حمله نظامی روسیه به اوکراین و تحریمهای متعاقب آن توسط کشورهای غربی علیه صادرات روسیه، بازارهای جهانی انرژی را غافلگیر کرده است و نگرانیهای امنیت انرژی برای کشورهایی که ظرفیت پالایش کافی ندارند، در چنین فضایی، اختلال در پالایشگاهها به نگرانی تبدیل شده است. نتیجه یا توقف غیرمنتظره فعالیت آنها با شدت بیشتری در بازارها احساس خواهد شد.
به گزارش ای بی اس نیوز، آمریکا و اروپا در تلاش برای پایان دادن به وابستگی خود به فرآورده های نفتی روسیه هستند، اما با کمبود عرضه داخلی مواجه هستند. این وضعیت فرصت هایی را برای پالایشگاه های بزرگ در کشورهایی مانند چین و کویت ایجاد کرده است تا بازار را با سوخت پر کنند.
به گفته موکش شادیو، مدیر فعالیت های پایین دستی شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی، آسیا و خاورمیانه به تامین کنندگان اصلی سوخت در جهان تبدیل خواهند شد و جریان صادرات محصولات پالایش شده از شرق به غرب ساختارمندتر خواهد شد.
جنگ در اوکراین نقش آسیا و خاورمیانه را به عنوان تامین کنندگان اصلی سوخت هایی مانند گازوئیل و بنزین که برای اقتصاد جهانی ضروری هستند، تقویت کرده است.
انتظار می رود این شکاف بیشتر افزایش یابد. به گفته ریستاد انرژی، حدود هشت میلیون بشکه در روز ظرفیت جدید پالایشی طی سه سال آینده وارد بازار خواهد شد که آسیا بیشترین ظرفیت و اروپا کمترین ظرفیت را ایجاد خواهد کرد.
غرب فشار پالایشگاه های کمتری را احساس می کند. ذخایر دیزل در شمال غربی اروپا رو به کاهش است و طبق پیش بینی های شرکت تحقیقاتی Wood Mackenzie، این ذخایر در اوایل بهار به پایان خواهد رسید.
تهاجم نظامی روسیه به اوکراین باعث ایجاد نابرابری بیشتر بین دو منطقه شده است، زیرا کشورهای غربی ظرفیت پالایش خود را در سالهای اخیر به شدت کاهش دادهاند، در حالی که شرق آن را گسترش داده است.
این تغییر دریا در صنعت پالایش جهانی در طول همهگیری، با بسته شدن تأسیسات قدیمیتر به دلیل تعطیلی جهانی و کاهش تقاضای نفت، شتاب گرفته است. از آن زمان، چین پالایشگاههای بزرگتر و پیشرفتهتری را برای تامین نیازهای رو به رشد نفت خود خریداری کرده است، در حالی که ایالات متحده و بریتانیا بر انتقال انرژی به دور از سوختهای فسیلی تمرکز کردهاند.
یوجین لیندل، مدیر محصولات پالایش شده در شرکت مشاوره FGE، گفت: اروپا و آمریکا با دور شدن از نفتکش های روسی، وابستگی خود را به واردات سوخت از خاورمیانه و آسیا افزایش داده اند.
آمارهای تهیه شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که مکزیک بنزین از چین وارد می کند. صادرات سوخت حمل و نقل از آسیا به آمریکا در حال حاضر بیش از دو برابر میزان صادرات سال گذشته است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، حمل فرآورده های نفتی به غرب که مسافت طولانی تری دارد، هزینه های حمل و نقل را به میزان قابل توجهی افزایش داده است. بر اساس گزارش Vertexa، حجم سوخت حمل شده از طریق دریا سه درصد بیشتر از میانگین پنج سال پیش است. حجم صادرات گازوئیل از آسیا و خاورمیانه به اروپا نیز افزایش یافته و با آغاز تحریم واردات روسیه بیشتر خواهد شد.
در همین حال، کمبود فزاینده گازوئیل و بنزین در سواحل شرقی ایالات متحده، جو بایدن، رئیسجمهور ایالات متحده را بر آن داشته است تا صدور یک فرمان اجرایی را بررسی کند که شرکتهای نفتی را ملزم میکند تا دیزل بیشتری در داخل ذخیره کنند. کمبود بنزین احتمالا در اوج فصل رانندگی تابستان تشدید می شود.
انتهای پیام