یک کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: در حال حاضر تنها راه نجات صنعت هواپیمایی است و تقاضا همیشه پیشتاز است و رقابت بین شرکت ها برای حفظ بازار وجود خواهد داشت. به اشتراک بگذارید که مطلوب است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه اقتصاد حمل و نقل هوایی ایران در شرایط خوبی نیست، اما انتظار می رود شرکت ها از این فرصت برای انجام اصلاحات ساختاری گسترده در تفکر و سازمان خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: با توجه به درخواست شرکت های هواپیمایی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه هایی که این شرکت ها داشتند، درخواست تغییر قیمت بلیت را ارائه کردند که به محض اعلام خواهد شد. تایید شده است. البته این درخواست ها در دست بررسی است و جزئیات هنوز مشخص نیست و به محض نهایی شدن اعلام خواهد شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، به گفته مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، با اجرای قانون آزادسازی قیمت بلیت در سال 1393، شرکت های هواپیمایی توانستند بلیط های خود را بر اساس عرضه و تقاضا، نرخ ارز و قیمت نهایی عرضه کنند و در در سال 2017 با اضافه شدن 53 فروند هواپیما، تعداد ناوگان به 321 فروند و تعداد مسافران به 24 میلیون نفر افزایش یافت.
نشان داد که آزادسازی باعث شد مردم سفرهای خود را مدیریت کنند و از صنعت حمل و نقل هوایی بیشتر استفاده کنند، مردم از مزایای حمل و نقل هوایی بیشتر بهره ببرند، همچنین در رونق مناطق کم برخوردار تأثیر داشته و صنعت هواپیمایی توانسته است جدیدتر را معرفی کند. ورود هواپیماها به ناوگان کاهش می یابد و به طور کلی به اقتصاد کشور کمک می کند. با وجود این، از سال 1396 با افزایش نرخ ارز، با تعیین سقف قیمت بلیت و ممانعت از اجرای قانون آزادسازی قیمت بلیت بر اساس قانون، صنعت هواپیمایی دچار رکود شد. همچنین در آن سال ها به دلیل اینکه قیمت ها مناسب نبود و شرکت ها نمی توانستند هزینه های خود را تامین کنند، امکان عرضه هواپیماهای جدید به کشور وجود نداشت و سال به سال سن ناوگان افزایش می یافت.
حیات اقتصادی هوانوردی با اقتصاد ارزی مرتبط است
در همین رابطه، آرمان بیات، کارشناس صنعت هوانوردی در گفت وگو با ای بی اس نیوز، در خصوص قیمت بلیت هواپیما توضیحاتی ارائه کرد و گفت: هزینه بهره برداری از ناوگان، قیمت بلیت و توسعه متوازن هوائی. حمل و نقل در کشور طی دو سال گذشته باعث بحث های رسانه ای مدیران شرکت های هواپیمایی شده است. راه اندازی شد و هر کدام به نوعی نسبت به وضعیت فعلی حمل و نقل هوایی و تحمیل هزینه های فراوان در چرخه عملیاتی، نظر انتقادی دارند و معتقدند افزایش شاخص های گرانی منجر به افزایش نرخ تمام شده می شود.
چندی پیش محمد محمدی بخش – رئیس سازمان هواپیمایی کشوری – درباره قیمت بلیت هواپیما توضیح داد: در زمینه قیمت بلیت هواپیما بر اساس قانون پنجم توسعه بحث شناورسازی و تعادل را داشتیم که به دلیل شرایط کرونا و محدودیت هایی که در این دو سال رخ داد متوقف شد. در دی ماه سال گذشته نسبت به آذر 15 درصد کاهش قیمت داشتیم و این قیمت ها همچنان پابرجاست.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت بلیت هواپیما به زودی اتفاق می افتد، گفت: این تنها راه نجات صنعت هواپیمایی در حال حاضر است. از سوی دیگر، به دلیل عدم تطابق بین عرضه و تقاضا، این اتفاق منجر به کاهش حجم بازار می شود، اما تقاضا همچنان پیشتاز است و طبیعتاً شرکت ها متضرر نمی شوند و فقط وجود خواهد داشت. رقابت برای حفظ سهم بازار، که مطلوب است.
انتهای پیام
این کارشناس صنعت هواپیمایی، حفظ سهام با رویکرد رشد را مستلزم اقدام علمی و عملی دانست و افزود: مهندسی هزینه و مدیریت نقدینگی و همچنین شناسایی حقوق مشتریان و رعایت آن، بخش مهمی از اقدامات است. در این جنگ اقتصادی و تورم ناشی از آن و افزایش قیمت خدمات در این مدت کوتاه، عدهای هستند که توانایی استفاده از خدمات برایشان حداقل است، اما ریشه چالشهای امروز را میتوان در روند کار شناسایی کرد. گذشته
تغییر قیمت بلیت هواپیما در دستور کار قرار گرفته است
این کارشناس صنعت هوانوردی با بیان اینکه حیات اقتصادی هوانوردی ایران با اقتصاد ارزی گره خورده است، گفت: بنابراین عدم تطابق با اقتصاد بازار منجر به تشدید چالش ها شده است. بدیهی است که حمل و نقل هوایی ایران نمی تواند نرخ فشار منفی را تحمل کند. چیزی که در مدیریت ریسک تعریف می شود و نشان می دهد که در صورت بروز بحران، میزان استقامت می تواند تا چند روز یا چند ماه افزایش یابد. بدیهی است که امروزه هیچ ایرلاینی در جهان توانایی مقاومت در برابر بحران را در درازمدت ندارد، اما این بازه زمانی میزان قابلیت اطمینان سازه را نشان می دهد.
بیات ادامه داد: اگرچه سیاست های ظالمانه تحریم، برخی مسائل مدیریتی، عدم شفافیت، بی توجهی به اثرات متغیرها و ناتوانی در تطبیق سریع و بسیاری موارد دیگر، اما شرایط فعلی برای شرکت های هواپیمایی خالی از تاثیر نیست. با این حال، جراحی موقعیتی امروزی علت اصلی درد را شناسایی می کند که شناسایی و به اشتراک گذاری آن درسی برای آینده سفرهای هوایی است و می تواند اثرات یک حادثه مشابه را به حداقل برساند.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز