اخبار اقتصادی روز

افزایش 20.5 درصدی صادرات مواد غذایی و کشاورزی ایران در سال 1402

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت از صادرات 6.3 میلیارد دلاری محصولات دامی، شیلاتی، کشاورزی و غذایی از کشور در سال 1402 خبر داد که نسبت به سال قبل از آن 22 و 5 درصد رشد ارزشی داشته است.

افزایش 20.5 درصدی صادرات مواد غذایی و کشاورزی ایران در سال 1402

گزارش خبرگزاری صداوسیما، سید روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال 1402 بیش از هشت میلیون و 803 هزار تن محصولات دامی، شیلاتی و … محصولات کشاورزی و گلخانه ای، لبنیات و فرآورده های وابسته به ارزش 6 میلیارد و 298 میلیون و 163 هزار و 654 دلار صادر شد که با حدود یک میلیون تن کالا بیشتر یا بیش از یک میلیارد دلار ارز نسبت به مدت مشابه برای کشور داشت. که از نظر وزنی 12.2 درصد و از نظر ارزشی 20.4 درصد نسبت به سال 1401 افزایش داشته است.

وی با اشاره به سود 13 درصدی ارزی کشور از محصولات غذایی و کشاورزی افزود: سهم محصولات کشاورزی و غذایی حاصل از صادرات 136.4 میلیون تن محصولات غیرنفتی به ارزش 49 میلیارد و 329 میلیون و 446 هزار دلار، 6.45 درصد است. وزن. و 12 8 درصد ارزش بوده که نشان دهنده سهم بالای محصولات کشاورزی و غذایی در سبد ارزی کشور است.

لطیفی افزود: از مجموع صادرات 8 میلیون و 803 هزار و 559 تنی محصولات کشاورزی و غذایی به ارزش 6 میلیارد و 298 میلیون دلار در سال 1402، گروه محصولات زراعی، گلخانه ای و باغی با 6 میلیون و 544 هزار و 638 تن. 900 میلیون دلار معادل 74.5 درصد وزنی و 61.9 درصد از نظر ارزشی از انواع این محصولات و پس از آن دام، ماهیگیری و لبنیات با 856 هزار و 101 تن به ارزش یک میلیارد و 232 میلیون و 306 هزار دلار در رده‌های بعدی قرار دارند. سهم 9.7 درصد وزنی و 19.56 درصد از نظر ارزشی و گروه محصولات فرآوری شده، کنسروها و غذاهای آماده و نیمه تمام به ارزش یک میلیون و 402 هزار و 819 تن کالا یک میلیارد و 165 میلیون و 800 هزار دلار است. سهم 15.9 درصد از وزن و 18.5 درصد از ارزش کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را شامل می شود.

وی درباره نرخ رشد هر یک از این گروه های صادراتی توضیح داد: گروه محصولات کشاورزی، باغی و گلخانه ای نسبت به سال 1401 از نظر وزنی 9 درصد و از نظر ارزشی 26 درصد و گروه محصولات دامی، ماهیگیری و لبنیات نیز افزایش داشته است. نسبت به سال 1401 تا 1401. همین دوره با رشد 21 درصدی از نظر وزنی و 6 درصدی از نظر ارزشی همراه بوده و گروه محصولات فرآوری شده نسبت به سال 1401 بیش از 23 درصد از نظر وزنی و 20.5 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه سمت درباره میانگین ارزش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی گفت: در سال 1402 متوسط ​​ارزش صادرات کالا به ازای هر تن 361 دلار و 63 سنت یا دو برابر بیشتر در بخش کشاورزی بوده است. 98 درصد بیشتر از سایر کالاها) و هر تن کالای صادراتی از کد گمرکی 01 تا 24 به طور میانگین (کلیه گروه های غذایی، کشاورزی و دامی) 715 دلار و 41 سنت قیمت دارد که در سه گروه در بخش خود کمی تفاوت داشت.
وی افزود: در بین محصولات غذایی و کشاورزی صادراتی، محصولات دامی، شیلات و لبنیات با میانگین ارزش هزار و 439 دلار و 44 سنت در هر تن، حدود چهار برابر میانگین صادرات کشور (298 درصد بیشتر)، محصولات فرآوری شده ارزش ارزی داشته است. و صنایع غذایی با میانگین 831 دلار و 4 سنت در هر تن یا 130 درصد بیشتر از میانگین صادرات کشور و محصولات باغی و کشاورزی با میانگین 595 دلار و 92 سنت در هر تن 65 درصد بیشتر از میانگین درآمد کسب کردند. میانگین سایر اقلام مالزی صادر شده به این کشور.

لطیفی با اشاره به اینکه عراق خریدار 31.5 درصد محصولات غذایی و کشاورزی کشورمان بوده است، گفت: از کل صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال 1402 تقریباً 87 درصد وزنی و 80 درصد از نظر ارزشی صادر شده است. به 15 کشور همسایه ایران. خرید یک میلیارد و 986 میلیون دلاری 31.5 درصد محصولات صادراتی غذایی و کشاورزی ایران مقصد اصلی و امارات متحده عربی با خرید 751 میلیون دلار، روسیه با 521.5 میلیون دلار، پاکستان با 508 میلیون دلار است. میلیون دلار و افغانستان با 429.4 میلیون دلار در رتبه های دوم تا پنجم کشورهای همسایه قرار گرفتند و پس از آن ترکیه با 251 میلیون دلار، ترکمنستان با 117 میلیون دلار، آذربایجان با 116 میلیون دلار، قزاقستان با 102 میلیون دلار و قطر با 70 دلار در رده های بعدی قرار گرفتند. میلیون دلار. دلار، عمان با 67 میلیون دلار، کویت با 55 میلیون دلار، ارمنستان با 45.5 میلیون دلار، بحرین با 7 میلیون دلار و عربستان سعودی با 17 هزار دلار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *