سازمان ملی استاندارد تاکنون سه مرحله از طرح ملی ارزیابی محصول و خدمات را بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در 31 استان کشور اجرا کرده است.

مجریان این طرح می گویند: اجرای این طرح ضمن ایجاد رقابت بر کیفیت تولیدات داخلی در بین تولیدکنندگان، می تواند کیفیت و صادرات محصولات داخلی را افزایش داده و بستر را برای نظام رتبه بندی محصولات در کشور فراهم کند.
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با خبرنگار گروه صنعتی سد و سیما با بیان تاریخچه اجرای این طرح در کشور گفت: این طرح برای اولین بار در سال 1401 بر اساس 40 امتیاز مورد بررسی قرار گرفت. . کالاهایی که در سبد مصرفی خانوارها و جامعه کاربرد فراوانی دارند. آمار در این طرح شامل کلیه شهروندان ساکن در مراکز استان های کشور با حجم نمونه متوسط 13736 نفر در سطح فروشگاه های زنجیره ای و مراکز عرضه می شود. در مناطق مختلف 31 مرکز استان.
وی افزود: بر اساس داده ها و اطلاعات جمع آوری شده 40 قلم کالای اساسی پرمصرف در طرح سنجش میزان کیفیت محصول در سال 1401 به ترتیب شامل 19 قلم کالای صنایع غذایی، 14 قلم از گروه کالاهای صنایع غیرفلزی. و 7 قلم از گروه محصولات فلزی. تعیین و نرخ کیفی کالا در سطح مطلوب 71 درصد از 100 درصد ارزیابی شد.
به گزارش اسلام پناه، در شاخص کیفیت کالاها در اولین دوره اجرای این طرح، در گروه صنایع غذایی 71 درصد، غیرفلزی 70 درصد و در فلز 71 درصد است که از نظر شرکت کنندگان در این پروژه، سطح کیفی کالاها در سطح بهینه ارزیابی شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به افزایش تعداد اقلام در دومین دوره طرح ملی سنجش کیفیت محصول در سال 1402 گفت: این طرح در سال گذشته بر روی 56 قلم کالای پرمصرف در سراسر کشور اجرا شده است. . و برای اولین بار نتایج به صورت هوشمند بود. همکاری دانشگاه امیرکبیر به عنوان مدیر پروژه با استفاده از روش کاملا علمی، فنی و آماری انجام شد و نتایج قابل توجهی به دست آمد.
وی ادامه می دهد: طی مرحله دوم تعدادی از محصولات از جمله مواد شوینده، مواد غذایی، صنایع مبلمان و برخی لوازم خانگی از نظر مصرف کننده رتبه کیفی بالای 70 درصد را کسب کردند.
اسلام پناه گفت: این صنایع در فضای رقابتی و غیررقابتی به صورت انحصاری و با رقابت واقعی فعالیت خود را انجام دادند و رضایت مصرف کنندگان را هم به صادرات رساندند اما در خودرو و دخانیات رضایت مردم کمتر از 50 بود. ٪. ٪.
وی با اشاره به نتایج به دست آمده در مرحله دوم طرح ملی سنجش کیفیت محصول، 19 هزار و 800 فرم پرسشنامه تکمیل شده، افزود: بر اساس این طرح، شاخص نرخ کلی کیفیت 62 درصد برآورد شده است و بر اساس یافته های این طرح، کمترین شاخص رضایت مربوط به گروه خودرو 40 درصد و بیشترین مربوط به ماکارونی 70 درصد است.
همچنین شاخص رضایت بر اساس گروه های محصول هر بخش برای تجهیزات ارتباطی 67.49 درصد، مبلمان و کفپوش 66.15 درصد، لوازم خانگی 65.7 درصد، لوازم خانگی 65.22 درصد و اقلام شخصی 59 خانوار اصلی 64 درصد است. لوازم خانگی معادل 63.85 درصد، محصولات خوراکی معادل 63.68 درصد، لوازم سمعی و بصری معادل 62.84 درصد، نوشیدنی ها معادل 62.52، ظروف غذاخوری معادل 62.21 درصد، انواع کفش معادل 61.18 درصد درصد ابزار خانگی و تجهیزات 59.75 درصد، پوشاک 59.12 درصد، تجهیزات حمل و نقل 56.13 درصد، تنباکو 52.43 درصد و وسایل نقلیه (موتور سیکلت و اتومبیل) 52.94 درصد است.
