مدیرعامل راه آهن اعلام کرد:

مدیرعامل شرکت راه آهن از امکان حمل و نقل ریلی کالا در مسیر سرخس – بندرعباس طی سه تا پنج روز خبر داد و گفت: برای کالاهای بین المللی تخفیف قائل شدیم و کالاهای بین المللی را در مسیرهای ریلی در اولویت قرار داده ایم.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی، سیدمیاد صالحی امروز (شنبه) در همایش بین المللی اقتصاد دریامحور (کریدور شمال-جنوب) در محل سکونت راهور گفت: سالن کنفرانس بین المللی صدا و سیما: در حالت ترکیبی ریلی- بندری و ترکیب بخش ریلی و دریایی به خوبی اصلاح شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بر اساس مطالعه ای که هفت سال پیش انجام شد، مزیت های رقابتی کشور در حوزه ملی ریل و در حوزه بین المللی دریا بود و کارشناسان برآورد کردند که به جای ریل و بندر در کشور. ، مزیت های رقابتی کشور جاده و هوا بود.
وی بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توجه به حوزه ریلی و تقویت ترانزیت از طریق حمل و نقل ریلی را مورد تاکید قرار داد.
صالحی با اشاره به 2 مرز مشترک ریلی با ترکمنستان گفت: 2 مرز سرخس و اینچه برون در نهایت از طریق کشورهای همسایه به چین و از سوی دیگر به همین ترتیب به روسیه و در نتیجه متصل می شویم. به بندرعباس رسیدیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن از برنامه ریزی برای انتقال زغال سنگ از روسیه به هند در سال جاری خبر داد.
وی با اشاره به ارتقای توانمندی راه آهن کشور در دولت سیزدهم گفت: در حال حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می برد و 300 دستگاه لکوموتیو باری در شبانه روز به کشور خدمات رسانی می کنند که طرح ظرفیت اولویت بندی بارها را دارند. ترانزیت ضمناً برای برخی از مشتریان رهگیری واگن فراهم شده و برای برخی دیگر نیز این سرویس در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت راه آهن اضافه کرد: طبق توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد ظرف سه تا پنج روز محموله سرخس به بندرعباس تحویل داده شود و برای بارهای بین المللی تخفیف قائل شدیم و اولویت را به بار بین المللی دادیم. در مسیرهای ریلی
صالحی با بیان اینکه کریدور شمال به جنوب دارای 6 محور ریلی است، گفت: 2 کریدور در شرق، 2 کریدور در غرب و 2 کریدور به ریل از طریق دریای خزر متصل می شود که کریدورهای ریلی واقع در شرق دریای خزر هم اکنون ادامه دارد. محموله های عملیاتی و فارس از منطقه خلیج فارس به صورت ریلی از بندرعباس به سرخس و فراتر از آن حمل می شود. در غرب دریای خزر، بندر امیرآباد به ریل متصل است و بندر کاسپین نیز در آینده نزدیک متصل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بندر و دریانوردی بسیاری از مشکلات اتصال ریلی به بندر برطرف شده است. .
وی با اشاره به لزوم لجستیک اولیه ریلی، خاطرنشان کرد: انتظار میرود سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر در ریل افزایش یابد و زیرساختهای لازم در بنادر فراهم شود. علاوه بر این، گمرک باید انعطاف پذیر باشد تا دوام کالا کاهش یابد و یک مسیر ترانزیتی ریلی-دری جذاب برای کشورهای مبدأ کالا فراهم شود.
صالحی تاکید کرد: برای رفع برخی ناکارآمدی های به ارث رسیده از حوزه ریلی باید نسبت به افزایش ظرفیت های لجستیکی بنادر تلاش شود. مثلاً ریل به زودی به بندر کاسپین می رسد و به اسکله رورو نیاز داریم.