در پی افزایش قیمت محصولات خودروسازان، یک کارشناس خودرو با اشاره به تغییر رویکرد شورای رقابت از حالت سیاسی به حالت تخصصی تر در این دوره، اصلاح قیمتی را برای کاهش فاصله بین خودروسازان پیش بینی کرد. قیمت کارخانهای محصولات و بازار به نفع مصرفکننده باشد و گفت: باید در پیگیری روند واردات خودرو، تعلل صورت نگیرد و توجه جدیتر به سیاستهایی مانند واردات خودرو برای ایجاد تعادل در بازار باشد.
به گزارش ای بی اس نیوز، پس از چند روز سرگردانی در مورد نتیجه و میزان افزایش قیمت خودروها به صورت رسمی، پس از تصویب بخشنامه افزایش قیمت خودروها در درب کارخانه، سرانجام بعدازظهر گذشته (یکشنبه) ، میزان افزایش قیمت منتشر و ابلاغ شد.
بر اساس مصوبه شورای رقابت، افزایش قیمت رسمی خودروهای ملی در درب کارخانه به طور میانگین 29 درصد اعمال شده است. بر این اساس، کلیه خودروهای داخلی (نمونت نشده) که هیئت مسابقات رقابتی تشخیص داده و برای آنها رقابت وجود دارد، در باند قیمت قرار می گیرند و قیمت جدیدشون اعلام و اطلاع رسانی شد.
قطعاً این افزایش رسمی قیمت خودرو پس از حدود یک سال و نیم ثابت ماندن، هم بر خود صنعت و هم بر بازار تأثیر خواهد گذاشت.
در همین رابطه حسن کریمی سنجری، کارشناس و تحلیلگر حوزه خودرو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، گفت: قیمت خودرو پس از رفت و برگشت های زیاد و بر اساس تصمیم دولت به طور میانگین ۲۹ درصد افزایش یافته است. البته ظاهراً شورای رقابت ارقام دیگری را بیشتر از مبلغی که برای افزایش قیمت کارخانهای خودروها اعمال میکرد، در نظر داشت، اما در مجموع و برای جلوگیری از تداوم «تورم افسارگسیخته خودروها در بازار» در بازار، وزارت امنیت به این نتیجه رسید که میزان افزایش آن ثابت بماند.
وی اعلام کرد: یکی از نکات مثبت این چرخه از فعالیت های شورای رقابت، تعمیم تخصص در بدنه این شورا است. شورای رقابت در گذشته نشان داده که رویکرد سیاسی دارد تا کارکرد کارشناسی. از این رو اکثر کارشناسان در گذشته رویکرد سیاستگذاری شورای رقابت را مورد انتقاد قرار داده اند. اما شورای رقابت در چرخه جدید فعالیت خود با تکیه بر نظرات کارشناسان و با مراجعه به مراکز تحقیقاتی خاص توانسته تصویری متفاوت از خود به نمایش بگذارد.
این فعال صنعت خودرو خاطرنشان کرد: اگرچه ممکن است افزایش قیمت خودرو در کارخانه مورد قبول عموم مردم نباشد، اما مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که فاصله قیمتی زیاد بین قیمت بازار و قیمت کارخانه ای خودرو وجود دارد. منجر به خرید خودرو به قیمت کارخانه شد. زیرا هرچه اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار بیشتر شود، دستیابی به خودرویی با قیمت کارخانه و حاشیه سود بالا برای مردم عادی دشوارتر خواهد بود و برای گروه ها آسانتر خواهد بود. که دسترسی بیشتری به اجاره دارند.
وی افزود: در واقع با توجه به تعداد زیاد ثبت نام کنندگان، مسئول سیاست گذاری خودرو موظف است با تعیین شرایط برای دریافت خودرو به قیمت کارخانه (مانند تصمیم دولت مبنی بر واگذاری خودروها به مادران به منظور دریافت خودروها به قیمت کارخانه، بین گروه های مصرف کننده تفاوت قائل شود. حمایت از قانون جوانان جمعیت؛ از سوی دیگر فروش خودروهای زیر قیمت تمام شده باعث شده تا خودروسازان توانایی افزایش تولید را از دست بدهند و در نتیجه شکاف بین تقاضا و عرضه خودرو نیز بیشتر شود. این امر باعث افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.
کریمی سنجری با بیان اینکه آمارها نشان می دهد با وجود افزایش سالانه حداقل 40 درصدی نرخ تورم، از سال 1398 تا 1401 که قیمت خودرو در کارخانه افزایشی نداشته است، رقمی در حدود 250 هزار میلیارد تومان بوده است. سود ناشی از تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار بوده است. وی با تزریق به جامعه که بیشتر آن به جیب دلالان رفت، گفت: حتی اگر از منظر دلالی به این موضوع نگاه نکنیم، چرا که تنها 13 درصد ثبت نام کنندگان موفق به تهیه خودرو با قیمت کارخانه شده اند. بنابراین فروش خودرو به قیمت کارخانه تقریباً در تضاد با عدالت اجتماعی و دادن شرایط برابر به همه مردم است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور در پایان ضمن اشاره به رویکرد مثبت اصلاح نسبی قیمت خودرو در کارخانه، هشدار داد که در صورت تاخیر در واردات خودرو، ممکن است این افزایش قیمت همچنان خودرو را شوکه کند. بازار. بنابراین باید برای ایجاد تعادل در بازار به سیاست هایی مانند واردات خودرو توجه جدی تری داشت.
انتهای پیام