اخبار اقتصادی روز

امضای قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان ملی

مدیرعامل گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بازنگری سند راهبردی این گروه بر اساس ابلاغیه مقام معظم رهبری برای توسعه دریا، از انعقاد قرارداد ساخت 10 فروند کشتی شناور خبر داد. با سازندگان داخلی حمل می کند و گفت: در مجموع 10 فروند کشتی شناور داخلی به مبلغ 86 میلیون دلار از سازندگان داخلی سفارش داده شده است.

به گزارش ای بی اس نیوز، محمدرضا مدرس خبانی در تشریح عملکرد یک ساله گروه دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، از تقویت اخیر توانمندی های نیروی دریایی ارتش خبر داد. جمهوری اسلامی ایران گروه کشتیرانی ایران با توسعه دریامحور همسو شد و گفت: با انتشار سند توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران احساس مسئولیت جدیدی کرده و فعالیت های آن وارد مرحله جدیدی شده است. .

وی افزود: همانطور که در بازدید اخیر از نمایشگاه توانمندی های ملی در حسینی (ره) امام خمینی (ره) توضیح داده شد، ناوگان ملی دریایی جمهوری اسلامی ایران طبق دستور ایشان طی سال های اخیر و در اطلاعیه ای برنامه های توسعه ای را تدوین کرده است. . توسعه دریایی محور در چند ماه گذشته در حال بازنگری در سند راهبردی گروه دریایی است.

خروج کامل ملوانان خارجی از ناوگان دریایی ایران

مدیر عامل گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص استفاده از توان نیروهای داخلی، آماری را در خصوص کاهش تعداد ملوانان ناوگان دریایی از سال 1397 ارائه کرد. و افزود: در سال 2018 این ناوگان دارای 670 ملوان بوده است. قبلاً نیروی کار خارجی بود، اما در یک بازه زمانی 5 ساله تقریباً به صفر رسید.

مدرس خبانی از جذب بیش از 2000 کارشناس دریانوردی در 4 سال گذشته و آموزش های تخصصی مرتبط با رشته های فنی و بازرگانی خبر داد و گفت: همچنین در حال حاضر 320 دانشجو از طریق بورس تحصیلی مشغول به تحصیل هستند که همزمان آموزش های نظامی و دریایی را دنبال می کنند. . مهارت در نوشهر و بوشهر.

امضای قرارداد ساخت 10 فروند شناور با سازندگان ملی

وی از انعقاد قرارداد ساخت کشتی با سازندگان داخلی طبق برنامه حمل و نقل دریایی برای استفاده حداکثری از ظرفیت ملی خبر داد و گفت: در مجموع 10 فروند شناور ملی به مبلغ 86 فروند از سازندگان داخلی سفارش داده شده است. میلیون. دلار

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: بر این اساس چهار فروند از این کشتی ها به شرکت کشتی سازی صدرا نکا و 6 فروند دیگر نیز به کشتی سازی اروندان سفارش داده شده است ضمن اینکه مذاکرات برای عقد قرارداد در حال انجام است. ساخت چهار کشتی دیگر به ارزش تقریبی 75 میلیون دلار نیز در دست اقدام است.

مدرس خبانی، نوسازی ناوگان را یکی از پروژه های جدی گروه دریایی در سال های آتی دانست و گفت: جوان سازی 15 فروند کشتی از ناوگان دریایی دریای خزر طی تعمیرات دوره ای با تعویض حدود 1000 تن ورق و سازه کشتی، خرید 66000 فروند کشتی. کانتینرهای به ارزش تقریبی 166 میلیون دلار و رفع مشکلات و رفع نیاز بسیاری از واردکنندگان و صادرکنندگان به دلیل کمبود کانتینر در کشور و همچنین تامین تجهیزات از دیگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران است. گروه کشتیرانی در راستای توسعه ساخت داخل.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 80 درصد از کل نیازمندی های ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران از نظر سوخت، تدارکات، نیروی انسانی، بیمه، کلاس کشتی و تعمیرات از داخل کشور تضمین می شود که از عقب نشینی جلوگیری می کند. از کشور بیش از 300 میلیون دلار ارز خارجی به دست آمده است.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تامین کننده سوخت سنگین کم گوگرد با 23 شرکت دانش بنیان در زمینه تولید قطعات یدکی، تعمیر، تولید سوخت کم گوگرد و همچنین خرید 488 دستگاه واگن همکاری دارد. برخط. با توسعه حمل و نقل ریلی در داخل کشور از دیگر اقدامات این گروه در حمایت از تولیدات ملی و رعایت فرامین مقام معظم رهبری بوده است.

توسعه سواحل مکران در دستور کار است

مدرس خبانی اقدامات توسعه در بندر چابهار را برشمرد و تصریح کرد: ایجاد مکانیزم حمل و نقل یکنواخت و منظم برای کشتیرانی، حمل کانتینر و تدوین برنامه بلندمدت مستند برای کانتینر از بنادر چین و از هند به مقاصد بندری ایران از جمله بندر چابهار از جمله اقدامات گروه کشتیرانی در طول سال در گذشته همزمان با راه اندازی مرکز لجستیک در بندر چابهار با هدف ارائه خدمات پایانه، تخلیه و بارگیری به مساحت 5.5 هکتار تلاش شده است. برای افزایش اقدامات توسعه ای در این زمینه انجام شده است. به طوری که در سال 1402 17000 کانتینر در 10 ماه تخلیه و بارگیری شد.

انتقال کانتینری یک ماهه از هند به مسکو در قالب کریدور شمال به جنوب

وی از راه اندازی کریدور شمال به جنوب در سال گذشته خبر داد و گفت: کریدور شمال به جنوب از نظر مسافت و زمان 40 درصد کوتاهتر و از نظر هزینه 30 درصد ارزانتر است. علاوه بر این، حمل و نقل کالا از هند به مسکو یک ماه طول می کشد، در حالی که همان عملیات در سراسر دریای بالتیک حدود 45 روز طول می کشد.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: در 10 ماهه سال 1402 تقریباً 108 هزار TEU و یک میلیون و 400 هزار تن کالا در قالب کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب جابجا شد.

مدرس خبانی از تدوین سند توسعه مشترک با کشورهای خارجی در حوزه کریدور شمال – جنوب خبر داد و گفت: توسعه چابهار، توسعه حمل و نقل ترکیبی و توسعه ناوگان دریای خزر در این حوزه گنجانده شده است. در حالی که استفاده حداکثری از یاردهای مختلف شمال کشور برای تعمیرات کشتی در دستور کار قرار دارد.

بازنگری سند راهبردی بر اساس ابلاغ توسعه دریامحور

وی از تدوین سند راهبردی پنج ساله گروه دریایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این سند پویا است و هر ساله بازنگری می شود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موضوع نهایی شدن مشارکت در یکی از بنادر روسیه را مطرح کرد و گفت: ایجاد خطوط منظم طبق تفاهم نامه منعقده با سازمان توسعه تجارت و همچنین تجارت بین دو کشور. کشورها. بنادر شمال ایران و بنادر روسیه، قزاقستان و آذربایجان یکی از اقدامات توسعه تجارت با روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر است.

مدرس خبانی افزایش سرمایه گروه دریانوردی جمهوری اسلامی ایران در سال گذشته و تامین سرمایه لازم برای اجرای برنامه های توسعه را برشمرد و گفت: روزهای پایانی سال گذشته فرصتی برای دریانوردی جمهوری اسلامی ایران بود. گروه. پس از گذراندن یک سال موفق در دو حوزه حمل و نقل و تناژ درآمد شروع به برگزاری نشست فوق العاده ای برای جذب سرمایه کرد.

ورود 150 کامیون به ناوگان تجاری باربری زمینی

وی راه اندازی شرکت حمل و نقل جاده ای بهاران را برشمرد و گفت: این شرکت به منظور توسعه حمل و نقل زمینی کالا در قالب کریدور شمال به جنوب راه اندازی شد و اخیراً 150 دستگاه کامیون از تولیدکنندگان ملی خریداری و به متقاضیان تحویل داده شد. تا زمانی که زنجیره حمل و نقل DOOR.TO DOOR وارد مرحله جدیدی در گروه دریایی شود. همچنین تا پایان سال آینده توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای یکی از برنامه‌های گروه دریایی خواهد بود.

مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزود: باید در نظر داشت که راه اندازی شرکت حمل و نقل جاده ای این فرصت را برای گروه کشتیرانی فراهم می کند تا تا ساخت راه آهن چابهار – زاهدان خدمات خود را در بندر چابهار توسعه بیشتری دهد و این امکان را فراهم کند. صاحبان کالا از فرصت های ارائه شده توسط تنها بندر اقیانوسی کشور بهره مند شوند.

ایجاد خطوط حمل و نقل منظم

مدرس خیبانی گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته چندین خط کشتیرانی منظم به بنادر منطقه از جمله بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین بنادر چین و ایران و هند را راه اندازی کرده است. . اما در این بین خط منظم کانتینری به ونزوئلا دستاورد مهمی محسوب می شود که همزمان با سفر رئیس جمهور محترم کشورمان به این کشور ایجاد شد و خط کشتیرانی منظم به آفریقا نیز به همین ترتیب در سفر رئیس جمهور ایجاد شد. به کشورهای شمال و شرق آفریقا آغاز شد.

وی خاطرنشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال جاری در بین 100 شرکت بزرگ کشور در رتبه 22 قرار گرفت و با حفظ رتبه نخست در بین شرکت های حمل و نقل، به عنوان یکی از چهار شرکت برتر کشور شناخته شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *