربانی بسیار پایین است و در نتیجه متجاوز متوجه میزان آسیبی که مستقیم و غیرمستقیم به حال و آینده وارد میکند، نیست. کودک یا نوجوان و خانواده آنها، زیرا پیوند آنها با واقعیت قطع شده است. در عین حال میزان همدلی و برآورد آسیب ناشی از رفتار آنها به دیگران در بین متجاوزان پایین است.
لزوم آموزش جنسی برای کودکان از سن 3 سالگی
یک رابطه “ایمن” برای فرزندان خود ایجاد کنید
اناری همچنین درباره تاثیر مخرب واکنش سریع والدین پس از اطلاع از اتفاقات بیان کرد: والدین باید پذیرا باشند و از واکنش های هیجانی دوری کنند. بچه هایی که بعد از فهمیدن اتفاقی که افتاده با هم دعوا می کنند، مشکل را حل نمی کنند، اما والدین باید با فرزندانشان همدلی کنند. والدین باید فرزندان خود را با عشق و محبت بپذیرند و هنگام اعتراف فرزند خود را تنبیه نکنند.
نیاز به غربالگری روانشناختی دوره ای معلمان
با وجود این، اگرچه برخی از بخشهای سند مذکور برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب قوانین و مقررات است، اما از حدود یک سال پیش تاکنون آنچه در این سند آمده است برای نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان از جمله وزارتخانه «قابل اجرا» است. آموزش و پرورش و نهادهای ذیربط می توانند رأساً بخش هایی را که نیاز به تصویب قوانین و مقررات ندارند پیگیری کنند.
ای بی اس نیوز در گزارش هایی به بررسی این موضوع از چند جهت از جمله لزوم آگاه سازی کودکان برای مراقبت از خود و آموزش های لازم برای صحبت والدین با فرزندان با توجه به شرایط سنی آنها، لزوم بهره مندی از مشاوران و روانشناسان و آشنایی با آنها خطوط مشاوره تلفنیضرورت سنجش سلامت روان معلمان قبل از استخدام و در حین تدریس در این گزارش ضمن پرداختن به اسناد موجود کشور برای حمایت و آموزش کودکان عضو تیم تخصصی کودکان و نوجوانان ازدواج کشور پرداخته شده است. و تداعی خانواده، جنبه های دیگر از میان شخصیت های کودک آزار و ایجاد رابطه «ایمن» برای کودکان و … را در زیر می خوانید:
آیا کودک آزارها مشکلات روحی و روانی دارند؟
بنابراین در سند مذکور به صراحت عدد واحدی برای تعیین مرز کودکی و نوجوانی مشخص نشده و تعیین آن به قانون واگذار شده است که طبق قانون فعلی سن بلوغ برای دختران 9 سال و برای دختران 15 سال تعیین شده است. پسران.
عضو تیم تخصصی کودکان و نوجوانان انجمن ازدواج و خانواده کشور با بیان اینکه گاهی ممکن است افراد از سلامت روان برخوردار باشند و دچار اختلالات روانی نباشند، تصریح کرد: ممکن است فشارهایی که از سوی سیستم اشتغال به افراد وارد می شود و آنها را دچار مشکل کند. از نظر روانی دخیل است، بنابراین در بدو استخدام و در طول مدت خدمت و حداقل هر پنج سال یک بار، افراد باید از نظر سلامت روان مورد ارزیابی قرار گیرند.
این روانشناس بالینی کودک و نوجوان همچنین بر ارتباط خوب والدین با فرزندان تاکید کرد و همچنین گفت: رابطه والدین با فرزندان باید به قدری خوب باشد که کودکان بتوانند به راحتی اتفاقات ناخوشایند را به آنها بگویند و اطلاع رسانی کنند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز