14:48 – 30 سپتامبر 1403
تکمیل پروژههای حملونقل ریلی و تامین منابع مالی برای توسعه زیرساختها یکی از مهمترین اقدامات و برنامههایی است که باید در دستور کار همه دستگاهها و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تکمیل و افزایش خطوط ریلی برای این توسعه باشد. پروژه های راه آهن در دستور کار تمامی ادارات قرار دارد.
از جمله پروژه های مهم حمل ونقل ریلی می توان به توسعه خط ریلی شلمچه – بصره اشاره کرد که تاکنون تکمیل شده و خط ریلی تهران – کربلا از سال گذشته راه اندازی شد و این خط به عنوان وسیله حمل و نقل مشترک فعالیت می کند. مسافران و زائران.
لازم به ذکر است که هنوز 30 کیلومتر در مسیر شلمچه به بصره باقی مانده است و قسمت زیادی از این جاده دارای مین های دوران دفاع مقدس است که باید حذف شود.
در همین رابطه میعاد صالحی مدیرعامل سابق شرکت راه آهن گفت: احداث خط ریلی شلمچه – بصره یکی از پروژه های مهم برون مرزی راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که به سرعت در حال انجام است.
الصالحی توضیح داد: با تلاش های انجام شده، از سال گذشته تاکنون توانستیم مین ها را در عمق حدود 4 کیلومتری خاک عراق حذف کنیم.
وی بیان کرد: تاکنون بیش از 6 هزار نوع مین و گلوله خمپاره کشف شده است که این انبارهای کشف شده در سه مرحله منهدم می شود و به تدریج بقیه نیز کشف و منهدم می شود.
وی بیان کرد: بیشتر این مین ها در منطقه شلمچه قرار دارند و به عملیات کربلای 5 متصل هستند، بنابراین 5 لایه مین به عمق 6 متر، عرض 50 متر و طول 4 کیلومتر داشتیم.
وی بیان کرد: امیدواریم با توجه به سرعت خوب در اجرای این پروژه بتوانیم در آینده نزدیک شاهد اتصال 36 کیلومتری مفقود شده دو کشور با حرکت مستقیم قطار تهران- کربلا باشیم. .
لازم به ذکر است که حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال های اخیر به بیش از 10 میلیارد دلار و تبادل زائران و گردشگران سالانه به حدود 9 میلیون نفر رسیده است. در سال 1402 عراق چهارمین شریک تجاری و دومین مقصد صادراتی ایران بود.
یکی از مشکلات مهم در توسعه مبادلات بین ایران و عراق، نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب به ویژه در حوزه راه آهن بین دو کشور است. در خصوص عملیات اجرایی آن نیز گفته می شود که تلاش ها در این راستا از حدود 20 سال پیش آغاز شده است.
ظرفیت سالانه جابجایی 3 میلیون زائر که به تحقق تجارت 30 میلیارد یورویی ایران و عراق کمک می کند، بار ترافیکی جاده ها را کاهش می دهد، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات می شود، امکان اتصال خطوط ریلی ایران به سوریه و لبنان و اتصال را فراهم می کند. پروازهای بین المللی مسیر ایران به دریای مدیترانه و در نهایت دسترسی ایران به بازارهای کشورهای عربی و سواحل مدیترانه از جمله اثرات راهبردی پروژه راه آهن شلمچه – بصره است.