یک کارشناس تجارت بین الملل با تاکید بر اینکه بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان تصمیم گیری کند، گفت: برای بهبود وضعیت باید نهادهایی مانند وزارت حراست و وزارت نفت نقش مهم تری ایفا کنند. نقش. در تصمیم گیری
به گزارش ای بی اس نیوز، احسان قمری – کارشناس تجارت بین الملل – در نشست «توافقنامه اعتماد ارزی صادرکنندگان; ضرورت و الزامات» گفت: موضوع حذف تعهدات ارزی که به دروغ «توافق ارزی» توصیف میشود، از سال 2017 و با خروج آمریکا از برجام و تشدید آن، بهطور جدیتر در دستور کار قرار گرفت. تحریم ها در شش سالی که از اجرای این سیاست می گذرد، تجربیات زیادی کسب کرده ایم، در دوره پس از جنگ تا سال 1379 قرارداد اعتماد ارزی اجرا شد، اما به استثنای این دو دوره، کشور تجربه ای در اعمال این سیاست نداشت و حاکمیت تهاتر ارزی فاقد ادبیات و اطلاعات بود اما امروز با وجود این تجربیات نه دولت از اجرای این سیاست راضی است و نه صادرکنندگان به استثنای پتروشیمی ها. و پایین دست و بالادست نفت، این کشور حدود 15 میلیارد دلار کالا صادر می کند.
وی افزود: یکی از مشکلات در زمینه تسویه تعهدات ارزی تعدد مقررات و مصوبات است که از گمرک گرفته تا صادرکنندگان با مشکلات زیادی مواجه شده است. باید بین سیاست های ارزی و سیاست های تجاری تمایز قائل شد و بین آنها همسویی ایجاد کرد. وی مسئولیت سیاست تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولیت سیاست ارزی بانک مرکزی را بر عهده دارد. بانک مرکزی در ابتدای اجرای سیاستهای رفع تکلیف ارزی، مرجعی بلاتکلیف بود و عملاً نقش بازگرداندن ارز صادراتی به کارآفرین و تخصیص ارز به «واردات» را ایفا میکرد.
قمری ادامه داد: به نظر من بانک مرکزی به تنهایی اختیار تصمیم گیری در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان و تخصیص ارز برای واردات را ندارد. از سال 1396 هنوز برخی از صادرکنندگان پرونده باز برای انجام تعهدات ارزی خود دارند و این مشکل ریشه در عدم اعتماد به صادرکنندگان دارد. تعدد مقررات و تحول سریع دستورالعمل ها نیز این مشکلات فنی را برای تصمیم گیری در خصوص تسویه تعهدات ارزی ایجاد می کند.
این کارشناس تجارت بین الملل اعلام کرد: در پایان سال 1398 و ابتدای سال 1393 در نهایت تصمیم به تجمیع مصوبات گرفته می شود. اما در این مدت بانک مرکزی مصوبه کمیته اقدام ارزی را تصویب و اصلاح کرد. اما علیرغم مشکلات تحمیل شده از سوی بانک مرکزی، تجمیع مقررات در نهایت سودمند بود و شرایط بهتری نسبت به قبل برای رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان فراهم شد. من فکر می کنم در حوزه حاکمیتی ابزار ما برای انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان اشتباه است و در این زمینه به بانک مرکزی انتقاد می شود. من طرفدار سیاست تثبیت هستم اما باید به هزینه اجرای این سیاست توجه کنیم.
سیاست های ارزی، تجاری و صنعتی باید با یکدیگر هماهنگ باشند
وی گفت: سیاست های ارزی، تجاری و صنعتی باید با هم مورد توجه قرار گیرد. امروز بزرگترین مشکل ما در این بخش واردات کالاهای با ارزش افزوده و صادرات کالاهای کم ارزش است. هر تن محصول وارداتی ایران بیش از 1200 دلار قیمت دارد اما در مقابل، محصولات صادراتی ایران کمتر از 400 دلار در هر تن قیمت دارند. اگر می خواهیم سیاست های ارزی، تجاری و صنعتی به درستی اجرا شود باید برای این موضوع هم برنامه داشته باشیم.
قمری ادامه داد: بانک مرکزی از اولین روز اجرای سیاست تعهد ارزی با جهت گیری های مختلف؛ آنها معتقد بودند که سامانه نیما لنگر نرخ ارز است. در واقع نرخ ارز در این سیستم برای بانک مرکزی بسیار مهم است و از طریق این نظام پولی بخش بزرگی از نیاز کشور را تامین می کند. اما آنقدر تمرکز روی نیما بود که مسائل دیگر مورد غفلت قرار گرفت. من یکی از مخالفان واردات در مقابل صادرات کوچک هستم زیرا این فرآیند صادرکننده را به واردکننده ای تبدیل می کند که در این زمینه تخصص ندارد.
تسویه تعهدات ارزی همه صنایع نباید یکسان باشد
این کارشناس تجارت بین الملل افزود: ابتدا باید سهم بخش های مختلف در صادرات مشخص شود، سپس سهم هر گروه کالایی در تامین ارز واردات چقدر است و سپس کیفیت ارز ارائه شده توسط هر گروه کالایی مشخص شود. . . توجه داشته باشید بنابراین اعمال سیاست یکسان برای همه گروه های کالایی مطلوب نیست و باید با ابزارهای تشویقی سیاست های مطلوب برای هر صنعت تنظیم شود. از سال 1396 تعداد زیادی از صادرکنندگان ارزهای خود را حدود 10 میلیارد دلار پس نداده اند و امروز به تدریج در حال بازگرداندن ارزهای خود هستند و موجودی سامانه نیما نیز 10 میلیارد دلار منفی شده است که این امر اهمیت رعایت را نشان می دهد. تعهدات مبادله ای صادرکنندگان
انتهای پیام