«انجمن نیکوکاران میراث فرهنگی» همکاری خود را با جمعی از نیکوکاران، چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی، سرمایه گذاران و اعضای اتاق بازرگانی آغاز کرد. در حالی که معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تاخیر در میراث فرهنگی به دلیل کمبود بودجه و نیروی انسانی و لزوم حمایت خیرین در این شرایط صحبت کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، علی دارابی معاون میراث فرهنگی، گردشگری و معاون میراث فرهنگی وی در مراسم افتتاحیه مجمع خیرین میراث فرهنگی گفت: با تشکر از آیت الله مکارم شیرازی که به نامه اینجانب پاسخ دادند و فرمودند «هر گونه مساعدت در مرمت و احیای بناها و بناهای تاریخی به ویژه بناهای مذهبی از محل کمک های مردمی است. کار ارزشمندی است.» با تشکر از شما و این سرمایه معنوی بزرگی برای فعالیت مجمع خیرین میراث فرهنگی است.
وی در ادامه یادآور شد: وقتی از ایران و تمدن باشکوه آن صحبت می کنیم، از بیش از هفت هزار سال تاریخ و بیش از یک میلیون سال سکونت انسان صحبت می کنیم. کشوری که دارای بیش از یک میلیون اثر ارزشمند تاریخی است که تاکنون تنها توانسته ایم 35000 اثر را به ثبت برسانیم. و ایران از نظر قرار گرفتن آثار در فهرست جهانی یونسکو جزو 10 کشور برتر جهان است.
معاون میراث فرهنگی رئیس جمهور گفت: بین ثبت سایت های جهانی و افزایش گردشگری، توسعه کسب و کار، اشتغال زایی و رونق اقتصادی رابطه معناداری وجود دارد. این دولت سیزدهم و شورای اسلامی است اما علیرغم همه تلاش ها و اقداماتی که انجام شده است که از آن کمال تشکر را داریم. اما بودجه و اعتبارات میراث فرهنگی آنقدر محدود است که نمی توان اقدام معناداری انجام داد. به همین دلیل است که می گوییم «وضعیت بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست» و نیاز به حرکت مردمی دارد.
دارابی سپس به بیتوجهیهای صورت گرفته در حفاظت از چهرههای ایران اشاره کرد و گفت: ابوریحان بیرونی، ستارهشناس، منجم، ریاضیدان و دانشمند بزرگ ایرانی، ملقب به دانای کل، زمین را 600 سال قبل از گالیله گرد میگفت. . 500 سال قبل از کوپرنیک، او می دانست که زمین به دور خورشید می چرخد. او اولین کسی بود که شعاع زمین را اندازه گرفت. 1000 سال پس از او، اینشتین مفهوم اجزا را کشف کرد. آیا می دانیم قبر او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیسعلی دلواری و ده ها نفر دیگر از بزرگان این مملکت هستند و چرا ما نباید موزه بزرگی از مشاهیر و بزرگان ایرانی داشته باشیم که کوچکترهایمان باشد. به هویت و تمدن خود افتخار کنید؟
معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی خالق شاهنامه و نگارش کتاب زندگینامه ایرانیان یا شناسنامه ملی ماست. اثری حماسی که تا 60 هزار بیت خوانده شد و 2000 بار کلمه ایران و 800 بار حکمت را بر زبان آورد. امروز او مایه افتخار جهان بشریت است، اما چرا نمی توان مجموعه بزرگ همه و آرامگاه او را ثبت کرد؟ تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظ، سعدی، خیام و… اینها آثار و بناهای تاریخی افتخار ما هستند. میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه که اگر هر کشوری یکی داشته باشد به خود می بالد اما متأسفانه پدیده های طبیعی مانند سیل، زلزله و فرونشست زمین تهدید بزرگی برای ثبات است. و بقا این اتفاق افتاده و با شنیدن خبر ترک دیوارها یا سقف ساختمان ها، دلمان می شکند.
معاون میراث فرهنگی همچنین ثبت جهانی 54 کاروانسرا ایران را یادآور شد و گفت: در چهل و پنجمین اجلاس عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریورماه امسال در ریاض، 54 کاروانسرا تاریخی ایران را به ثبت رساندیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به نشانه ادای احترام به ایران و ایرانیان و تشویق های مکرر که حال ما را خوب کرد و مفتخر بودیم که نماینده ملت شایسته ایران برای ثبت این کاروانسراهای پراکنده در 24 استان کشور هستیم. در ایران بیش از 1000 کاروانسرا از قدیم تا قاجاریه داریم که 700 مورد آن ثبت ملی شده است. خوب حالا بعد از ثبت دنیا که شروع کار است دیگر چیزی برای ما باقی نمی ماند. بدون نیروی کار، بدون بودجه و بدون اعتبار.
دارابی گفت: قصد سیاه نمایی و یا خدای ناکرده خدمات انجام شده را ندارم. در این جلسه بزرگ که اعلام موجودیت مجمع خیرین میراث فرهنگی است، باید صادقانه، اما رک و راست با شما صحبت کنم وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نمی کردم. شهادت میدهم که دولت، قوه قضائیه و شورای اسلامی و شورای تشخیص که نهادهای اصلی هستند، در طول تاریخ از میراث فرهنگی حمایت کرده و دارند، اما عظمت و وسعت کار در امور میراث فرهنگی. در دست ایران است. و این فراتر از هر دولتی است.
معاون میراث فرهنگی گفت: امروزه مدیریت موزه نشانه رشد و توسعه یک جامعه است. هر چقدر هم که صاحب موزه باشیم، مکانی است برای رجوع به گذشته، تاریخ، یادآوری هویت و تمدن سرافراز و کمک به صلح، نوع دوستی و افزایش تاب آوری. اینها همه آثار موزه داری است. بالاخره چرا نباید در همه شهرهای کشور موزه داشته باشیم؟ اگر تلاش زیادی کنیم و با شعار «هر شهر یک موزه است» در مدت زمان کوتاهی بتوانیم به یکی از کشورهای پیشرو دنیا در این زمینه تبدیل شویم و این دست یافتنی است.
وی افزود: ما موزه منطقه ای داریم، با بودجه ای که داریم معلوم نیست چند دهه دیگر باید منتظر تکمیل آن باشیم تا در بودجه جاری هزار میلیارد تومان تامین شود؟ طاق ایوان مدائن یا کسری، مهم ترین یادگار دوران ساسانیان که نمایانگر معماری باشکوه ایرانیان است، در نزدیکی ما در عراق قرار دارد. موسسه Alif از سوئیس می آید تا آن را بازسازی کند، چرا؟ چون چند سال پیش میراث فرهنگی وقت پرداخت بلیط هواپیما برای اعزام مرمتگران را نداشت. اینها فرصت های طلایی است که در حال از دست دادن آنها هستیم. امکانات ایمنی، امنیت، تجهیزات الکترونیکی و صوتی (راهنماهای صوتی) در چنین کشوری با چنین عظمت فرهنگی نادر است.
دارابی افزود: اینها نیازهای اولیه موزه ها است و معتقدم افراد کمی جز شما یک نفر می توانید خارج از مراحل اداری این نیازها را خریداری و تامین کنید. ما یک میلیون اشیا و دارایی فرهنگی داریم، جایی نداریم که آنها را در معرض دید عموم قرار دهیم. همه در تانک هستند. الواح هخامنشی را آوردیم کجاست؟ در این تانک ها! برای چی؟ ما جا نداریم ضمن اینکه به طور جدی در حال بررسی بازگشت اشیا و کالاهای فرهنگی هستیم. موزه ها ویترین و شهرت هر کشوری هستند.
معاون میراث فرهنگی همچنین از استقبال سرمایه گذاران و خیرین متعدد برای مشارکت در حفاظت، مرمت و آموزش میراث فرهنگی از راه اندازی این انجمن خبر داد.
احد عظیم زاده، سرمایه گذار و رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانیوی در ادامه به عنوان یک کارآفرین از لزوم سرمایه گذاری در آثار تاریخی گفت و اعلام کرد که آمادگی سرمایه گذاری 50 میلیارد تومانی در این حوزه را دارد.
سیروس مقدم کارگردان تلویزیون و سینمای ایران وی همچنین گفت: ایران کشوری وسیع و متنوع است. باید با این وسعت بیشتر مدیریت شود. چند سال پیش روی یک مستند چند قسمتی درباره صنایع دستی در حال از بین رفتن کار کردم و متوجه شدم که بسیاری از هنرهای سنتی در حال مرگ هستند و هیچ تلاشی برای انتقال این هنرها به نسل بعدی انجام نمی شود. از علاقمندان می خواهم که به هنرهای سنتی و صنایع دستی ظریف و زیبا توجه کنند و بتوانیم نسل های جوان را به این هنرها علاقمند کنیم. با سیستم های اداری بروکراتیک و منابع مالی محدود، انجام این کار غیرممکن است، اما تشکیل چنین انجمنی موثر خواهد بود.
ادامه بده…