وی درباره ظرفیت های ملی برای ساخت بنادر گفت: قبل از انقلاب خرمشهر بندر اصلی کشور بود و در آن زمان کشتی هایی وجود داشت که گاهی حدود یک تا دو سال در انتظار تخلیه بودند و در آنجا قرار بر این شد که شهید رجایی بندر خواهد بود بندر جدید توسط یک شرکت ایتالیایی ساخته خواهد شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: امروز امیرآباد بندری جدید است و بندر حقانی نیز در حوزه مسافری فعال است.
صفایی با اشاره به اینکه در 10 ماهه سال 1401 عملکرد بنادر کشور 183 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اعلام کرد: در بخش کانتینری عملکرد بنادر کشور 2 میلیون و 150 بوده است. میلیون TEU که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش داشته ایم.
صفایی ادامه داد: بیش از 90 درصد تجارت خارجی کشور از طریق دریا و دریا انجام می شود که نشان می دهد بخش زیادی از ارزش تجارت خارجی به دریا بستگی دارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره تعداد بنادر کشور قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: حمل و نقل دریایی به دلیل ارزان بودن، تجارت بین المللی و جهانی شدن اقتصاد را تسهیل کرده است و همانطور که می بینیم بیش از 11 میلیارد تن کالا از طریق دریا حمل می شود.
صفایی با بیان اینکه در حال حاضر 11 بندر اصلی در شمال و جنوب کشور داریم، گفت: بیش از 300 بندر مختلف تجاری، صنعتی، ماهیگیری و نظامی در سواحل شمالی و جنوبی کشور پراکنده است و بیش از 800 بندر کار می کند. همچنین یک دریا در شمال و جنوب کشور وجود دارد که اکثر آنها مورد تایید سازمان بنادر و دریانوردی بوده و در حوزه دریایی فعال هستند.
وی ادامه داد: ظرفیت کانتینری کشور قبل از انقلاب 75 هزار TEU بوده که به 8.5 میلیون TEU رسیده است. ظرفیت سفرهای دریایی قبل از انقلاب 55000 نفر بود و امروز ظرفیت سفرهای دریایی بیش از 25 میلیون نفر است. -مسافرت رفتن.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پس از انقلاب شرکت ایتالیایی مذکور بندر را رها کرد و در مقاطع مختلف پس از انقلاب پیمانکاران ایرانی با حضور و مشارکت پیمانکاران خارجی فعالیت های مربوط به ساخت اسکله را انجام دادند. . .
به گفته وی، یکی دیگر از شاخص های حمل و نقل دریایی که مربوط به کل ناوگان دریایی کشور اعم از نفتکش، فله بر، کشتی های کانتینری و شناورهای مختلف است، در سال 57 حدود یک میلیون تن بوده و امروز این رقم به بیش از 25 میلیون تن می رسد. تن .
وی مجموع پروژه هایی را که دولت در حوزه حمل و نقل دریایی در حوزه زیرساخت شروع به سرمایه گذاری کرده است را بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان دانست که در یک افق 3 ساله تکمیل می شود و گفت: این به جز طرح هایی که طراحی شده است. اینها سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه های روبنایی مانند پایانه ها، مراکز لجستیکی، تأسیسات بندری و دریایی است که تعداد قابل توجهی را شامل می شود. به عنوان مثال در پروژه هایی که به مناسبت دهه مبارک فجر تا پایان سال افتتاح می شود، سهم بخش خصوصی بیش از 30 هزار میلیارد ریال است.
absnews
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، علی اکبر صفایی با اشاره به آمارهای مقایسه ای متعدد در این زمینه، اظهار داشت: کل عملکرد بنادر کشور در سال 1396 معادل 19 میلیون تن شامل کالاهای نفتی و غیرنفتی بوده است. که در حال حاضر بیش از 270 میلیون تن است، این اتفاق افتاد.
صفایی خاطرنشان کرد: رایزنی های بسیار خوبی هم در زمینه ترانزیت که مربوط به عبور کالا از کشور است و هم در زمینه ترانشیپ که مربوط به انتقال کالا در محور شمال به جنوب و غرب است انجام شده است. گفت: عمدتا با کشورهای شمال، جنوب و شرق مذاکرات خوبی انجام شده و توافقاتی برای افزایش سقف ترانزیتی در نظر گرفته ایم و باید دانست که با افزایش سقف ترانزیتی، ظرفیت و عملکرد بندر نیز افزایش می یابد. نیز افزایش یابد.
وی درباره همکاری های چند جانبه با کشورهای همسایه در حوزه دریایی و بندری گفت: با توجه به موقعیت بندر شهید رجایی که به عنوان بندری جدید در منطقه شناخته می شود، در بازدیدهای مختلف خارجی به ویژه کشورهایی که در حوزه حمل و نقل دریایی هستند، انجام می شود. عقب مانده اند، درخواست همکاری مطرح شده است و باید به صراحت گفت که در حوزه بنادر پیشرفته دنیا، بنادر شهید رجایی و امام خمینی (ره) توسط خارجی ها مورد بازدید قرار گرفته اند، آنها متاثر نشدند. فکر کنید روزی جمهوری اسلامی ایران بتواند چنین بنادری را طراحی و بسازد.
وی در ادامه سیاست های وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی با تکیه بر منویات مقام معظم رهبری و راهبردهای دولت مردمی گفت: در حوزه اقتصاد مبتنی بر دریا از جمله حمل و نقل دریایی، خدمات دریایی، تجارت، منابع آبی روی زمین دریا، منابع بستر دریا اعم از معدن، نفت و گاز، گردشگری و سفرهای دریایی در ساحل و دریا، انرژی ها و فناوری های دریایی، تامین سوخت و صنایع مدرن دریایی به عنوان حافظان کشور حمل و نقل دریایی، تا آن دسته از عناصری که باید در برنامه هفتم توسعه به عنوان محورهای جدی و مهم در نظر گرفته شوند تا کشورمان بتواند در حوزه اقتصاد مبتنی بر دریا مانند کشورهای توسعه یافته که وابستگی شدید به آن دارند، عمل کند. دریا و ما می توانیم سهم اقتصاد دریایی را افزایش دهیم رشد اقتصادی کشور است.
با بیان اینکه با توان مهندسین کشوری به ویژه در حوزه سازه های دریایی، اسکله جدید که یکی از مدرن ترین اسکله های کانتینری دنیاست با طراحی و اجرای پیمانکاران و مشاوران ایرانی به بهره برداری می رسد. و گفت: سازه های دریایی اسکله 40 متر زیر بستر دریا ایجاد می شود و برای اولین بار سیستم مانیتورینگ اتوماتیک داخل اسکله طراحی شده است تا هرگونه ضربه و فشاری که ممکن است از کشتی یا از ناحیه وارد شود را تعیین کند. حوادثی مانند زلزله که بر اسکله تاثیر می گذارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در بنادر ظرفیت جابهجایی 50 میلیون تن محموله ترانزیتی از بنادر شمالی و جنوبی را داریم، اما باید ظرفیت ریلی کشور در این زمینه افزایش یابد، البته در ترانزیت 15 تا 20 میلیون تن ظرفیت راه آهن کشور پاسخگو است.
وی افزود: هدف و برنامه میان مدت کشور در حوزه ترانزیت 15 تا 20 میلیون تن و برنامه بلندمدت در حوزه ترانزیت بالای 50 میلیون تن است که نیازمند توسعه ریلی هستیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از بنادر مهم جنوب کشور قبل از انقلاب بندر خرمشهر بود و بندر امام خمینی (ره) با نام بندر شاپور به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده بود و ظرفیت چندانی نداشت، خاطرنشان کرد: : بندر رجایی هم در این زمان تازه کار برای ساخت اسکله شروع شده بود و ظرفیت زیادی نداشت و بندر نوشهر هم مارینا و بندر انزلی هم بندر قدیمی محسوب می شد اما امروز بندر شهید رجایی بندر بسیار بزرگی است. با ظرفیت 50 درصد عملکرد صادرات، واردات، ترانزیت و ترانشینگ کشور در حال انجام است و بندر امام خمینی (ره) نیز به عنوان بندر اصلی باربری فعالیت می کند که 30 درصد از ظرفیت کشتیرانی کشور را به خود اختصاص داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره ظرفیت پهلوگیری کشتی های غول پیکر یا اقیانوس پیما در بنادر کشور گفت: امروز بزرگترین کشتی کانتینری جهان حدود 24 هزار TEU ظرفیت دارد و در دهه فجر امسال وجود خواهد داشت. 500 متر اسکله در بندر باشد. شهید رجایی را افتتاح می کنیم که ظرفیت پذیرش کشتی های کانتینری تا 18600 TEU را در داخل کشور خواهد داشت.
صفایی افزود: پیش از این بزرگترین کشتی کانتینری که به بنادر کشور می آمد حدود 15 هزار TEU ظرفیت داشت و رسیدن به 18 هزار و 600 TEU ظرفیت بسیار بالایی خواهد داشت و بندر شهید رجایی را به یکی از معدود بنادر تبدیل می کند. ممکن است برث چنین کشتی هایی داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تراز صادرات، واردات و تجارت خارجی کشور را مبتنی بر رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان حمل و نقل، صادرات و واردات کشور دارد. یک ظرفیت است، بنابراین رشد اگر اقتصاد بیشتری داشته باشیم، تجارت خارجی بیشتری خواهیم داشت.