اخبار اقتصادی روز

اهمیت هیدروگرافی برای امنیت حوزه دریایی



مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهمیت مسائل هیدروگرافی گفت: در بحث دریانوردی سالانه بیش از 140 هزار شناور داریم که برای ورود به بنادر کشور تردید دارند و اگر نتوانیم هیدروگرافی داشته باشیم که یکی است. از الزامات ایمنی دریا، می تواند یک حادثه و فاجعه برای سواحل و محیط زیست باشد. این کشور دریا دارد.

به گزارش ای بی اس نیوز، علی اکبر صفایی در مراسم بزرگداشت روز جهانی هیدروگرافی با شعار «هیدرووگرافی، زیرساخت معادل دیجیتالی دریاها و اقیانوس ها» که امروز در محل سازمان نقشه برداری کشور برگزار شد، گفت: سازمان جهانی هیدروگرافی تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است. سطح سیاسی طی سالیان گذشته و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مهم این سازمان حضور داشته است.

وی با بیان اینکه سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی ارگان های دریایی نیستند و درخواست ما این است که این دو گروه به عنوان سازمان های دریایی کشور قرار گیرند، ادامه داد: امروز می توان گفت که بخش دریایی کشور دارای حاکمیت دریایی است. قدرت. مرهون سازمان‌های غیرنظامی و نیروهای نیروی دریایی و ارتش سپاه است که امنیت دریایی خلیج فارس را تامین کرده و در خارج از محدوده این آب‌های بین‌المللی نیز در حوزه امنیت فعالیت داشته‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اهمیت موضوع هیدروگرافی توضیح داد: در بحث دریانوردی سالانه بیش از 140 هزار قایق شناور داریم که در بنادر کشور تردد می کنند. همچنین 346 بندر و بیش از 800 کار دریایی داریم. بنابراین اگر نتوانیم هیدروگرافی که یکی از الزامات امنیتی حوزه دریایی است داشته باشیم، می تواند سواحل و محیط زیست دریایی کشور را دچار حوادث و بلایا کند.

صفایی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریایی با اقتدار عمل می کند. تاکنون 106 صفحه و نمودار الکترونیکی دریایی با کمک دو کشور تهیه شده و بیش از 290 نمودار به روز شده است. البته هیدروگرافی فقط امنیت دریایی نیست. امروزه دانشگاه ها و دانشجویان برای تحقیقات خود به هیدروگرافی نیاز دارند. علاوه بر این، هیدروگرافی برای مدیریت میراث ساحلی و دریایی، مسائل گردشگری، تعیین مرزها، محیط زیست و پیش بینی ارتباطات دریایی مانند سونامی مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه با تلاش سازمان نقشه برداری کشور MSDI را پیگیری خواهیم کرد، گفت: ما در سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه هیدروگرافی آغوش خود را باز می کنیم، در حوزه تجهیزات هیدروگرافی منابع را تامین می کنیم. با بهره تقریباً صفر برای ما آن را در دسترس قرار می دهیم تا بتوانیم این مسیری را که در دو سال گذشته شتاب گرفته است، تسریع کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هر نهادی که در مسائل دریایی تاثیر دارد باید در چارچوب یک برنامه کلی فعالیت کند و در فاز توسعه اقتصاد دریایی گروهی را تشکیل دهد. ضمناً با توجه به دستور مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد دریایی که در سال های اخیر مغفول مانده است، طرح جامع اقتصاد دریایی را تهیه می کنیم تا قبل از ابلاغ سیاست ها، طرح جامع را اعلام کنیم و در اختیار سازمان های دریایی قرار دهیم. کشور برای داشتن یک برنامه، داشتن یک اقتصاد کامل دریایی برای کشور.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *