الزامات تحقق توسعه آبنما در الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی
رئیس دبیرخانه بنیاد برنامه ریزی اساسی گفت: برای حرکت در مسیر درست در توسعه بستر دریا باید تمهیدات دقیق نرم افزاری، سخت افزاری و سخت افزاری انجام شود.
ایجاد یک نهاد تصمیم گیری متمرکز (شورای عالی توسعه پایگاه دریایی یا ایجاد وزارت امور دریایی)
توجه به آسیب شناسی روند گذشته و وضعیت کنونی، بررسی اسناد توسعه بالادستی و تحلیل تجربه توسعه در کشورهای ساحلی و همچنین نگاهی آینده نگر به مقوله کشتیرانی در جهان و ایران نشان می دهد که حرکت در مسیر درست است. انجام شده.
– تقویت و تجهیز سیستم حمل و نقل ستون فقرات برای اتصال به کریدورهای بین المللی
2- اقتصاد دریایی:
به طور کلی مهمترین الزامات تحقق توسعه آبنمای ایران را می توان بر اساس طبقه بندی نهادی و غیر نهادی به شرح زیر طبقه بندی کرد:
ایجاد کریدور گوادر – چابهار – جاسک – بندرعباس – امام خمینی – بصره به سمت بندر لاذقیه در سوریه
4- الزامات فرهنگی اجتماعی
به گزارش ای بی اس نیوز، حسین آرامی در یادداشتی به جایگاه تمدن دریایی در سند الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی پرداخت.
3- توسعه مبتنی بر دریا:
ایجاد، تقویت و تجهیز کریدور شمال – جنوب به ویژه کریدور بهار – سرخس و خرمشهر – بازرگان.
– تأسیس سازمان توسعه سواحل مکران به عنوان سازمان توسعه با شخصیت حقوقی
3- الزامات سیاسی
– تبدیل نگاه برنامه ریزان و قانونگذاران از خشکی به دریا
– ترویج مشارکت بخش دولتی و خصوصی در برنامه ریزی، اجرا و نظارت بر برنامه های توسعه دریایی
1- توسعه دریایی:
بنابراین، سلسله مراتب بنادر دریایی را می توان در پنج مورد خلاصه کرد:
– با راه اندازی دانشکده ها و پژوهشکده های تخصصی به تربیت نیروی انسانی و متخصص توجه کنید
1- الزامات سازمانی (اداری، حقوقی، مدیریتی، …)
– توجه به پتانسیل های زیست محیطی در برنامه ریزی توسعه. آب و هوای مناطق و مناطق ساحلی؛ “نوآوری در حوزه دریایی.”
اراده نهادی دریایی و وجدان جامعه مدنی و دولت، سیاست دریایی یک کشور را عینیت می بخشد.
به عبارت دیگر تمام عرصه های زندگی ساکنان یک کشور با دریا رابطه معناداری دارد.
جزئیات این یادداشت به شرح زیر است:
– تقویت نقش مشترک کشور در شبکه کریدورهای ترانزیتی منطقه ای و بین المللی
– انتخاب راهبرد سیاست خارجی درهای باز از طریق ارتباط صلح آمیز با 17 منطقه ژئوپلیتیکی.
– تقویت گروهبندیهای منطقهای در چارچوب همکاریهای جنوب – جنوب برای توسعه دریامحور
– کاهش مسائل امنیتی از طریق سرمایه گذاری مشترک کشورهای مختلف به نفع توسعه دریایی ایران
به زیرساخت ها و مجموعه ای از عوامل تسهیل کننده بهره برداری از دریا توجه کنید.
– ایجاد و ارتقای روابط و روابط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با کشورهای منطقه و جهان
– تعیین استانها و کلانشهرهای معین برای توسعه و بهره برداری در طول معین سواحل
وی افزود: امروزه نقش حوزه های آبخیز به ویژه دریاها در روند توسعه کاروان های انسانی بسیار افزایش یافته و تمدن دریایی به ویژگی غالب تمدن مدرن در بسیاری از کشورها تبدیل شده است، به طوری که درصد قابل توجهی از تجارت جهانی از طریق آب انجام می شود. حمل و نقل. پرجمعیت ترین پایتخت ها در سواحل ساخته شده اند و تسلط اقیانوس ها و آبراه ها در تنظیم روابط خارجی و موقعیت ژئوپلیتیک کشورها بسیار تأثیرگذار است.
– توسعه حمل و نقل ریلی بار با تجهیز و اتصال شبکه و پایانه های باربری به عمده اقتصادی، صنعتی و…
– گفتمان سازی و تبدیل مقوله مسیریابی پیشرفت به مطالبه عمومی با روش های مختلف آموزشی
استفاده از ظرفیت دریا برای ارتقای کلان اقتصادی، اجتماعی و …
– ترسیم تصویری کلان و روشن از اقتصاد دریایی برای همه عوامل توسعه
5- الزامات اقتصادی
– ایجاد بسترهای مناسب و تسهیل تجارت برای سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی در زمینه های مرتبط
– توجه به اصول مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM)
ایران با وجود گذشته تاریخی دریایی و موقعیت جغرافیایی استثنایی خود در شمال و جنوب، تنها بخش کوچکی از ظرفیت های دریایی خود را به کار گرفته است. طی دهه گذشته، هم در اسناد توسعه بالادستی کشور و هم در اظهارات مقامات ارشد بر توجه به اقتصاد دریایی و استفاده از ظرفیت های عظیم دریاها تاکید فزاینده ای شده است.
– تمرکز نظام برنامه ریزی و مدیریت کشور
این یک سیستم اقتصادی است که در آن ارزش افزوده مرتبط با دریا درصد غالب اقتصاد ملی را تشکیل می دهد.
absnews
– چشم انداز ملی و بلندمدت تصمیمات و فعالیت های اسکله ای و پرهیز از نگاه سیاسی – جناحی.
– توجه به ظرفیت بالای منطقه گردشگری دریایی
5- قدرت دریایی:
2- نیازهای زیرساختی
4- تمدن دریایی:
6- الزامات زیست محیطی