به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز ، مهم ترین ابزار احراز وضعیت شرکت های سهامی عام، صورت های مالی حسابرسی شده آنهاست. صورت های مالی اطلاعات دقیقی را در مورد سودآوری کسب و کار، مقدار وجه نقد و مقدار دارایی ها و بدهی های کسب و کار نشان می دهد. عموم مردم به ویژه کارشناسان می توانند با مراجعه به این اطلاعات از وضعیت گذشته و حال شرکت مطلع شده و حتی وضعیت آینده آن را پیش بینی کنند.
در واقع اساس تحلیل و ارزیابی کسب و کار، درک صورت های مالی است. به عنوان مثال در صورت های مالی شرکت های سهامی عام مردم می توانند ببینند شرکت چند کیلووات ساعت و به چه قیمتی فروخته است و یا در سازمان املاک چه تعداد دارایی توقیف شده است و نوع، جنسیت و درصد هر کدام را مشاهده کنند. یکی همچنین نوع خدمت و هزینه آن، تعداد نیروی کار و حقوق پرداختی به آنها از دیگر اطلاعاتی است که در صورت های مالی شرکت های سهامی عام یافت می شود.
به طور خلاصه مهمترین دلایل اهمیت بررسی صورتهای مالی شرکتهای دولتی عبارتند از:
– دارای ارقام عملکرد بوده و موارد مربوط به ارقام جدول 3 صورتحساب های مالی (از لحاظ دقت و صحت کم) در مورد آنها صدق نمی کند.
– حاوی جزئیات کامل عملیات شرکت در طول سال مالی مربوطه،
– نظر حسابرس (حسابرس به عنوان رکن شرکت سهامی عام) پیوست می باشد.
این اظهار نظر پیامدهای بسیار مهمی بر آسیب شناسی عملکرد این شرکت ها دارد و پیشنهادی برای اصلاح ارائه می دهد. زیرا حسابرسان به عنوان یک نهاد کنترلی وظیفه شناسایی و گزارش بخشی از آسیب های ناشی از فعالیت این شرکت ها را دارند. به عنوان مثال در این گزارش ها آمده است که این شرکت ها چند درصد از قوانین و مقررات را رعایت نکرده اند و دلیل عدم رعایت آنها چه بوده است.
دولت سیزدهم چه کرد؟
تا چند سال پیش دسترسی به اطلاعات شرکت های دولتی به قدری دشوار بود که حتی نمایندگان مجلس مجبور بودند مستقیماً با وزرا تماس بگیرند تا به حداقل اطلاعات مربوط به عملکرد این شرکت ها دسترسی پیدا کنند. اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم شرایط تغییر کرد و شفاف سازی عملکرد شرکت های سهامی عام از طریق انتشار صورت های مالی آنها در دستور کار قرار گرفت، بنابراین این موضوع جزو اولین وعده های سید احسان بود. خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در شهریور 1400. بود.
وزیر اقتصاد و دارایی در 23 شهریور 1400 گفت: همانطور که کدال به عنوان سامانه ای برای نمایش شفافیت شرکت های بورسی محسوب می شود. همچنین باید در عملکرد بانک ها، بیمه ها و… شفاف سازی شود. ; ما سعی می کنیم در مدت یک ماه تمام اطلاعات و وضعیت شرکت های دولتی، بانک ها و بیمه ها را همانند شرکت های بورسی به صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهیم.
با تلاش این وزارتخانه و پیگیری حسن درویشیان بازرس و نماینده ویژه رئیس جمهور در مبارزه با فساد[1] و با توجه به اجرای بند (1) اصول راهنمای طرح ملی پیشگیری و درمان مفاسد اداری و اقتصادی دولت سیزدهم که بر شفاف سازی اطلاعات به ویژه در حوزه فعالیت های اقتصادی تاکید دارد، فروردین 31، 1401، صورتهای مالی حسابرسی شده 313 شرکت سهامی عام در سال 1998 و 1999 برای دسترسی عموم بر روی سیستم کدال قرار گرفت.
همچنین به استناد جزء 1 بند «م» تبصره 2 لایحه مالی 1401 [2] و در 29 مهر 1401 صورتهای مالی حسابرسی شده 396 شرکت از 1400 شرکت سهامی عام در سامانه کدال قرار گرفت. در ادامه این روند و در اواسط دی ماه سال گذشته صورت های مالی حسابرسی شده 207 شرکت دیگر از 1401 شرکت دولتی در سامانه کدال قرار گرفت و تعداد این شرکت ها به 603 شرکت رسید. در 25 فروردین ماه سال جاری صورت های مالی 521 شرکت دولتی دیگر در سامانه کدال منتشر شد به طوری که تعداد این شرکت ها به 1124 بنگاه رسید.
هدف از انتشار صورت های مالی شرکت های سهامی عام چیست؟
هدف اصلی از انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی افزایش بهرهوری این شرکتها یا بهطور دقیقتر بهبود کیفیت حاکمیت داراییهای عمومی است. در واقع، انتشار صورت های مالی به عنوان مبنایی برای اصلاح بنگاه های عمومی عمل خواهد کرد. به عنوان مثال باعث می شود مدیران با عملکرد خوب که توانسته اند کارایی شرکت را افزایش دهند شناسایی و از مدیران با عملکرد ضعیف جدا شوند به طوری که در انتصابات بعدی از مدیران با عملکرد قابل قبول استفاده شود و مدیران ناکارآمد به پست های پایین تری منصوب شوند. . . تنزل رتبه
همچنین در گذشته عملکرد شرکت ها در اتاق تاریک انجام می شد و ارزیابی عملکرد مدیران آن ها نمایش داده نمی شد و به همین دلیل این افراد انگیزه کمتری برای افزایش بهره وری داشتند. اما افشای صورتهای مالی بهعنوان انگیزهای میتواند رهبران کسبوکار را ترغیب کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند، زیرا رهبری که میداند نتیجه عملکرد او در اختیار کل شرکت قرار میگیرد، به ترتیب تلاش میکند تا کارایی شرکت خود را افزایش دهد.
به طور کلی انتشار صورت های مالی بنگاه های دولتی سرآغاز اصلاح این بنگاه ها است و این تاریکخانه مهم بودجه ای در اتاقی شفاف و قابل بررسی برای عموم قرار دارد. این اطلاعات می تواند دست کارشناسان را برای اداره بخش بزرگی از اقتصاد ما که در دست شرکت های دولتی است باز کند.
[2] کلیه مؤسسات و شرکتهای دولتی انتفاعی که دولت یا شرکتهای وابسته و وابسته، مؤسسات و مؤسسات عمومی غیردولتی و سایر مؤسسات موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور هستند. جمهوري اسلامي ايران و سازمانهاي مناطق آزاد، تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي كل كشور بيش از پنجاه درصد (50%) سهام خود را مستقيما يا از طريق يك يا دو واسطه و شركتهاي تحت نظارت دولت در اختيار دارند. در سال 1401 تحت کنترل دیوان محاسبات خواهد بود. وزارت اقتصاد و دارایی موظف است صورت های مالی شرکت های مذکور را در سامانه کامل اطلاعات ناشران (کدال) به صورت سالانه و دوره ای منتشر کند.
absnews