apple-ios-imessage-zero-day-crypto-exploit-warning-trust-wallet
پیام رسان وایبر در قابلیت خلاصه سازی چت ها از تلگرام و واتس اپ بهتر عمل می کند
سیگنال تازه واشنگتن به تهران/ آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست















انتخاب:

یک کارشناس مسکن گفت: این داستان را در دنیا نداریم که دولت مسکن بسازد. تنها در زمان شوروی بود که دولت مسکن در یک منطقه کوچک ساخت.

افزایش 70 درصدی قیمت مسکن در یک سال!

چالش های اجاره در پایتخت و کلانشهرها خسارت زیادی به شهروندان وارد کرده و مهاجرت معکوس و سقوط طبقه کارگر و محله را به دنبال داشته است. از سوی دیگر دولت طی دو سال گذشته با شعارها و مطالبات ساخت مسکن برای افراد بی خانمان، نه تنها طبق وعده های خود نتوانسته مردم را اسکان دهد، بلکه افزایش شدید قیمت مسکن را نیز در پی داشته است که یقینا کار مستاجران را پیچیده می کند.

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن در گفت و گو با «انتخاب» درباره معیارهای قیمت گذاری اجاره بها در تهران و شهرهای بزرگ و افزایش شدید قیمت تمام شده اجاره بها گفت: معیارها نه دولتی است و نه شخصی. این اعداد در بازار اجاره که حدود هفت میلیون سند اجاره داریم، بر اساس بازار آزاد ارزیابی می شود. اما چرا به طور ناگهانی 50 درصد به اجاره اضافه شد، این است که افزایش قیمت عموما یک ساله است و در یک سال قیمت ملک 70 درصد افزایش یافته است، سنگین و سخت است. این مشکل منجر به مهاجرت معکوس می شود و مردم از محل زندگی خود به محیط های کوچکتر یا محله های پایین تر نقل مکان می کنند. این روند همچنان ادامه دارد، هر سال که افزایش تعداد اقامت داشته ایم، در فصل اجاره نیز افزایش داشته ایم. سال قبل به طور متوسط ​​67 درصد افزایش قیمت مسکن داشتیم که بر قیمت اجاره نیز تاثیر می گذارد.

وی در ادامه در خصوص فعالیت های دولت در بازار مسکن از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن افزود: این سابقه را در دنیا نداریم که دولت مسکن بسازد. تنها در زمان شوروی بود که دولت مسکن در یک منطقه کوچک ساخت. در سراسر جهان از جمله ایران در پنجاه سال گذشته 95 درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی بوده است. اینکه نقشه راه دولت برای رسیدن به یک میلیون خانه درست بود یا نه، محل بحث است و به نظر من اشتباه بود. دولت نباید در بحث ثبت و تعهد دخالت کند، چون وقتی وارد می شود باید پاسخگو باشد. وقتی چند میلیون نفر وارد این بازار شوند قطعا تورم ایجاد می شود و انتظار می رود قیمت افزایش یابد. وظیفه دولت بررسی دلایلی است که چرا بخش خصوصی نمی تواند مانند بخش خصوصی در کشورهای همسایه پاسخگوی نیازهای جامعه باشد. چطور کشورهای همسایه چنین مشکلی ندارند؟

ستاریان درباره برخی مطالبات وام چهار میلیاردی مسکن جوانان گفت: باید آن مطالبات و آن اعداد را ضرب و تقسیم کنند و بعد صحبت کنند. ما سالانه یک میلیون واحد مسکونی می خواهیم، ​​این چهار میلیارد تومان چقدر این نیاز را تامین می کند و برای چند نفر می توانیم تامین کنیم؟ فرض کنید بانک ها هم این سوال را بپذیرند که چند جوان می توانند قسط وام چهار میلیارد تومانی را تامین کنند؟ آیا می توان چهارصد هزار میلیارد تومان وام داد؟ مشکل ما فقط پول نیست، وقتی کمبود واحد مسکونی دارید این چیزها بی فایده است.