آقای اسلام پناه ادامه داد: یکی از تعهدات قانونی تعیین شده برای سازمان ملی استاندارد محاسبه نرخ رشد سالانه کیفیت کالا و خدمات و اعلام نتایج آن است. چند سال فاصله بود.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در مرحله سوم این طرح، 80 قلم کالای مصرفی سریع السیر از مهرماه امسال با 22 هزار و 665 پرسشنامه زمان بندی شده و سامانه هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) در سراسر کشور اجرا شده است. به منظور تجزیه و تحلیل، داده کاوی، تجسم داده ها، ابزارها و زیرساخت های داده و ترکیبی از بهترین شیوه های تحلیلی طراحی شده است.
به گفته وی، هدف از اجرای این طرح توسط سازمان استاندارد که به عنوان مرجع در امور ایمنی، بهداشت، امنیت و بیمه در حوزه کالا و خدمات در جامعه معرفی شده است، این است که بتواند آنچه را که در ارزیابی کیفیت محصول با زبان مصرف کننده و نشان دادن زبان خریدار به مردم.
علاوه بر این، ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت، خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، تشویق و تداوم تولید کالا و ارائه خدمات باکیفیت، کمک به تعیین خط مشی های صنعت. بخشها و بخشهای خدماتی در زمینه کیفیت و جهتگیری برای انتخاب محصولات با شاخصهای در نظر گرفته شده توسط مصرفکنندگان، بخشی از دیگر اهداف پروژه سنجش میزان کیفیت محصولات است.
باید گفت؛ بر اساس بند 18 ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان مسئولیت سنجش سالانه نرخ رشد کیفیت محصول اعم از کالا و خدمات را با استفاده از معیارها و شاخصهای معتبر و گزارشدهی به عهده دارد. نتایج ارزیابی به مراجع ذیربط و جامعه.
در حال حاضر مرحله سوم طرح سنجش کیفیت محصولات و خدمات با حضور کارشناسان استاندارد در سراسر کشور در حال اجراست.
سازمان ملی استاندارد تاکنون سه مرحله از طرح ملی ارزیابی محصول و خدمات را بر اساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در 31 استان کشور اجرا کرده است.

مجریان این طرح می گویند: اجرای این طرح ضمن ایجاد رقابت بر کیفیت تولیدات داخلی در بین تولیدکنندگان، می تواند کیفیت و صادرات محصولات داخلی را افزایش داده و بستر را برای نظام رتبه بندی محصولات در کشور فراهم کند.
آقای مهدی اسلام پناه رئیس سازمان ملی استاندارد در گفتگو با خبرنگار گروه صنعتی سد و سیما با بیان تاریخچه اجرای این طرح در کشور گفت: این طرح برای اولین بار در سال 1401 بر اساس 40 امتیاز مورد بررسی قرار گرفت. . کالاهایی که در سبد مصرفی خانوارها و جامعه کاربرد فراوانی دارند. آمار در این طرح شامل کلیه شهروندان ساکن در مراکز استان های کشور با حجم نمونه متوسط 13736 نفر در سطح فروشگاه های زنجیره ای و مراکز عرضه می شود. در مناطق مختلف 31 مرکز استان.
وی افزود: بر اساس داده ها و اطلاعات جمع آوری شده 40 قلم کالای اساسی پرمصرف در طرح سنجش میزان کیفیت محصول در سال 1401 به ترتیب شامل 19 قلم کالای صنایع غذایی، 14 قلم از گروه کالاهای صنایع غیرفلزی. و 7 قلم از گروه محصولات فلزی. تعیین و نرخ کیفی کالا در سطح مطلوب 71 درصد از 100 درصد ارزیابی شد.
به گزارش اسلام پناه، در شاخص کیفیت کالاها در اولین دوره اجرای این طرح، در گروه صنایع غذایی 71 درصد، غیرفلزی 70 درصد و در فلز 71 درصد است که از نظر شرکت کنندگان در این پروژه، سطح کیفی کالاها در سطح بهینه ارزیابی شد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به افزایش تعداد اقلام در دومین دوره طرح ملی سنجش کیفیت محصول در سال 1402 گفت: این طرح در سال گذشته بر روی 56 قلم کالای پرمصرف در سراسر کشور اجرا شده است. . و برای اولین بار نتایج به صورت هوشمند بود. همکاری دانشگاه امیرکبیر به عنوان مدیر پروژه با استفاده از روش کاملا علمی، فنی و آماری انجام شد و نتایج قابل توجهی به دست آمد.
