این شرکت با همکاری شرکت انگلیسی تالبوت که در آن زمان خودروی هیلمن را تولید می کرد، در اردیبهشت 1346 تولید هیلمن را با نام پیکان آغاز کرد و در پایان همان سال، خودروی پیکان با قیمتی در بازار عرضه شد. 12000 تومان.
کتاب تیر سرنوشت ما – انتشارات نی – گردآورنده نوشته ها و خاطرات مهدی خیامی
احمد و محمود کم کم وارد خرید و فروش خودروهای بنز و قطعات یدکی شدند و پول زیادی برای فعالیت های بعدی جمع آوری کردند.
منبع:
پس از این اتفاق تلخ، علی اکبر گاراژ کامیون را به تعمیرگاه کامیون و کامیون تبدیل کرد و از آن پس احمد و محمود به کارهای فنی مربوط به اتوبوس و کامیون علاقه مند شدند. احمد و محمود به قدری به این کار علاقه داشتند که ابتدا مدرسه روزانه را رها کردند و در دبیرستان عصر به تحصیل ادامه دادند، اما با افزایش فعالیت هایشان، تحصیل را رها کردند و تمام مدت به خرید و فروش و تعمیر علاقه داشتند. خودروهای سبک و سنگین و تعویض قطعات یدکی این خودروها.
به گزارش ای بی اس نیوز، «اسفند» ماه تولد و درگذشت برادران خیامی است. احمد در اسفند 1302 به دنیا آمد و محمود در اسفند 1398 درگذشت. برادران به همراه خواهرشان اولین خودروهای سواری دوست ایران را مونتاژ کردند.
احمد و محمود به همراه خواهرشان مرضیه در سال 1341 با سرمایه 10 میلیون تومان کارگاه مونتاژ خودروهای ایرانی را ساختند و در 15 مهر 1344 شروع به کار کردند و اولین محصولات این شرکت اتوبوس و مینی بوس با درجه بندی دایملر بنز بود. آلمان
پیکان آبی چهار سال قبل از نیسان آبی پا به جاده های نیمه آسفالته و خاکی ایران گذاشت. خواهر و برادر پیکان از سال تولدش در پاییز 1345 تا بازنشستگی در بهار 1384 میلیاردها دلار سود نصیب مالکان و سهامداران ایران ناسیونال و بعداً ایران خودرو کردند. میلیون ها هموطن همچنان در شهرها و روستاهای جاده های کشور در تیرهای کار و تجمل و جوانی و ایستگاه و وانت می چرخند.
احمد در تهران سعی کرد از یک نمایندگی معمولی فراتر رود، بنابراین مستقیماً با کارخانه مرسدس بنز مکاتبه کرد. او در سال 1337 به اروپا سفر کرد و با مدیران شرکت اتوبوسرانی بنز در فرانکفورت ملاقات کرد و اقدام به نمایندگی این شرکت کرد. بدین منظور با دربار پهلوی پسر و وزارت اقتصاد وقت ارتباط برقرار کرد و سرانجام موفق به اخذ مجوزهای لازم شد.
با وقوع انقلاب اسلامی در بهمن 1357، اموال احمد و محمود خیامی توسط دادگاه انقلاب مصادره شد و خود آنها مدتی در بازداشت به سر بردند.
اما همکاری تجاری دو برادر به بهانه های مبهم و نامشخص از جمله رابطه نزدیک محمود با دربار پهلوی و برخی از چهره های اقتصادی تاثیرگذار آن زمان و مخالفت احمد با محمدرضا شاه و پیشنهاد دربار وی برای واگذاری 49 درصد از سهام ایران ناسیونال. به کارگران کارخانه و برخی دعواها خانواده خیام به یک دهه تلاش دلسوزانه پایان دادند.
با رونق خرید و فروش خودرو، احمد و محمود شرکت سهامی «برادران خیامی» را تأسیس کردند و در سال 1328 به تهران نقل مکان کردند.
هر دو برادر در نهایت در خارج از ایران فوت کردند. احمد در 27 ژوئن 2000 در سن 77 سالگی در تورنتو، کانادا درگذشت و در لس آنجلس، ایالات متحده آمریکا به خاک سپرده شد. برادرش محمود نیز روز جمعه 30 مارس 2010 در سن 90 سالگی در لندن درگذشت و به خاک سپرده شد.
احمد در مورد علاقه اش به این ماشین می گوید: در زمستان سرد آنقدر روی ماشین ها کار می کردم که دست هایم ترک می خورد، بنابراین مجبور شدم برای درمان زخم هایم پیه داغ روی آن ها بگذارم.
محمدرضا پهلوی شاه ایران و نخست وزیر معروفش امیر عباس هویدا بارها از خطوط تولید ایران ناسیونال بازدید کردند و حتی نخست وزیری که ماشینش زیر نظر پیکان آبی بود آرزو کرد «هر ایرانی روزی یک تیر خواهد داشت.”
احمد که در دهه 1320 در فعالیت های سیاسی ضد رژیم نیز شرکت داشت، برای فرار از پلیس به تهران سفر کرد. او به یاد می آورد: «یک روز در حال گشت زنی در کوچه سعدی از جلوی ویترین یک نمایشگاه بزرگ اتومبیلرانی رد شدم و میخکوب شدم. در سال 1332 در 30 سالگی اولین خودروی مرسدس بنز را به مشهد فروختم و متوجه شدم که کم کم دارد زندگی خود را به ما نشان می دهد.
پس از بازدید محمدرضا شاه از کارخانه ایران ناسیونال و قول هایی که بین او و محمود خیامی داده شد، در 20 شهریور 1344 به کارخانه اجازه ساخت انواع خودروهای چهار سیلندر داده شد و سرمایه شرکت به سرعت به 40 میلیون تومان رسید. .
احمد و محمود در سال 1351 مسیر تجاری خود را از هم جدا کردند و از آن زمان ایران ناسیونال به محمود خیامی تعلق گرفت.
احمد اسفند 1302 و محمود 17 دی 1308 در شهرستان طرقبه در استان خراسان به دنیا آمدند. پدرشان علی اکبر خیامی در زمان محمدعلی شاه راننده کامیون و مکانیک بود و بار را برای مردم و دولت حمل می کرد. در طول جنگ جهانی اول و اشغال شمال ایران توسط قزاق های روس، کامیون های علی اکبر در زمان جنگ مورد استفاده قرار گرفت اما در پایان جنگ توقیف و به روسیه منتقل شد.
مجموع تولید ایران ناسیونال از سال 1348 تا 1357 حدود 400000 دستگاه از انواع طرح های پیکان بوده است. این شرکت در سال اول تولید روزانه حدود 10 دستگاه خودرو، 7 اتوبوس و یک کامیون بنز تولید می کرد. هفت سال بعد، این شرکت اعلام کرد که سرمایه آن بیش از دو برابر شده است و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیا از نظر کیفیت و کمیت تولید است. ایران ناسیونال در سال 1352 از طرح خودکفایی خود در تولید لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو صحبت کرد.
بنیانگذاران
برادران خیامی آنقدر به کارشان علاقه داشتند که بخشی از گاراژ پدرشان را به کارواش و کارواش سبک و سنگین تبدیل کردند. کم کم به مشکلات فنی اتوبوس و کامیون علاقه مند می شوند و تعمیرات ساده ای انجام می دهند.
پایان خبر
سال ها کامیون و گاراژ پدرش در زمان محمدعلی و احمدشاه قاجار زمینه را برای احمد و محمود دو پسر و مرضیه دختر علی اکبر خیامی در انواع خودروهای سنگین و سبک ایجاد کرد. و محمود کتک خوردند. پدربزرگ برادران، عبدالله خیامی، از مشروطه خواهان فعال دوره قاجار بود.
برادران خیامی قبل از انقلاب ۱۳۵۷ علاوه بر ایران، دهها شرکت صنایع سنگین دیگر را راهاندازی کردند و پایهگذار خدمات گسترده در توسعه صنعت در ایران شدند. بیمه آسیا، موبایلیران، کوروش استور، کارخانه بریجستون، پیستون و ایدم تبریز، بلبرینگ ایران، بانک صنعت و معدن، شرکت ریخته گری، شرکت رضا مشهد و چند شرکت دیگر از جمله شرکت هایی هستند که تحت مالکیت احمد یا محمود یا مشترکاً هر دو برادر هستند. . تاسیس شدند.
احمد به خودروهای سنگین و اقبال محمود به خودروهای سبک علاقه مند است، معروف ترین خودروی سواری تاریخ ایران یعنی «پیکان» راه را هموار کرد.
در 23 اردیبهشت 1346 سالن تولید پیکان با امتیاز گروه روتس انگلیس به کرایسلر بریتانیا تغییر نام داد و بعداً با امتیاز شرکت تالبوت ساخته و در کارخانه شمال به بهره برداری رسید. سپس در زمینه توسعه تولید انواع خودرو از جمله اتوبوس و مینی بوس، سالن های تولید اتوبوس 302 و مینی بوس 309 با امتیاز دایملر-بنز آلمان افتتاح شد.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز