واضح است که بازداری از رسانه ها و افزایش مقاومت رسانه ها در برابر جنبش های تبلیغاتی دشمنان بدون بازسازی انقلابی در حوزه فرهنگ و رسانه امکان پذیر نیست.
همچنین با اتکا به عقلانیت و فناوری (مشارکت بیشتر و اصلاح عناصر نامطلوب فرهنگی و تقویت و بازتولید عناصر فرهنگی پویا با توجه به تغییرات زمان) ، سرمایه گذاری در صنایع فرهنگی و فناوری های اطلاعاتی ، افزایش آموزش رسانه ای ، حداکثر استفاده از نخبگان رسانه ای ، افزایش قدرت رسانه های مسئول و درگیر در اقصی نقاط جهان و گسترش فرهنگ اسلامی ایران در جهان ، افزایش تعاملات فرهنگی مطلوب با سایر فرهنگ ها و مذاهب ، ضرورت توجه رسانه های ملی به آداب و رسوم ، سنت ها ، اسطوره ها و خرده فرهنگ ها ، ارائه محصولات فرهنگی مناسب برای بازار جهانی ، ساخت و بازسازی مداوم سرمایه فکری آن در مواجهه با تحولات جاری در جهان نیز در بازسازی انقلابی مورد نیاز است.
قبل از “پدیده ارتباطات جمعی شخصی” در دهه 1960 و انقلاب در فن آوری های ارتباطی ، هر سیستم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی در یک واحد جغرافیایی خاص متولد می شد ، در پدیده خاص خود شکل می گرفت و گسترش می یافت ، و برخی کارکردها و جاذبه ها دیگران از این سیستم یا بخشی از آن استفاده می کردند. همچنین در همان دوره ، سازمان های رسانه ای و رسانه های جمعی در کشور و در منطقه ای خاص فعال بودند. این محدودیت جغرافیایی وظایف و استانداردهای خاصی را بر آنها تحمیل کرد ، اما اکنون با توسعه رسانه های جمعی در جهان و امکان دسترسی همه افراد به پیام مورد نظر در هر زمان و هر زمان و ارسال آن برای هرکسی ، هر شخص و با هر پلتفرمی ، ابتدا دوم ، مدل تولید ، مصرف و انتشار پیامها و نوع رابطه بین تولید ، توزیع و مصرف کنندگان نیز تغییر کرده است. در نتیجه این تغییرات ، همه مصرف کننده ، تولید کننده و توزیع کننده همزمان هستند. بنابراین ، در این شرایط ، هر شخص حقیقی و حقوقی برنده می شود ، مهم نیست که چقدر از رسانه های مختلف به موقع ، درست ، هوشمند و متناسب با نیاز مخاطبان استفاده می کند و بالعکس.
سیستمها و سازمانهای مختلف در معرض تغییرات مداوم و سریع هستند. نهادهای رسانه ای نه تنها از تغییر و بازسازی فرار نمی کنند ، بلکه اگر تحت تأثیر عوامل مختلف خود را متحول کنند ، منبع و منبع تغییر ، بازسازی و نوسازی نیز هستند و برای بقا و پویایی خود ، باید دائماً نوآوری کنند. و تغییر کند. به
یکی از عوامل مهمی که تغییر مداوم و گسترده رسانه ها را اجتناب ناپذیر کرده است ، فناوری های ارتباطی و دسترسی آنها به همه است. تکامل فن آوری های ارتباطی با تغییر و بازسازی سازمان ها ، به ویژه سازمان رسانه ای و جامعه پیوند تنگاتنگی دارد ، به طوری که دگرگونی یکی منجر به تغییر دیگری شده است. پیشرفت فناوری های ارتباطی و ظهور “پدیده ارتباطات جمعی شخصی” باعث ایجاد سونامی تغییرات در سازمان های رسانه ای و دیگر عناصر بعدی جامعه و نوع روابط اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی ، به ویژه سبک زندگی شده است.
با توجه به خواسته ها و انتظارات رهبر معظم انقلاب و اصرار مکرر ایشان بر لزوم مدیریت ، بازسازی ، نوسازی ، چابکی ، کارآمدی و اثربخشی سازمان های رسانه ای ، نیاز غیرقابل انکار به تغییر ترتیب رسانه ها ، نوع و میزان آن میزان مصرف رسانه ها و اهمیت شبکه های اجتماعی ، هرگونه تاخیر در انتقادات آن با اتخاذ و اجرای استراتژی هجوم رسانه ای در مرحله سوم ، مقاومت کشور در برابر تجاوز رسانه ای دشمن کاهش می یابد و مردم بیشتر آسیب می بینند.
انتهای پیام /
شاید این دقیقاً به همین دلیل باشد که رهبر معظم انقلاب بارها و به مناسبت های مختلف از جمله در اعلام “مرحله دوم انقلاب” ، سخنرانی 1 آوریل 1400 و اخیراً در فرمان ریاست جمهوری و نشست اعضای دولت سیزدهم ، در مورد محل تبلیغات و بازسازی انقلابی. فرهنگ و رسانه تصریح و تأکید کرد. وی در بیانیه “مرحله دوم” خود ، تلاشهای 40 ساله رسانه های دشمن برای فریب مردم و مسئولان و تلاشهای مستمر آنها برای تولید و انتشار اخبار جعلی ، تجزیه و تحلیل مغرضانه ، کتمان حقایق ، سرپوش گذاشتن بر تظاهرات امیدوارکننده را توصیف کرد. ، بزرگنمایی عیوب کوچک یا کوچک و آنها از جوانان خواستند تا برای شکستن محاصره تبلیغات ابتکار عمل را به دست گیرند.
واضح است که بازسازی و تغییر استراتژی و رویکرد به تنهایی کافی نیست ، اما توجه به عامل “زمان” نیز بسیار مهم است. کندی و تأخیر در «شناخت» و «تطبیق و تطبیق» با دستگاه رسانه ای جدید و شرایط جدید «جهانی» برای کشور و جبهه رسانه ای انقلاب اسلامی گران تمام شده و به تدریج ما را از کاروان دور خواهد کرد. تکامل و نفوذ ، به نحوی که جبران آن ممکن است غیرممکن یا بسیار مضر باشد.
وی همچنین در نوروز 1400 به سخنرانی در مورد “وجود فضای مجازی” و استفاده دشمن از این وضعیت برای توطئه علیه ملت و سهل انگاری مقامات دستور داد و بر مدیریت فضای مجازی تأکید کرد. رهبر معظم انقلاب نیز در مراسم تحلیف اعلام کردند: «امروز بزرگترین حرکت دشمنان ما علیه ما بیشتر از جنبش های امنیتی و اقتصادی ، جنبش های تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه ای است. تبلیغات کار مهمی است ؛ ما در این زمینه ضعیف هستیم. ما کار کمی داریم. ما باید از نظر کار تبلیغاتی ، حرکت تبلیغات و تنظیمات مناسب رسانه قوی تر و هوشمندتر باشیم.
به گزارش گروه سیاسی ABSNEWS ، مقابله با امواج تحریف ، گسترش امید و نشاط در فضای عمومی کشور ، تأکید بر جهاد ، تبیین و اصلاح هندسه رسانه ای و فرهنگی کشورها از محورهای مهمی است که حضرت آیت الله خامنه ای بر آن تاکید کردند. در ماه گذشته به جلسه کابینه در سپتامبر نقطه شروع این سوالات بود. در این دیدار رهبر معظم انقلاب با تأکید بر بازسازی انقلابی و فکری ساختار فرهنگی و رسانه ای ، حل مشکلات این حوزه را مستلزم یک حرکت انقلابی و اساسی دانستند.
علیرغم ضرورت های ذکر شده در بالا و با تکیه بر شواهد و تحقیقات موجود ، جنبش های رسانه ای در کشور ما شایسته قدردانی و آینده نگری هستند ، اما در سطح انقلاب اسلامی نیستند. سرعت آهسته آن در مسائل استراتژیک ، اقدامات آن در برابر تجاوز رسانه ها به دشمنان غیر ممانعت کننده و غیر اشاعه ، و نوع اقدامات آن منسوخ شده و استراتژی های آن منفعل تر بود. غفلت از تحلیل محوری ، فراتر از دیدگاه رویداد محور ، زندگی روزمره و ضعف نگاه به آینده (ساختار و محتوا) در “حوزه برنامه ریزی” ، ضعف ایده ها و تحقیقات ، درمان خطی و یک بعدی موضوعات در “منطقه ای از خطرات و بحران ها” ، بیشتر حل مشکلات تا حل مشکلات. نتیجه این نوع اقدامات ، پدیده واژگونی افکار عمومی ، کاهش اعتماد عمومی ، افزایش فاصله با نخبگان ، کاهش رقابت پذیری و ایجاد فرصت برای رسانه های رقیب و دشمن
رهبر معظم انقلاب نیز در 27 سپتامبر 1941 با ملاقات با اعضای دولت ، بر ضرورت “بازگرداندن اعتماد مردم” به فرهنگ و رسانه ها ، و ساختار فرهنگی کشور را “بازسازی انقلابی” نامیدند. یعنی باید عاقل ، محتاط و مبتنی بر اندیشه و خرد باشد.
علاوه بر این ، جهت تغییرات و تحولات از جامعه صنعتی به جامعه اطلاعات ، از فناوری انرژی به فناوری دانش ، از دیدگاه کوتاه مدت به دیدگاه بلند مدت ، از کمیت به کیفیت ، از ساختار سلسله مراتبی به سیستم شبکه ، از انحصار و آشکار تمرکز تا کثرت ، از استفاده محدود از رسانه های سنتی تا همه رسانه ها بسته به تحول مصرف و سلیقه عمومی و کاربران ، از رسانه های ضعیف چند رسانه ای قوی تا رسانه های قوی و بلوک های تجاری با خدمات متعدد و هم افزا و ساده ، از سنتی ، رویدادی محور و رویکردهای کمی به رویکرد تعاملی ، فرایندی و کیفی و یکی از راهبردهای منفعل و واکنش پذیر به راهبردهای فعال و فوق فعال و تهاجمی بوده است.
بدون شک ، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ، حوزه فرهنگ و رسانه “منبع خیر ، فساد ، خیر و شر” است و با توجه به نقش دوگانه (مثبت و منفی) رسانه ها در همه زمینه ها ، بازسازی انقلابی و عاقلانه و تحول در حوزه فرهنگ و رسانه این امر اعتماد و امید مردم را باز می گرداند ، بر کار مسئولان نظارت می کند و آنها را مسئول می داند و مشارکت و تشویق مردم را برای حل مشکلات و مقابله با تحریم ها افزایش می دهد و از بسیاری فساد و مشکلات اقتصادی و آسیب های اجتماعی از جمله فقر ، فساد و تبعیض جلوگیری می کند.
این تغییرات و جهت آنها ، بازسازی انقلابی ، عاقلانه و عاقلانه آنها و برآمده از اندیشه و خرد ، وظایف جدیدی را برای مدیران و سایر عوامل رسانه ای می طلبد که متولیان رسانه باید در برنامه ریزی و اقدامات خود به آنها توجه کنند. به
پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR به همین مناسبت ، وی در یادداشتی از اکبر نصراللهی ، استاد ارتباطات و علوم رسانه ، نیازهای بازسازی سازمانی و توسعه رسانه ها در کشور را مورد بررسی قرار داد. متن این یادداشت به شرح زیر است:
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز