اوکراین قصد دارد یک مسیر صادراتی جدید در دانوب برای دور زدن محاصره مرزی لهستان باز کند. مسیر جدید پیشنهادی از بندر ازمیل اوکراین به بنادر کنستانتا رومانیایی و بنادر آلمان در دانوب خواهد رفت.
به گزارش ای بی اس نیوز، الکساندر کوباکوف وزیر زیرساخت اوکراین گفت: در حال بررسی انتقال کانتینر از طریق رود دانوب هستیم، زیرا رومانی از مرز لهستان قابل پیش بینی تر است.
در حالی که کشاورزان لهستانی اعتراضات مرزی خود را علیه واردات اوکراین تشدید کردند و کامیون ها را در یک ایست بازرسی به طور کامل مسدود کردند، اوکراین گفت که در حال برنامه ریزی مسیر دیگری از طریق رود دانوب برای بازگرداندن صادرات خود به سطح قبل از جنگ است.
پس از خروج روسیه از کریدور امنیتی تحت حمایت سازمان ملل در دریای سیاه در سال گذشته، دانوب به یکی از اصلی ترین مسیرهای دریایی اوکراین تبدیل شد. با این حال، مقدار قابل توجهی از محصولات از طریق راه آهن و جاده و همچنین توسط کشاورزان لهستانی از اتحادیه اروپا عبور می کنند. معترضان به دلیل آنچه که هجوم کنترل نشده محصولات غذایی اوکراینی می نامند، یک جاده کلیدی را مسدود کرده اند.
کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفت که حجم انتقال از رودخانه دانوب هنوز بین 1.2 تا 1.8 میلیون تن در ماه است. با این حال، کیف در طول جنگ از جاده و راه آهن نیز برای تجارت استفاده می کرد و حجم صادرات از طریق لهستان در حال حاضر در حال کاهش است، از 1.3 میلیون تن در سال 2022 به 300000 تن در ماه، گذرگاه های جاده ای به طور کامل مسدود شده است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، در آگوست 2022، اولین کشتی تجاری حامل غلات اوکراینی، بندر اودسا را بر اساس قرارداد غلات مورد مذاکره ترکیه و سازمان ملل متحد ترک کرد. سال بعد، روسیه چندین بار این توافق را به حالت تعلیق درآورد و بازرسی را به تعویق انداخت. کشتی ها و خواستار کاهش تحریم های غرب علیه روسیه شدند. در نهایت، در ژوئیه 2023، روسیه از این قرارداد خارج شد و تهدید کرد که همه کشتیها را به عنوان اهداف نظامی احتمالی در نظر خواهد گرفت.
کشاورزان لهستانی که تردد در نزدیکی پاسگاه مرزی لهستان و اوکراین را مسدود کردند، قصد دارند به مدت یک ماه، تا آوریل، به اعتراضات خود ادامه دهند.
انتهای پیام