سایر موضوعات

اگر قرارداد سازندگان تجهیزات اصلاح نشود، محکوم به فنا هستیم

این عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور خاطرنشان کرد: به طور خلاصه باید گفت در صورت ادامه این روند محکوم به فنا هستیم. حتی اگر فردا دوباره درهای کشور باز شود، به دلیل تاخیرهای تکنولوژیکی و کارایی و اثربخشی، نمی‌توانیم قیمت رقابتی برای تولید خود در بازارهای جهانی ارائه دهیم و از رقابت دور می‌مانیم.

تبال زاده بیان کرد: ادامه این روند قطعه سازان را مطابق برنامه ریزی های وزارت حراست و خودروسازان برای تولید خودروهای جدید و افزایش تیراژ خودروهای فعلی با مشکل مواجه می کند. مهمتر از همه، به ماه های پایانی سال نزدیک می شویم و این موضوع باعث افزایش فشار هزینه های مالی بر OEM ها می شود. عدم اجرای طرح های توسعه، توجه ناکافی به تحقیق و توسعه، عدم اجرای سرمایه گذاری های جدید، عدم توسعه آزمایشگاه ها و عدم ارتقای دانش فنی تنها گوشه ای از عوارض عدم تعدیل قراردادهای سازنده قطعه است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن برق و عرضه کنندگان خودرو در کشور ضمن اشاره به عدم تجدیدنظر در قراردادها پس از گذشت بیش از 9 ماه از سال، تامین کنندگان و همچنین برنامه ریزی برای وزارت حراست و خودروسازان برای تولید خودروهای جدید و همچنین افزایش تیراژ خودروهای فعلی با مشکلاتی نسبت به نابودی صنعت قطعه سازی با ادامه این روند هشدار داد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع همگن انرژی و قطعه سازان خودرو کشور ضمن صحبت از هزینه های سربار مانند تعمیرات، نگهداری لوازم و تجهیزات و خطوط تولید و همچنین افزایش چشمگیر قیمت لوازم یدکی. قطعات و لوازم یدکی که بر قیمت تمام شده ماشین آلات تاثیرگذار است، گفت: اگر موارد دیگری مانند نرخ ارز، محاسبه عوارض و گمرکات بر اساس نرخ ETS و غیره باشد و البته اگر تورم اقتصادی را نیز اضافه کنیم. به طور رسمی در 40٪ اعلام شد، ما به عمق فاجعه و افزایش شدید هزینه های تولید پی خواهیم برد.

وی افزود: از ابتدای سال گذشته بیش از 9 ماه می‌گذرد، اما خودروسازان هنوز برای تعدیل قرارداد با بسیاری از شرکت‌های قطعه‌سازی به توافق نرسیده‌اند و حتی توافقات معدودی که انجام شده، اجباری بوده است. در برخی موارد به قطعه ساز فشار می آورند که در صورت عدم تامین قطعات مورد نیاز خودروساز، مطالبات خود را پرداخت نکنند. تمامی این موارد در جلسات زیادی به گوش خودروساز رسیده و حتی مسئولان وزارت حراست نیز در جریان این موضوع قرار گرفته اند اما تاکنون چاره ای اندیشیده نشده است.

انتهای پیام

خودروسازان OEM ها را تحت فشار و تهدید قرار می دهند

مهدی مطلب زاده در گفت وگو با ای بی اس نیوز، انتقاد کرد عدم تعدیل و تعدیل قراردادهای منعقده بین خودروسازان و تامین کنندگان تجهیزات با گذشت بیش از 9 ماه از سال 1401.، گفت: در این راستا علیرغم اینکه جلسات متعددی از سوی انجمن با خودروسازان تشکیل شده اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است. اگرچه قانون کار در مورد دستمزد ساعتی و روزانه کارگران مشخص است و این دستمزدها باید رعایت شود، اما خودروساز قانون را رعایت نمی کند و تنها 70 درصد آن را اجرا می کند. به عنوان مثال اگر پایه حقوق کارگران ساعتی 52 هزار تومان باشد، خودروساز آن را به 42 هزار تومان کاهش می دهد و مابقی را نمی پذیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا