اجتماعی

افراد دارای معلولیت در اولویت استخدام در مدارس استثنایی کشور هستند/ حرفه معلمی قوانینی دارد که باید رعایت شود. •رکنا

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس قوانین جاری، دولت موظف است حداقل سه درصد (3 درصد) پروانه کار (رسمی، قراردادی، کاری) دولت و نهادهای عمومی اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، مؤسسات و … را صادر کند. شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و غیره.تخصیص دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند به معلولان واجد شرایط. البته به استثنای موارد مندرج در بندهای (ت) و (ز) ماده (11) این قانون. در بندهای (ت) و (ج) ماده (11) قانون حمایت از حقوق معلولان آمده است: دولت موظف است به منظور ایجاد فرصت های شغلی برای معلولان تسهیلات زیر را در اختیار افراد دارای معلولیت قرار دهد: تخصیص سی درصد. (30%) پست های سازمانی اپراتورهای تلفن (اپراتور تلفن)، شرکت های دولتی و موسسات دولتی به نابینایان و کم بینایان و افراد دارای معلولیت حرکتی و حرکتی و اختصاص سی درصد (30%) پست های سازمانی منشی و تایپیست در دستگاه ها. ، موسسات دولتی و موسسات عمومی برای افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی

همچنین بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که تحت عنوان لایحه قانون حمایت از حقوق معلولان به شورای اسلامی شهر تقدیم و در جلسه علنی روز یکشنبه 30 به تصویب رسید. دسامبر. /1396 و مصوب شورای نگهبان; سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است این سهمیه استخدامی را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد و بر رعایت آن نظارت کند.

این قانون همچنین مقرراتی در مورد متخلفان دارد. متخلفان حسب تصمیم مرجع ذیصلاح به جزای نقدی از پنج تا هشت درجه حسب ماده (19) قانون مجازات اسلامی مصوب 1/2/1392، ابطال موقت یا دائم خدمات عمومی، تنزل رتبه یا محرومیت محکوم خواهند شد. . انتصاب در سمت های حساس و رهبری یا اخراج از نهاد یا سازمان مربوطه محکوم است.

امروزه در شرایطی که بحث استخدام نیروی انسانی در آموزش و پرورش مطرح است، نحوه بکارگیری معلولان و البته افراد توانمند برای کار در آموزش و پرورش کشور یکی از مواردی است که سوالاتی که ارزش فکر کردن را دارند

جذب 800 معلول به لطف آزمون استخدامی آموزشی

پیش از این «سجاد صدیقی» مشاور وزیر و مدیر طرح های استخدامی وزارت آموزش و پرورش در خصوص به کارگیری معلولان مشمول سهمیه آزمون استخدامی معلم که مدتی پیش برگزار شد، اعلام کرده بود: از جمله سهمیه استخدامی 3 درصد از معلولان در آزمون های استخدامی 800 نفر از طریق آزمون استخدامی معلم جذب آموزش و پرورش می شوند.

معلولان باید در مصاحبه و آزمون استخدامی به نماینده اجتماعی اطلاع دهند.

«منصور الهوردی» رئیس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اعمال قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان حمایت اجتماعی کشور در این خصوص اعلام کرد: هیچ نهادی حق رد یک قانون را ندارد. معلول برای جرم معلولیت، مگر اینکه بهزیستی مبتنی بر معاینه فیزیکی آن معلولیت باشد.

به گفته الهوردی، در جریان معاینه و مصاحبه، موسسات موظف به دعوت از مددکاری اجتماعی هستند و مددکاری اجتماعی می تواند تشخیص دهد که آیا معلول واجد شرایط است یا خیر، اما متاسفانه برخی از نهادها به این سوال بی توجهی می کنند و فرد معلول را رد می کنند. خود ناتوانی

رئیس دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت سازمان حمایت اجتماعی کشور تصریح کرد: هر معلولی که در آزمون استخدامی قبول شده است باید به مددکاری اجتماعی اطلاع دهد. نماینده در طول مصاحبه و معاینه برای حمایت از آنها و تایید توانایی های آنها.

قرار نیست افراد دارای معلولیت صرفاً به دلیل معلولیت خود از جامعه طرد شوند.

«علی آذری» عضو کمیسیون اصل 90 شورای اسلامی نیز گفت: پس از برگزاری آزمون کتبی جذب معلم، کمیسیون های پزشکی اکثر نابینایان و کم بینایان را به دلیل معلولیت مردود و زیر سوال بردند. وزیر آموزش و پرورش درباره رفتار کمیسیون پزشکی وی در خصوص ارزیابی و معاینه نابینایان و کم بینایان پاسخ داد: چرا در کمیسیون های پزشکی که پس از پذیرش این افراد تشکیل می شود از ظرفیت کارشناسان اجتماعی استفاده نمی شود؟ و ثانیاً چرا قبل از برگزاری این آزمون هیچ اقدامی مبنی بر عدم نیاز به جذب معلمان نابینا انجام نشد؟

عضوکمیسیون اصل 90 شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچگونه اقدام و پاسخی از سوی وزیر آموزش و پرورش در خصوص اشتغال این افراد دریافت نشده است، تاکید کرد: انتظار نمی رود افراد دارای معلولیت صرفا به دلیل داشتن معلولیت از جامعه طرد شوند. معلولیت، زیرا مسلم است که معلمان دارای معلولیت توسط دانش آموزان دارای معلولیت بهتر از معلمان عادی درک می شوند.

قانون از استخدام افراد دارای معلولیت و ممانعت از ترتیبات استخدامی حمایت می کند

با بررسی توضیحات متولیان این رشته و شرایط جذب افراد در آزمون استخدامی به عنوان مربی آموزش افراد دارای معلولیت که قبل از آموزش ارائه می شود، لازم به یادآوری است که برای داوطلبان معلول با نقص بینایی شدید، ناشنوایی و حرکات فیزیکی قابل توجه، امکان ثبت نام و پذیرش در این چارچوب وجود دارد. هیچ آزمونی وجود ندارد و مسئولیت عدم رعایت این بند بر عهده متقاضی خواهد بود، اما متقاضیان ازکارافتاده گواهی شده مشمول سهمیه استخدامی می‌باشند، فقط باید مشاغلی را که در سهمیه از کارافتادگی مشخص شده است، برای اعمال سهمیه مذکور انتخاب کنند.

با وجود همه شرایط و قوانینی که برای حمایت از افراد دارای معلولیت در نظر گرفته شده است، به نظر می رسد قوانین به دنبال استخدام افراد دارای معلولیت هستند و به ظاهر از این افراد حمایت می کنند، اما آیا واقعا نهادها برای جذب معلولان تلاش می کنند یا با سنگ اندازی به سمت آنها؟ مسیر جذب آنها به تعویق می افتد، این وضعیت مبهم است که باعث نارضایتی افراد دارای معلولیت شده است که متقاضی و واجد شرایط استخدام در نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش هستند.

برای شنیدن توضیحات وزیر آموزش و پرورش در خصوص اشتغال عمومی افراد دارای معلولیت در این وزارتخانه رضامراد صحرایی از وضعیت استخدامی افراد دارای معلولیت در نظام آموزشی کشور پرسیدیم که وزیر به خبرنگار رکنا به نقل از ایلنا توضیح داد: امسال روند استخدام افراد در آموزش و پرورش تقویت و افزایش یافته است و بر کیفیت بخشی نیز تاکید کردیم. آموزش دو بار در خصوص اشتغال افراد دارای معلولیت کاملاً تابع قانون هستیم. در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت و بر اساس آنچه در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مشخص شده است، وظیفه داریم این افراد را به کار گیریم.

صحرایی تصریح کرد: البته نکته مهمی نیز وجود دارد که نباید از آن غافل شد. حرفه معلمی قوانینی دارد که باید رعایت شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به همین دلیل است که اتفاقاً افراد دارای معلولیت در اولویت استخدام در مدارس ممتاز کشور قرار دارند و اشتغال افراد دارای معلولیت قطعاً در آموزش و پرورش طبق قانون انجام می شود و اینطور نیست در ما مشکلی وجود ندارد. نظر.

اخبار خبرگزاری رکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *