کاوه زرگران، رئیس کمیته کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران، حذف نظام تعرفه ای را یکی از خواسته های جدی بخش خصوصی عنوان کرد. به نظر می رسد سازمان حمایت از مطالعه اولیه و ایجاد ساختارهای لازم صرف نظر کرده است. زیرساخت های اجرای آن و حاشیه های تعیین شده برای نمایندگی های توزیع و خرده فروشی درست نیست و باعث نارضایتی آنها شده است و در واقع نمایندگان توزیع و فروش حاضر به همکاری هستند و با تولیدکنندگان با سود تعیین شده به حاشیه نمی روند. توسط دولت و تولید کننده چاره ای جز پرداخت حاشیه برای فروش کالای خود ندارد.
گزارش اتاق تهران از تحلیل تولیدکنندگان و فعالان حوزه کشاورزی و صنایع غذایی نشان می دهد که نظم جدید برای بسیاری از آنها مشکل ساز شده است.
رئیس اتاق بازرگانی تهران در سخنانی با بیان اینکه این طرح می تواند ایراداتی داشته باشد، خاطرنشان کرد: در ایران شرکت های صنعتی با هزینه های بالا به تولید خود ادامه می دهند، در حالی که شاخص رقابت مانند اصل در کسب و کار تا حد زیادی باعث شده است. در بخش تولید و تولید کشور لحاظ نشده است.
به گزارش ای بی اس نیوز، مرحله اول این بخشنامه از 27 آذرماه امسال اجرایی شد و بر این اساس تولیدکنندگان و واردکنندگان انواع آب میوه، آب معدنی، آبجو، نوشابه، غذاساز، نوشابه، چرخ گوشت و مایکروویو ملزم به ورود شدند. قیمت تولید کننده از 13 دی ماه، انواع پودرهای لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک، یخچال، تلویزیون و ماشین لباسشویی باید این بخشنامه را رعایت کنند. روغن موتور، شوینده ها، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسرو، خیارشور و پاستا.
همچنین در این بخشنامه آمده است: حداکثر مقداری که میتوان با مجموع حلقههای توزیع از عرضهکننده به مصرفکننده به قیمت تولیدکننده یا واردکننده اضافه کرد، شامل کل ضریب سود توزیع ملی 10 درصد و سود فروش به تفصیل است.
رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ایرانی محصولات را با قیمت تمام شده تولید و تولید می کنند، افزود: قیمت تمام شده تولید در ایران بالاست، بنابراین باید این عارضه توسط فعالان بخش خصوصی ریشه یابی و برای رفع آن چاره اندیشی شود. و با دولت به اشتراک بگذارید.
absnews
زرگران اما تصریح کرد: در صورت رعایت زیرساختها و تعیین حاشیه مناسب برای بخش توزیع و خردهفروشی، درج قیمت تولیدکننده روی کالاها امکانپذیر خواهد بود، حتی اگر همیشه باعث سردرگمی مصرفکنندگان شود.
مسعود خوانساری پس از شنیدن انتقاد صنعتگران و کارآفرینان مواد غذایی از طرح اجرا شده توسط سازمان حمایت گفت: آنچه مشخص است در ایران تفاوت قیمت گیت از کارخانه تا مصرف کننده در بخش های مختلف کالایی بین 20 تا 50 درصد است. ” دلیل این تفاوت قیمت را باید ریشه یابی کرد.
حسن فروزان فرد، یکی دیگر از اعضای اتاق تهران با یادآوری اینکه در هیچ کشوری مسئولیت تعیین قیمت مصرف کننده بر عهده تولیدکننده نیست، افزود: الزام به درج قیمت تولیدکننده روی کالاها قطعا تهدیدات بعدی را متوجه کشور خواهد کرد. بخش تولید وی سپس میگوید: عمدهترین خواستهای که به نظر او باید توسط بخش خصوصی انجام شود، حذف قیمتهای مصرفکننده کالاها است و بر این اساس رقابت شفاف بین تولیدکنندگان وجود خواهد داشت.
خوانساری تاکید کرد: تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور باید نقاط ضعف و مشکلات ساختاری را که کمکی به رونق تولید در ایران نکرده است شناسایی کرده و راهکارهای اصلاحی را تدوین و روی میز دولت بگذارند.
وی با بیان اینکه در برخی از صنایع و گروه های تولیدی تعداد زیادی واحد تولیدی عمدتاً فعال هستند، گفت: شاید وقت آن رسیده که به فکر ایجاد زنجیره ارزش در ایران و واحدهای کوچک که تعداد آنها نیز بخشی از بسیاری از صنایع را ادغام و ادغام می کند و در نتیجه با تنظیم این صنایع می توان هزینه تولید را کاهش داد.
به گفته وی، در عمل قوانین جدید فشار بیشتری به تولیدکنندگان وارد کرده است.
اگرچه طبق اعلام سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، درج قیمت تولیدکننده برای برخی محصولات اجباری شده است، اما به نظر میرسد بخش خصوصی نظر مساعدی در این خصوص ندارد.
وی همچنین یکی از ایرادات طرح جدید سازمان حمایت را تعیین حداکثر سود 10 درصدی برای شرکت های پخش مواد غذایی عنوان کرد و یادآور شد: با این میزان سود، شرکت های پخش تمایلی به ادامه فعالیت نخواهند داشت.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز