16:50 – 19 نوامبر 1403
امروز دفتر اقتصاد با حضور کیانوش بورمجیب، کارشناس طراحی و تامین قطعات یدکی ایران خودرو، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع شورا، آخرین تحولات تولید خودرو و دلایل کاهش آن را بررسی می کند. و مانی حدادی، کارشناس خودرو. کارشناس، قاسم بلوچ، مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان حمایت از تولیدکنندگان مصرفکننده و تولیدکنندگان در سازمان حمایت.
در ابتدای این برنامه کیانوش برمجیب کارشناس طراحی و تامین قطعات یدکی ایران خودرو با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تولید پژو پارس به عنوان یکی از محصولات ایران خودرو را کنار گذاشته ایم و تاخیر جدی در این زمینه وجود نداشته است، گفت: در این زمینه و در حال حاضر تلاش می کنیم کسری 8 درصدی را جبران کنیم.
وی ادامه داد: ایران خودرو تولید پژو و هما را کنار گذاشته است و اگر این کمبود تولید را در نظر بگیریم انباشت در تولید خودروهای ایرانی به 12 درصد می رسد.
برمجیب گفت: در صورت افزایش یا کاهش تولید خودرو، تغییری در قیمت خودروهای تولیدی ایجاد نمی شود و شاید با افزایش میزان تولید، انگیزه ما به عنوان تولیدکنندگان این بخش نیز افزایش یابد.
وی ادامه داد: مدت زیادی از اعلام قیمت جدید خودروسازان می گذرد اما شاهد هستیم که در حد توان محصولات خود را تولید می کنیم.
برمجیب گفت: در شرایط فعلی شاهد ناکارآمدی همه تصمیمات هستیم و با مشکل ریالی و کمبود منابع ارزی در این بخش مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: تلاش داریم با در نظر گرفتن برخی ملاحظات در این بخش، تولید روزانه را 20 درصد افزایش دهیم و در نیمه دوم سال میزان تولید خودرو را از 2000 دستگاه به 2300 دستگاه در روز برسانیم.
در ادامه این برنامه مصطفی طاهری عضو کمیته صنایع شورا گفت: برنامه ارائه شده از سوی وزارتخانه در دولت قبل افزایش تولید به 3 میلیون خودرو بود اما در این مدت اعلام شد که این میزان تولید به 3 میلیون دستگاه خواهد رسید. بیش از 2 میلیون پیش بینی می شود خودروسازان بتوانند حدود 1.35 میلیون خودرو تولید کنند.
وی ادامه داد: حجم تولید خودرو توسط خودروسازان بسیار کم بود و ایران خودرو در 6 ماهه امسال حدود 12 درصد کاهش داشت. توقف تولید خودرو آسیب جدی به این بخش وارد می کند، بنابراین نباید به سمت این بخش حرکت کرد، بلکه می توان با تولید خودروهای اقتصادی بخشی از التهاب و تقاضای بازار را کاهش داد.
در ادامه این برنامه مانی حدادی کارشناس خودرو گفت: مردم در حوزه تحویل خودرو قربانی می شوند زیرا بسیاری از خودروسازان از کمبود منابع مالی گلایه دارند اما آیا به این موضوع هم توجه می کنند که خودرو چقدر سخت است. آیا برای متقاضیان تحویل برای پرداخت هزینه خودرو آماده باشید؟
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد هستیم که ایران خودرو پژو پارس را برای متقاضیان باز نگه داشته است اما در زمان تحویل خودرو به سورین متقاضی تحویل داده می شود و شاهین متقاضی نیز در سایپا ثبت نام می کند اما متقاضی اطلس دریافت می کند. پول دریافت می کنند و سریع تحویل می دهند.
الحدادی گفت: آیا تاکنون اتفاق افتاده که خودروسازان به دلیل تاخیر در تحویل به متقاضی تخفیف بدهند و در کمتر از یک هفته تمام وعده های مربوط به تحویل و افزایش خودرو به فراموشی سپرده شود و وضعیت بهبود یابد؟ کار کارشناسی لازم است.
قاسم بلوچ، مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در پایان گفت: سازمان حمایت یک سازمان تعزیرات حکومتی است. اگر خودروساز به قرارداد خود پایبند نباشد و خودرو را به موقع تحویل ندهد جریمه می شود.
وی ادامه داد: اگر خودروساز با مصرف کننده قرارداد ببندد باید خودرو تحویل داده شود اما در حوزه تحویل خودرو می بینیم که قراردادی منعقد نشده و فقط ثبت نام در سامانه بوده که تمامی این شرایط از جمله اعلام شده است. تعویض ماشین