دبیر نظارت بر الگوی کشت گفت: اجرای الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی با هدف اصلاح عدم تعادل در بخش کشاورزی و تامین منافع کشاورز و منافع ملی است.
گزارش دهید خبرگزاری صداوسیماعلیرضا نکویی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و دبیر ناظر نظام ملی کشت محصولات کشاورزی درباره نظام کشت گفت: در بخش کشاورزی اختلاف نظر وجود دارد. در کشور ما که شاید به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و بهینه باشد. این اتفاق افتاده و رخ داده است، زیرا عدم تعادل منابع آبی ما، عدم تعادل تولیدات ما و مصرف انرژی در کشت به دنبال کمک به اصلاح این عدم تعادل است.
وی افزود: اعتقاد بر این است که الگوی کشت علیه کشاورزان است که اینطور نیست. یکی از اهداف الگوی کشت این است که بتواند با توجه به منافع کشاورزان با در نظر گرفتن منافع ملی تکامل یابد. یعنی به سوی مصالحه بین منافع کشاورزان و منافع ملی.
وی با اشاره به رفتار کشاورزان در انتخاب محصول برای کاشت با در نظر گرفتن سود، کاهش ریسک محصول تولیدی و قیمتی که این محصول را در سبد انتخاب محصول قرار می دهد، افزود: این موارد در مدل کشت بعلاوه اگر کشاورز بخواهد اگر گندم تولید کند و 100 هکتار را به کشت گندم اختصاص دهد، ممکن است مجبور شود به جای 20 هکتار از 100 هکتار تا 80 هکتار را کنده و جو بکارد، چون واردکننده جو هستیم باید ملی را در نظر بگیریم. علایق اینجا
وی ادامه داد: اگر خوراکی تولید کند که نیاز به آب دارد، مثلاً خوراک ذرت یا یونجه که در گرمای تابستان باید آبیاری شود، یک بسته محصول به کشاورز می دهیم که علوفه است اما علوفه ای که نیاز به آب کمتری دارد یا اگر سبزیجات و صیفی جات تولید کند. ما کمک می کنیم تا اولاً بهره وری بالاتری داشته باشد، ثانیاً اگر 100 هکتار تولید کند و الان در کشور مازاد تولید داشته باشیم باید از 100 هکتار به 80 هکتار کاهش یابد. این با سطح تقاضا در کشور هماهنگ است. برخی از کشاورزان این کار را انجام می دهند زیرا آنها را نمی شناسند که هدف مدل کشاورزی آنها نیز همین است.
دبیر نظارت بر الگوی کشت با انتقاد از الگوی کشت تصریح کرد: الگوی کشت معنایی ندارد، بحث اجبار در الگوی کشت مطرح نیست، اگر به سمت اجبار برویم این اصلا تاثیرگذار نیست. بیشتر یک سوال تشویق و راهنمایی، از چه طریق؟ به طوری که با اطلاع رسانی به کشاورزان آنها را به در نظر گرفتن منافع ملی سوق دهیم.
نکویی سپس گفت: ابلاغ الگوی کشت در فصل زراعی 1401-1402 صورت گرفت که اولین سال آن بود، در همان سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج موظف شد بر تمامی مراکز تحقیقاتی استان ها نظارت کند. وظیفه نظارت بر مدل فرهنگ، یک چارچوب را داشتند. دستورالعمل پیگیری برایشان تهیه شد و پیگیری کردند. اکنون دستورالعمل پیگیری برای هر استان جداگانه با آمار و ارقام و چرایی اجرا نشدن آن داریم. همه گزارش ها آپلود شده است. آدرس پورتال crop models که در حال حاضر داریم.
وی افزود: سال بعد یعنی در سال 1402 تا 1403 مدل زراعی اعلام شد، هنوز آماری دریافت نکردیم که بگوییم چقدر نوسان دارد، اما همین آماری که داریم به طور متوسط 82 درصد عملیاتی شد، یعنی 82 درصد. در برداشت های 22 و 23 درصدی 100 درصد به دست آمد اما مهم این است که ما به این 82 درصد افتخار نمی کنیم چرا؟ چون 18 درصد است مثلاً وقتی گندم به هدف رسیده است اما واردکننده جو هستیم و نتوانسته ایم برای سطح زیر کشت و تولید به هدف برسیم، این ضریب را پایین می آورد یا در دانه های روغنی. ، که ما حدود 90٪ به آن وابسته هستیم.
بنابراین اگر نتوانیم در سطح برنامه ریزی شده به درصد دانه های روغنی برسیم به این معنی است که به هدف خود نرسیده ایم. اگر 18 درصد باقیمانده را جبران کنیم و حتی آن را به 90 درصد یا 8 درصد برسانیم، این یک هدف بسیار مهم است. این کار نیاز به عزم جدی دارد. نیازمند همکاری همه ارکان داخل و خارج وزارتخانه است.
نکویی در نهایت تاکید کرد: در مسیری که می رویم قانون هواپیمای هفتم پشتوانه خوبی برای ادامه این کار است. در قانون برنامه هفتم ماده 33 به بحث الگوی کشت اشاره کرده و می گوید. وزارت جهاد کشاورزی مدل کشت و همه حمایت ها را اعلام کند. قیمت و غیر قیمتی که می خواهد انجام دهد باید در چارچوب این مدل کشت باشد. در صورت عدم رعایت این امر، تصرف غیرقانونی مردم تلقی خواهد شد. اموال، بنابراین بحث بسیار جدی است.
دبیر نظارت بر الگوی کشت گفت: اجرای الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی با هدف اصلاح عدم تعادل در بخش کشاورزی و تامین منافع کشاورز و منافع ملی است.
گزارش دهید خبرگزاری صداوسیماعلیرضا نکویی، عضو هیئت علمی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و دبیر ناظر نظام ملی کشت محصولات کشاورزی درباره نظام کشت گفت: در بخش کشاورزی اختلاف نظر وجود دارد. در کشور ما که شاید به دلیل عدم برنامه ریزی صحیح و بهینه باشد. این اتفاق افتاده و رخ داده است، زیرا عدم تعادل منابع آبی ما، عدم تعادل تولیدات ما و مصرف انرژی در کشت به دنبال کمک به اصلاح این عدم تعادل است.
وی افزود: اعتقاد بر این است که الگوی کشت علیه کشاورزان است که اینطور نیست. یکی از اهداف الگوی کشت این است که بتواند با توجه به منافع کشاورزان با در نظر گرفتن منافع ملی تکامل یابد. یعنی به سوی مصالحه بین منافع کشاورزان و منافع ملی.
وی با اشاره به رفتار کشاورزان در انتخاب محصول برای کاشت با در نظر گرفتن سود، کاهش ریسک محصول تولیدی و قیمتی که این محصول را در سبد انتخاب محصول قرار می دهد، افزود: این موارد در مدل کشت بعلاوه اگر کشاورز بخواهد اگر گندم تولید کند و 100 هکتار را به کشت گندم اختصاص دهد، ممکن است مجبور شود به جای 20 هکتار از 100 هکتار تا 80 هکتار را کنده و جو بکارد، چون واردکننده جو هستیم باید ملی را در نظر بگیریم. علایق اینجا
وی ادامه داد: اگر خوراکی تولید کند که نیاز به آب دارد، مثلاً خوراک ذرت یا یونجه که در گرمای تابستان باید آبیاری شود، یک بسته محصول به کشاورز می دهیم که علوفه است اما علوفه ای که نیاز به آب کمتری دارد یا اگر سبزیجات و صیفی جات تولید کند. ما کمک می کنیم تا اولاً بهره وری بالاتری داشته باشد، ثانیاً اگر 100 هکتار تولید کند و الان در کشور مازاد تولید داشته باشیم باید از 100 هکتار به 80 هکتار کاهش یابد. این با سطح تقاضا در کشور هماهنگ است. برخی از کشاورزان این کار را انجام می دهند زیرا آنها را نمی شناسند که هدف مدل کشاورزی آنها نیز همین است.
دبیر نظارت بر الگوی کشت با انتقاد از الگوی کشت تصریح کرد: الگوی کشت معنایی ندارد، بحث اجبار در الگوی کشت مطرح نیست، اگر به سمت اجبار برویم این اصلا تاثیرگذار نیست. بیشتر یک سوال تشویق و راهنمایی، از چه طریق؟ به طوری که با اطلاع رسانی به کشاورزان آنها را به در نظر گرفتن منافع ملی سوق دهیم.
نکویی سپس گفت: ابلاغ الگوی کشت در فصل زراعی 1401-1402 صورت گرفت که اولین سال آن بود، در همان سال سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج موظف شد بر تمامی مراکز تحقیقاتی استان ها نظارت کند. وظیفه نظارت بر مدل فرهنگ، یک چارچوب را داشتند. دستورالعمل پیگیری برایشان تهیه شد و پیگیری کردند. اکنون دستورالعمل پیگیری برای هر استان جداگانه با آمار و ارقام و چرایی اجرا نشدن آن داریم. همه گزارش ها آپلود شده است. آدرس پورتال crop models که در حال حاضر داریم.
وی افزود: سال بعد یعنی در سال 1402 تا 1403 مدل زراعی اعلام شد، هنوز آماری دریافت نکردیم که بگوییم چقدر نوسان دارد، اما همین آماری که داریم به طور متوسط 82 درصد عملیاتی شد، یعنی 82 درصد. در برداشت های 22 و 23 درصدی 100 درصد به دست آمد اما مهم این است که ما به این 82 درصد افتخار نمی کنیم چرا؟ چون 18 درصد است مثلاً وقتی گندم به هدف رسیده است اما واردکننده جو هستیم و نتوانسته ایم برای سطح زیر کشت و تولید به هدف برسیم، این ضریب را پایین می آورد یا در دانه های روغنی. ، که ما حدود 90٪ به آن وابسته هستیم.
بنابراین اگر نتوانیم در سطح برنامه ریزی شده به درصد دانه های روغنی برسیم به این معنی است که به هدف خود نرسیده ایم. اگر 18 درصد باقیمانده را جبران کنیم و حتی آن را به 90 درصد یا 8 درصد برسانیم، این یک هدف بسیار مهم است. این کار نیاز به عزم جدی دارد. نیازمند همکاری همه ارکان داخل و خارج وزارتخانه است.
نکویی در نهایت تاکید کرد: در مسیری که می رویم قانون هواپیمای هفتم پشتوانه خوبی برای ادامه این کار است. در قانون برنامه هفتم ماده 33 به بحث الگوی کشت اشاره کرده و می گوید. وزارت جهاد کشاورزی مدل کشت و همه حمایت ها را اعلام کند. قیمت و غیر قیمتی که می خواهد انجام دهد باید در چارچوب این مدل کشت باشد. در صورت عدم رعایت این امر، تصرف غیرقانونی مردم تلقی خواهد شد. اموال، بنابراین بحث بسیار جدی است.