امکان افزایش اعتبارات خرد از طریق اعتبارسنجی
وهب متقی نیا گفت: نظر جامعه نسبت به نظام بانکی خوب نیست که دلیل آن عملکرد کمتر بانک ها در پرداخت تسهیلات خرد است. از سوی دیگر، در صورت ایجاد سیستم اعتبارسنجی صحیح، بانک ها می توانند نیازهای مالی شهروندان را بهتر برآورده کنند.
به گزارش ای بی اس نیوز، وهب متقی نیا، مدیرعامل بانک کشاورزی در نشست «راه طولانی اعتبارسنجی تا اوج بلوغ» با بیان اینکه جامعه از نظام بانکی اعم از نظام بانکی دولتی، خصوصی یا خصوصی انتظار دارد، اظهار کرد: انتظارات جامعه از نظام بانکی چه دولتی، چه خصوصی و چه خصوصی است. یا یک بانک تجاری
وی افزود: نگاه جامعه به نظام بانکی خوب نیست. وقتی شخصی می گوید کارمند بانک است، عده ای علیه او موضع می گیرند. عامل اصلی از این دیدگاه مربوط به ریز تاسیسات است. زیرساخت های بانکی در این زمینه عملکرد خوبی نداشته است.
سلیقه بانک ها برای گرفتن ضمانت نامه
متقی نیا با بیان اینکه مدل اعتبارسنجی مناسبی برای پرداخت تسهیلات وجود نداشت، گفت: گاهی هنگام پرداخت یک نوع تسهیلات، عملکرد دو بانک در اخذ وثیقه متفاوت است. اگر سیستم اعتبارسنجی مناسب وجود داشت قطعا بانک ها می توانستند نیازهای مالی شهروندان را بهتر برآورده کنند تا مشتری راضی باشد و عدالت اجتماعی برقرار شود.
وی با اشاره به اینکه زندگی نسل جدید در فضای دیجیتال می گذرد و مدل اعتبار سنجی خاصی برای این افراد تعریف نکرده ایم، افزود: امروز نظام حاکمیت شرکتی در دنیا مستقر شده که محل ثبات و استقرار است. سلامت نظام بانکی کلمات کلیدی سیستم اعتبار سنجی، حاکمیت داده و پلت فرم فناوری هستند. شما باید بتوانید داده ها را به موقع دریافت کنید و این مدل بر روی یک پلت فرم تکنولوژیکی ایجاد شده است.
به گفته رئیس هیات مدیره بانک کشاورزی، نظام اعتبارسنجی باید با هدف کاهش نرخ تقلب در تسهیلات کلان باشد. شاید اگر این رویکرد در گذشته وجود داشت، بسیاری از پرونده های دهه اخیر ایجاد نمی شد.
بازپرداخت وام 300 میلیون تومانی غیرحضوری
صادق نوری – معاون توسعه کسب و کار بانک کشاورزی نیز در این جلسه گفت: دولت از ابتدای سال جاری پرداخت تسهیلات ازدواج و زایمان به صورت حضوری را در دستور کار قرار داده است که به صورت حضوری توسط بانک ها پرداخت می شود. به 300 میلیون تومان.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات خرد در سطح جهان از سال 2004 به دلیل استفاده از اعتبارسنجی افزایش یافته است، گفت: به همین ترتیب شرکت های اعتبارسنجی نیز رشد داشته اند که می تواند در کاهش ریسک اعتباری نقش داشته باشد.
محمد ربیع زاده، کارشناس صنعت بانکداری نیز گفت: عدم اعتبارسنجی مناسب تنها به زیرمجموعه ریسک اعتباری محدود نمی شود، بلکه به سایر بخش ها مانند ریسک بازار نیز منتقل می شود.
وی برخی از موانع و مشکلات اعتبار سنجی را ضعف زیرساخت های قانونی، عدم همکاری نهادها و نهادهای ذیربط، ضعف دانش فنی و تخصصی، کمبود شرکت های فناور فعال در حوزه اعتبارسنجی، اعتبارسنجی و رقابت ناسالم در بانکداری شرکتی برشمرد. بخش
به گفته ربیع زاده، اعتبارسنجی نباید تنها به ضمانت ها محدود شود، بلکه شخصیت افراد مهم است. در دنیا گاهی شخصی را می فرستند تا یک هفته با وام گیرنده همراهی کند و شخصیت و اعتبار او را بررسی کند.
تأخیر 200 ساله ایران در بحث اعتبارسنجی
رضا قاسم پور، مدیرعامل شرکت مشاور رتبه بندی اعتباری ایران نیز گفت: سابقه اعتبارسنجی در دنیا به حدود دو قرن می رسد. از سال 1930 قانونی در این زمینه در آمریکا تصویب شد. در سال 60 پرداخت تسهیلات جایگزین وثیقه شد. در سال 1970، تغییری در اعتبارسنجی صورت گرفت، زمانی که 2200 شرکت شروع به ارائه خدمات در این زمینه کردند.
وی یادآور شد: از سال 1990 بحث SMYA ایجاد شد که 2000 شرکت بیمه درخواست اعتبار دادند و امروزه شرکت های بیمه یکی از بزرگترین مصرف کنندگان اعتبارسنجی هستند. در سال 2005، فروشندگان شی اعتبارسنجی را وارد کردند.
به گفته قاسم پور، حدود 200 سال پس از ورود جهان به حوزه اعتبارسنجی، از سال 1384 یک شرکت مشاوره اعتبارسنجی با نظارت بانک مرکزی و مالکیت تمامی بانک ها در ایران تأسیس شد. از سال 1395 بانک ها از گزارش اعتباری این شرکت استفاده کرده اند.
درخواست بانک می تواند از هفت روز تا 15 دقیقه طول بکشد
در این جلسه هومان امینی – مدیرعامل دیجی پی 95 درصد مردم خارج از اقتصاد دیجیتال خرید می کنند و گفت: بهداشت اعتباری باید تقویت شود. سرعت اعطای اعتبار در حالت کلاسیک به دلیل درخواست طولانی مدت زمان بر است.
امینی گفت: تجربه اخیر در مورد سفته الکترونیکی بسیار خوب است. مشروط بر اینکه از کیفیت بالایی برخوردار باشد و سیستم اعتبار سنجی جدا از مکان های اعطای اعتبار باشد. اعتبار دیجیتال زمان دریافت درخواست ها را از هفت روز به 15 دقیقه کاهش داد.
انتهای پیام