وی ادامه می دهد: طی مرحله دوم تعدادی از محصولات از جمله مواد شوینده، مواد غذایی، صنایع مبلمان و برخی لوازم خانگی از نظر مصرف کننده رتبه کیفی بالای 70 درصد را کسب کردند.
اسلام پناه گفت: این صنایع در فضای رقابتی و غیررقابتی به صورت انحصاری و با رقابت واقعی فعالیت خود را انجام دادند و رضایت مصرف کنندگان را هم به صادرات رساندند اما در خودرو و دخانیات رضایت مردم کمتر از 50 بود. ٪. ٪.
وی با اشاره به نتایج به دست آمده در مرحله دوم طرح ملی سنجش کیفیت محصول، 19 هزار و 800 فرم پرسشنامه تکمیل شده، افزود: بر اساس این طرح، شاخص نرخ کلی کیفیت 62 درصد برآورد شده است و بر اساس یافته های این طرح، کمترین شاخص رضایت مربوط به گروه خودرو 40 درصد و بیشترین مربوط به ماکارونی 70 درصد است.
همچنین شاخص رضایت بر اساس گروه های محصول هر بخش برای تجهیزات ارتباطی 67.49 درصد، مبلمان و کفپوش 66.15 درصد، لوازم خانگی 65.7 درصد، لوازم خانگی 65.22 درصد و اقلام شخصی 59 خانوار اصلی 64 درصد است. لوازم خانگی معادل 63.85 درصد، محصولات خوراکی معادل 63.68 درصد، لوازم سمعی و بصری معادل 62.84 درصد، نوشیدنی ها معادل 62.52، ظروف غذاخوری معادل 62.21 درصد، انواع کفش معادل 61.18 درصد درصد ابزار خانگی و تجهیزات 59.75 درصد، پوشاک 59.12 درصد، تجهیزات حمل و نقل 56.13 درصد، تنباکو 52.43 درصد و وسایل نقلیه (موتور سیکلت و اتومبیل) 52.94 درصد است.
آقای اسلام پناه ادامه داد: یکی از تعهدات قانونی تعیین شده برای سازمان ملی استاندارد محاسبه نرخ رشد سالانه کیفیت کالا و خدمات و اعلام نتایج آن است. چند سال فاصله بود.
رئیس سازمان ملی استاندارد افزود: در مرحله سوم این طرح، 80 قلم کالای مصرفی سریع السیر از مهرماه امسال با 22 هزار و 665 پرسشنامه زمان بندی شده و سامانه هوشمند مبتنی بر هوش تجاری (BI) در سراسر کشور اجرا شده است. به منظور تجزیه و تحلیل، داده کاوی، تجسم داده ها، ابزارها و زیرساخت های داده و ترکیبی از بهترین شیوه های تحلیلی طراحی شده است.
به گفته وی، هدف از اجرای این طرح توسط سازمان استاندارد که به عنوان مرجع در امور ایمنی، بهداشت، امنیت و بیمه در حوزه کالا و خدمات در جامعه معرفی شده است، این است که بتواند آنچه را که در ارزیابی کیفیت محصول با زبان مصرف کننده و نشان دادن زبان خریدار به مردم.
علاوه بر این، ایجاد زمینه رقابت در صنایع و خدمات برای ارتقای سطح کیفیت، خودآگاهی و ارتقای درک عمومی از کیفیت، تشویق و تداوم تولید کالا و ارائه خدمات باکیفیت، کمک به تعیین خط مشی های صنعت. بخشها و بخشهای خدماتی در زمینه کیفیت و جهتگیری برای انتخاب محصولات با شاخصهای در نظر گرفته شده توسط مصرفکنندگان، بخشی از دیگر اهداف پروژه سنجش میزان کیفیت محصولات است.
باید گفت؛ بر اساس بند 18 ماده 7 قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، این سازمان مسئولیت سنجش سالانه نرخ رشد کیفیت محصول اعم از کالا و خدمات را با استفاده از معیارها و شاخصهای معتبر و گزارشدهی به عهده دارد. نتایج ارزیابی به مراجع ذیربط و جامعه.
در حال حاضر مرحله سوم طرح سنجش کیفیت محصولات و خدمات با حضور کارشناسان استاندارد در سراسر کشور در حال اجراست.