12:06 بعد از ظهر – 06 نوامبر 1403
متقی پور مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران گفت: اولین سوزن پیشرفته با فناوری سوزن پرسرعت پس از گذر از مراحل طراحی و ساخت و اخذ مجوزهای لازم در محور تهران – مشهد نصب شد که این امکان را فراهم می کند. تعداد آن را افزایش دهید سرعت سفر در این منطقه
متقی پور افزود: این سیستم در خطوط تندرو با حجم ترافیک بالا برای دستیابی به ایمنی بالا، آسایش مسافران و کاهش هزینه های نگهداری مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از آن در سوزن با سرعت بیش از 160 کیلومتر اجباری است اما در سرعت کمتر از 160 کیلومتر مزیت محسوب خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این سیستم صندلی کشویی مجهز به قرقره نیز می باشد، تصریح کرد: وی افزود: در این سوزن ها با کاهش نیروی تیغه جدا شده از ریل جانبی، عمر دستگاه سوزن سوز حدود 60 درصد افزایش می یابد. همچنین از آنجایی که این سیستم مجهز به غلتک است، دیگر نیازی به روغن کاری پانل های کشویی ندارد و در نتیجه سازگار با محیط زیست نیز می باشد.
متقیبور افزود: سیستم کراس استاپ در این سوزنها قطعه مرکزی را با استفاده از نوارهای کشسان SKL 12 محدود میکند. همانطور که می دانیم با افزایش سرعت خودروی عبوری، شدت ضربات دینامیکی به قطعه مرکزی نیز افزایش می یابد، بنابراین به منظور افزایش ایمنی و طول عمر قطعه مرکزی که از نظر فناوری جزء استراتژیک محسوب می شود. از نظر متالورژی و اقتصادی، این بخش باید تقویت شود. تقویت قطعه مرکزی شامل تغییر نوع سیستم نصب است.
متقی پور افزود: استفاده از این سامانه که یک محصول ایمنی نیز می باشد در خطوط تندرو اجباری شده و حمل و نقل ریلی را با سرعت بیش از 160 کیلومتر بر ساعت ممکن و ایمن می کند.
مدیرعامل شرکت توسعه صنایع ریلی ایران درباره مزایای استفاده از این سیستم گفت: امکان افزایش سرعت عبور از روی سوزن و ایمنی قطار، افزایش طول عمر دستگاه سوزن و افزایش طول عمر محور مرکزی قطعه ای که باعث کاهش تنوع قطعات و سهولت در نصب سوزن می شود، نگهداری کم از مزایای این سوزن است.
وی در پایان گفت: تولید این نوع سوزن که در واقع کاربرد فناوری سوزن پرسرعت در مقیاس کوچکتر است، زمینه ساز تولید سوزن های پرسرعت برای این شرکت و در مرحله بعدی شده است. مرحله طراحی و ساخت سوزن های پرسرعت با قطر 1200 متر است.