20:09 – 26 مهر 1403
کریدور مرکزی در سالهای گذشته در قلب معادلات ژئواکونومیک مسیرهای شرق به غرب بوده است و یک کریدور حملونقل چندوجهی است که چین را با اروپا پیوند میدهد. کریدور مرکزی چین و قزاقستان را از طریق خطوط راه آهن Dastyk یا Khorgos/Altinkul، سپس از طریق قزاقستان به بندر آکتائو با راه آهن، از دریای خزر به بندر باکو/آلیات وصل می کند و جمهوری آذربایجان و گرجستان را از طریق راه آهن متصل می کند. . اتصال و سپس از طریق خطوط راه آهن یا دریایی (دریای سیاه) از ترکیه به اروپا ادامه می یابد.
کریدور مرکزی سه برابر بیشتر از مسیر شمالی از طریق روسیه طول می کشد و از نظر مدت زمان با مسیرهای دریایی به دلیل گذرگاه های مرزی متعدد، حمل و نقل مختلط، و عملیات و زیرساخت های ضعیف قابل مقایسه است، که باعث می شود برای اپراتورهای حمل و نقل اولویت کمتری برای تجارت از راه دور باشد. . تجارت بین المللی دارد.
یکی از مهمترین مزیت های کریدور میانه کوتاه بودن طول کل مسیر است که حدود 3 هزار کیلومتر کمتر از مسیر شمالی روسیه است. این مسیر نه تنها زمان ترانزیت را کاهش می دهد، بلکه با دور زدن روسیه به مسائل مربوط به رعایت تحریم ها نیز می پردازد و آن را به گزینه ای جذاب برای شرکت هایی تبدیل می کند که به دنبال مسیرها و بازارهای تجاری جدید هستند.
در همین راستا شورای عالی مناطق آزاد پیش از این با اشاره به اهمیت کریدور میانی و توان لجستیکی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شمال ایران، گفته بود: تکمیل خطوط ریلی چابهار و همچنین مسیر جلفا تا چشمه ثریا می تواند. بسیاری از تهدیدات درک شده را از بین ببرید، از جمله: آن کریدور حذف زنزور از اقتصاد است.
پیش از این دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از تشکیل تیم کاری تخصصی برای رفع مشکلات پروژه های منطقه آزاد قشم و چابهار خبر داد و گفت: مناطق آزاد باید در حوزه پروژه تخصصی شوند. تامین مالی
سردار عبدالرضا عابد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) نیز از همکاری برای تکمیل پروژه های مناطق آزاد خبر داد و گفت: اخبار رسانه ها برای مردم و سرمایه گذاران مهم نیست بلکه آنچه می بینند مهم است. در مورد آن نظر می دهند.
وی گفت: وی برای تکمیل تمامی این قسمت های کریدور کشور و همچنین پروژه های منطقه آزاد اعلام آمادگی کرد.