به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، انجمن خودروسازان ایران با ارسال نامه ای به قالیباف، رئیس شورای اسلامی، از واردات کامیون، تراکتور و اتوبوسی که ده سال است در حال خدمت هستند انتقاد کرد.
در این نامه آمده است:
بر خلاف شعار سال که مهار تورم و رشد تولید است، در اصلاحیه ماده 59 قانون برنامه هفتم، توسعه ورود کامیون، تراکتور و اتوبوس با ده سال کارکرد. مجاز شده است.
با توجه به ظرفیت تولید بیش از 16 هزار کامیون و 25 هزار دستگاه اتوبوس، مینی بوس و اتوبوس متوسط در کشور که بیش از 25 درصد از این ظرفیت استفاده نشده است، این انجمن بارها به مشکلات ورود کامیون های فرسوده اشاره کرده است.
حتی در جلسه ای با حضور اعلیحضرت و برخی انجمن های صنفی، درخواست کردیم که ترتیبی اتخاذ شود که بند 30 ماده 30 قانون احکام دائمی توسعه کشور که اجازه ورود کامیون های تا سه سال کارکرد را می دهد، حذف شود. دلایل زیر که نه تنها اقدامی برای حذف است انجام نشد، بلکه با الحاق ماده 59 فاتحه به صنعت بازرگانی کشور قرائت شد.
1- در کشورهای پیشرفته شرکت های حمل و نقل با وسایل نقلیه تجاری در سه شیفت کاری (24 ساعته) کار می کنند، برخلاف کشور ما که رانندگان خود مالک هستند و به طور متوسط یک سوم تردد سالانه را نسبت به آنها دارند. نتیجه یک کامیون یا اتوبوس اروپایی 10 ساله معادل یک خودروی 30 ساله در کشور ما است.
2- خودروها پس از ده سال بهره برداری به دلیل تردد شبانه روزی به سن فرسودگی رسیده اند و علاوه بر وابستگی مستمر کشور به ارزهای خارجی برای تامین قطعات یدکی آن، با گذشت ده سال از سال تولید آنها، قطعات یدکی آنها را نمی توان به راحتی تهیه کرد.
3- بر اساس مصوبات شورای عالی استاندارد و نظارت سازمان مذکور، اکثر محصولات شرکت های کامیون سازی داخلی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا ساخته شده و دارای حداقل مصرف سوخت و آلایندگی می باشد.
4- مصوبه اخیر مجلس مغایر قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور است.
5- در شش ماهه نخست امسال بیشترین رشد تولید انواع خودرو مربوط به تولید کامیون با 44 دستگاه نسبت به شش ماه گذشته بوده است.
absnews