یادداشت تفاهم همکاری سه جانبه بین صندوق توسعه حمل و نقل ایران، شورای هماهنگی حمل و نقل اوراسیا و مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع (CIS) به منظور افزایش تجارت، ترانزیت و ذخیره سازی کالا در کریدورهای بین المللی در مسکو امضا شد. به ویژه کریدور شمال-جنوب. .
به گزارش ای بی اس نیوز، تفاهم نامه همکاری های سه جانبه به امضای داود دانش جعفری، رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران، وادیم گانین، رئیس مرکز توسعه اقتصادی کشورهای مشترک المنافع و گنادی بوسونوف، مدیرکل صندوق توسعه اقتصادی کشور رسید. شورای حمل و نقل اوراسیا
در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری که با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و دیمیتری زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه برگزار شد، طرفین بر افزایش تجارت، ترانزیت و ذخیره سازی کالا در این کشور توافق کردند. کریدورهای بین المللی، به ویژه کریدور شمال-جنوب.
امضاکنندگان این تفاهم نامه همچنین بر تبادل اطلاعات، تحقق پروژه های مشترک و تبادل تیم های تخصصی برای دستیابی به این اهداف تاکید کردند.
داوود دانشجعفری، مدیرعامل صندوق توسعه حمل و نقل ایران که به مسکو سفر کرده است، با زورف معاون وزیر حمل و نقل روسیه نیز دیدار و بر ادامه همکاری دو کشور در حوزه حمل و نقل تاکید کرد.
دانش جعفری با اعلام آمادگی صندوق توسعه حمل و نقل برای تامین منابع مالی پروژه های حمل و نقل، خواستار مشارکت بخش خصوصی و بانک های روسی در اجرای بسیاری از پروژه های حمل و نقل در ایران شد.
رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ملی جمهوری اسلامی ایران توسعه زیرساخت های حمل و نقل را زمینه ای برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور دانست و گفت: ایران در ترانزیت کالا بین روسیه و کشورهای عربی و هند توانمندی بالایی دارد.
زورف معاون حمل و نقل روسیه با اشاره به توافق دو کشور برای ساخت راه آهن رشت – آستارا ابراز امیدواری کرد که اجرای این پروژه تسریع شود.
معاون وزیر حمل و نقل روسیه ابراز امیدواری کرد که با توسعه زیرساخت های حمل و نقل در پایانه راه آهن فرن، شاهد افزایش ترانزیت کالا از ایران باشیم.
عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال-جنوب
رئیس هیئت مدیره صندوق توسعه حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران در این خصوص با اشاره به عزم ایران برای بهره برداری از ظرفیت کریدور شمال – جنوب گفت: با توجه به سازوکار فعالیت این صندوق، زمینه مشارکت بین المللی فراهم شده است. و بخش خصوصی ملی در توسعه زیرساخت ها حمل و نقل کشور ما از جمله توسعه کریدور شمال-جنوب وجود دارد.
داود دانشجعفری گفت: علاوه بر اینکه بخشی از پروژه های زیرساختی حمل و نقل را با استفاده از منابع ملی تامین و اجرا می کنیم، امکان استفاده از منابع خارجی سایر شرکا از جمله روسیه و هند برای تامین مالی مشترک این پروژه ها وجود دارد.
وی با اشاره به وجود حلقه های مفقوده در سه راه کریدور شمال-جنوب ایران گفت: استفاده از ظرفیت مشارکت بین المللی و همچنین بخش خصوصی داخلی می تواند به تسریع پروژه ها منجر شود.
رئیس هیات مدیره صندوق توسعه حمل و نقل ایران با اشاره به اینکه نبود خط ریلی در جاده رشت – آستارا یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال – جنوب است، گفت: این صندوق سرمایه گذاری های محدودی در این زمینه داشته است. مسیر و امکان مشارکت سایر طرف ها در احداث این خط ریلی وجود دارد.
دانش جعفری گفت: برای فعال سازی تمام ظرفیت های کریدور شمال-جنوب نیازمند تقویت شبکه حمل و نقل در دریای خزر، ایجاد ارتباط بیشتر با بنادر روسیه و سایر کشورهای این حوزه هستیم.
رئیس هیات مدیره صندوق توسعه حمل و نقل ایران گفت: با توجه به قدرت کشورهای آسیای میانه در حمل و نقل ریلی، فرصت های بیشتری برای استفاده از ظرفیت ریلی در کریدور شمال وجود دارد.
به گفته وی، در شرق ایران پروژه های مهمی برای تقویت و توسعه حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب وجود دارد که می تواند بخشی از نیازهای حمل و نقل منطقه را با استفاده از ظرفیت راه آهن تامین کند، بندرعباس به سمت اینچه برون و ترکمنستان نیز می باشد. به عنوان سرخس.
دانش جعفری گفت: خط ریلی جدید در شرق ایران در مسیر چابهار به زاهدان و بیرجند و مرز ترکمنستان در دستور کار است و اجرای آن نیازمند سرمایه گذاری های جدیدی است که صندوق توسعه حمل و نقل در حال پیگیری است و در صورت تکمیل این خط ریلی. بخش دیگری از توسعه ظرفیت حمل و نقل شمال – جنوب تضمین شده است.
رئیس هیات مدیره صندوق توسعه حمل و نقل یادآور شد: این صندوق صندوق جدیدی است که در ایران تاسیس شده و هدف آن تقویت امکان تامین مالی پروژه های حوزه حمل و نقل با تلفیق منابع دولتی، سرمایه بخش خصوصی و تسهیلات بانکی است. . منابع غیردولتی ممکن است شامل منابع خارجی نیز باشد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رئیس صندوق توسعه حمل و نقل ایران به منظور حضور در همایش کریدور شمال – جنوب و بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی خدمات، تجهیزات و فناوری های حمل و نقل، انبارهای حمل و نقل و لجستیک روسیه اعلام کرد. «ترانس راشا» از 28 تا 30 آوریل 1402) به مسکو رفت.
بیش از 430 شرکت از 22 کشور از جمله چین، ایران، بلاروس، قزاقستان، هند، فنلاند، هنگ کنگ، کره جنوبی، ترکیه و امارات متحده عربی در این نمایشگاه حضور داشتند. نمایشگاه ترانس راشا در 12 بخش مختلف شامل خدمات لجستیکی، جاده ای، ریلی، هوایی، حمل و نقل دریایی، بنادر، پایانه ها و تجارت الکترونیکی تشکیل شده است.
انتهای پیام