اخبار اقتصادی روز

انتقاد از حذف معافیت های گمرکی ماشین آلات خط تولید – اخبار صنعت و تجارت – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

نایب رئیس اتاق واردات ایران همچنین بررسی این طرح را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به عنوان کمیسیون اصلی با نظر سایر کمیسیون ها خواند و اعلام کرد: این طرح پس از آن به شورای نگهبان ارسال شده است. بررسی عمومی همزمان با این لایحه، یک فوریت اصلاح قانون امور گمرکی مشتمل بر سه ماده در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است. به نظر می رسد ماده (3) طرح جهش در تولید تولید دانش بنیان می تواند در لایحه اصلاحی قانون امور گمرکی مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مواردی که کالاهای وارداتی مشمول معافیت بند (ز) ماده یک می شود، گفت: با توجه به اینکه معافیت گمرکی مشمول آن برای حقوق ورودی نمی شود و طبق بند (د) ماده 1 قانون امور گمرکی و ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی شامل این نوع مالیات نمی شود معادن و تجارت برای واردات ماشین آلات و تجهیزات خط تولید بدون اخذ مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387. با ضمانت لازم، مجوز ترخیص کالا از گمرک کشور صادر می شود، ممکن است با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده دائمی، ماده 39 قانون مقررات دائمی قابل اجرا نباشد و این بدان معناست که حتی اگر تجهیزات خطوط تولید مشمول معافیت گمرکی وارداتی می باشد، امکان درک آن وجود ندارد مالیات بر ارزش افزوده به عنوان تضمین و مالیات و عوارض مربوطه در زمان ترخیص کالا از گمرک اخذ می شود.

این فعال اقتصادی بر این باور است که ظرفیت تولیدکنندگان داخلی غیرقابل انکار است و سربلندی کشور و حمایت هدفمند از این صنایع می تواند اقتصاد مولد، درون زا و برون گرا را تا حد زیادی برای صرفه جویی و درآمدزایی ایجاد کند. اما حذف کلی معافیت ها و مشوق ها منجر به حمایت از تولید نمی شود و به نظر می رسد اجرای قوانین سخت باشد و با اصلاح سازوکارهای اجرایی می توان از صنایع داخلی حمایت کرد بدون اینکه قوانین لغو شود. تولیدکننده، معافیت گمرکی در حال حاضر برای همه ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی اعمال نمی‌شود و اعمال موانع تعرفه‌ای و همچنین شناسایی شکاف‌ها در فرآیندهای اجرایی و اتخاذ تصمیم‌های مناسب ممکن است کافی باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اصلاحیه صادره از سال اول و تفویض اختیارات و تدوین دستورالعملی در 3 ماده در این خصوص، مستثنی شدن موضوع این ماده از قانون با شرایطی مانند عدم ساخت و ساز مشابه در داخل امکان پذیر است. و تعیین سال ساخت حداکثر 1 و 2 سال.» و با توجه به اصلاح مواد بخشنامه مربوطه، سه اصل تضمین حداقل ارزش افزوده ناشی از واردات این ماشین‌آلات برای جلوگیری از واردات سوء استفاده و تولید زیر ظرفیت واحدهای مشابه، معافیت واردات ماشین‌آلات را محدود می‌کند. صنایع فعال مقوله فناوری مورد استفاده در تولید و محدود کردن معافیت واردات ماشین آلات خط تولید به کمبود مشابه ظرفیت تولید داخلی یا داخلی باید مورد توجه قرار گیرد و به نظر می رسد اجرای صحیح و کامل بخشنامه های مربوطه می تواند تأثیر مطلوبی داشته باشد. در مورد صنایع ملی

نایب رئیس کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران همچنین در ماده ۲ طرح جهش تولید دانش بنیان تصریح کرد: ابتدا از صنایع داخلی حمایت کنید سپس با حذف معافیت های گمرکی درآمد دولت را افزایش دهید.

به گفته فاروقی، طرح اصلاحی مجدداً به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ارسال و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با 9 ماده به مجلس بازگردانده شد و بازنگری آن به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری و در ساعت 14 به کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری ارسال شد. در این مرحله با اضافه شدن مواد و بندهای جدید به اولین نسخه شور، تعداد مواد این طرح به شش عدد افزایش یافت.

این فعال اقتصادی گفت: بر اساس ماده یک این قانون و در راستای حمایت از صنعت مهندسی، بند (ز) ماده یک قانون امور گمرکی «صراحتاً نسخ» و واردات کالاهای تولیدی، صنعتی، معدنی و ماشین آلات و ادوات کشاورزی بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک، از پرداخت حقوق ورودی معاف، مشمول حقوق ورودی شدند و دولت موظف است سالانه حقوق ورودی را متناسب با ظرفیت تولید کشور پرداخت و تامین کند. حمایت هدفمند و بلندمدت از تولید داخلی تعیین سود بازرگانی و سایر درآمدهای موضوع بند (د) ماده 3 قانون مصوب گمرکی.

فاروقی در بخشی دیگر از سخنان خود به چگونگی منسوخ شدن قوانین اشاره و خاطرنشان کرد: نسخ قانون بسته به نوع قانون دوم و اول از نظر عمومیت و خاص بودن به دو صورت لغو صریح و ضمنی انجام می شود. در نسخه صریح قانونگذار صراحتاً اعلام می کند که قانون نسخ و باطل شده است و در نسخه ضمنی خود قانون قبلی با تصویب قانون متأخری که با قانون قبلی مغایرت دارد لغو می شود.

absnews

فاروقی با توجه به قانون بودجه 11 و تغییر نرخ ارز بر اساس محاسبات گمرکی به نرخ حاشیه بازار (ETS)، عوارض واردات چندین برابر افزایش می یابد و از سوی دیگر توالی تحریم ها در کشور افزایش می یابد. همزمان با تداوم اپیدمی کرونا، ضمن کاهش ارزش پول ملی، نقدینگی شرکت‌های تولیدی را تضعیف می‌کند و حذف معافیت‌های گمرکی ممکن است طرح‌های توسعه واحدهای صنعتی را به مخاطره بیندازد و در نتیجه هزینه‌های تولید در بازار داخلی را افزایش دهد. اثر تورمی و بر بازارهای خارجی تضعیف صادرات در رقابت با سایر کشورها.

به گفته فاروقی، بند (ز) ماده 3 قانون مالیات ها قبلاً به موجب بند (ح) تبصره 2 ماده 3 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر اصلاح شده بود و بر اساس این اصلاحیه. سازوکار خطوط تولید لازم برای واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند.

این عضو شورای نمایندگان اتاق بازرگانی ایران همچنین نحوه اعمال معافیت های گمرکی را اینگونه تشریح کرد: ز) ماده 2 قانون گمرک باید اجرا شود و برای شرکت های مبتنی بر دانش حداکثر ظرف مدت 2 سال از بدو شروع کار اجرا شود. فعالیت تولیدی مطابق بند (الف) ماده 1 قانون حمایت از بنگاه ها و مؤسسات مبتنی بر دانش. البته در طرح مذکور تنها نسخه (ز) ماده 2 قانون تجارت گمرکی ذکر شده است و سایر معافیت ها همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، نایب رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و مدیریت واردات اتاق ایران درباره تصویب این طرح در مجلس گفت: طبق اعلام مرکز پژوهش های مجلس، وی در مجلس مورد استقبال قرار گرفت. سال گذشته و در دستور کار کمیته ها قرار گرفت. طرح اولیه 4 ماده ای ابتدا در کمیسیون صنایع و معادن به عنوان کمیسیون اصلی و سایر کمیسیون های فرعی بررسی شد. از نظر تعداد مطالب و نحوه نگارش آن را خلاصه کردند.

به گفته این عضو شورای نمایندگان اتاق ایران، در شرایطی که کشورهای در حال توسعه تسهیلات بی قید و شرط به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ارائه می دهند، حذف مشوق های مالیاتی بدون توجه به مشکلات مالی متولیان سرمایه گذاری در طرح های صنعتی است. ، می تواند از نظر روانی سرمایه گذاری را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *