سایر موضوعات

سقوط صنعت پتروشیمی پس از شعبده بازی در بودجه 1402/ درآمد 300 هزار میلیاردی حذف ارز ترجیحی کجاست؟- اخبار اقتصادی ایران – اخبار اقتصادی ای بی اس نیوز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، در سلسله گزارش های تهیه شده از تغییر نرخ خوراک پتروشیمی ها و ارتباط آن با منابع تبصره 14 بودجه، به تفصیل توضیح داده شد که هرگونه تغییر در نرخ خوراک. که از سقف 7 هزار تومان می گذرد. کندتر شدن در نهایت منجر به کسری تبصره 14 می شود. لازم به ذکر است که تبصره 14 مربوط به پرداخت کمک های نقدی به مردم است و در واقع تمام منابع آن به مردم مرتبط است و دولت حق دخالت ندارد. .

همچنین نکته دیگری که اهمیت تبصره 14 را افزایش می دهد نحوه تامین این منابع از محل فروش گاز داخلی به صنایع به ویژه صنعت پتروشیمی است. لازم به ذکر است پس از حذف ارز ترجیحی، منابع ناشی از حذف این ارز باید مستقیماً در تبصره 14 واریز می شد تا قدرت خرید مردم به دلیل پرداخت نقدی یارانه ها کاهش نیابد.

سال گذشته با توجه به سیاست رواج یارانه ها یا حذف ارز ترجیحی، حدود 18 میلیارد دلار از منابع ارزی حذف شد که برای تخصیص ارز 4200 تومانی (واردات محصولات اساسی) و ارز نیمایی 24000 تومانی هزینه شد. ارز زیر 28500 تومان. به واردات محصولات اساسی اختصاص یافت.

آیا 300 حمت منابع حذف ارز ترجیحی صرف پرداخت حقوق کارکنان دولت می شود؟

بنابراین در شرایطی که انتظار می رفت پس از حذف ارز ترجیحی، تقریباً 300 هزار میلیارد تومان (18 میلیارد دلار، مابه التفاوت 4200 تومان تا 24 هزار تومان) به منابع تبصره 14 اضافه شود، اما در سال 1401 مقداری از این منابع در تبصره 14 واریز و هزینه شد. کمک‌های نقدی پرداخت شد و در سال 1402 همه این منابع از تبصره 14 حذف و تحت تبصره 1 قرار گرفت.

به عبارت دیگر منابعی که در ابتدا قرار بود پس از حذف ارز ترجیحی به عنوان یارانه نقدی به مردم استفاده شود، تبدیل به منابعی برای هزینه های جاری دولت، پرداخت حقوق کارکنان و پوشش کسری بازنشستگی صندوق شد. دقیقاً بر همین اساس است که پس از انتقال منابع تبصره 14 به تبصره 1، امسال منابع تبصره 14 با چالش جدی مواجه شده و اساساً فشار دولت بر صنعت پتروشیمی برای افزایش نرخ خوراک از همان جا آغاز شد.

فشار بر شرکت های پتروشیمی برای جبران عدم تعادل منابع تبصره 14 برای پرداخت یارانه جدید به مردم

گفتنی است امروز بر سر مواد اولیه پتروشیمی اختلاف نظر وجود دارد و چند سالی است که محاسبه قیمت مواد اولیه پتروشیمی اساسا به منظور پوشش خلأ منابع تیتر یک رسانه های مختلف شده است. در تبصره 14 که مربوط به پرداخت کمک های نقدی است.

اساساً پس از اینکه هسته اصلی اتفاقات بودجه و منابع تبصره 14 در تبصره 1 قرار گرفت، دولت چاره ای جز افزایش نرخ خوراک پتروشیمی برای تامین منابع تبصره 14 ندارد، لازم به ذکر است که در سال 1402 منابع تبصره 14 به 275 همات افزایش یافت و در سال گذشته درآمد دولت از محل فروش گاز خانگی به صنایع تبصره 14 حدود 140 تا 150 هزار میلیارد تومان بوده است.

بنابراین تمام فشارهای اعمال شده از سوی دولت در ابتدای سال و با توجه به مصوبه هیات وزیران مبنی بر نرخ 7 هزار تومانی برای عرضه محصولات پتروشیمی تنها برای جبران کسری 120 تا 130 بوده است. همت ها که در سال جاری به تبصره 14 هزینه اضافه شد. این در حالی است که اگر منابع برداشت ترجیحی ارز در تبصره 14 گنجانده می شد، اساساً دولت نیازی به فشار بر پتروشیمی نداشت و هیچ یک از صحبت ها و احادیث امروز مطرح نمی شد.

absnews

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا