اخبار اقتصادی روز

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به تشریفات واردات

این مدیر صنعتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با تشریفات آغاز شده و وعده امروز و فردای وارداتی که از خرداد آغاز شده و تا پایان سال به طول انجامیده، واردات واقعاً خواهد بود؟ وی گفت: با تشریفات انجام شده واردات به معنای واقعی کلمه به نظر دور از ذهن است، اما وزارت حراست اصرار دارد تا قبل از پایان سال تعداد مشخصی خودرو به هر طریق ممکن وارد شود. اما واقعیت این است که آن چیزی که می خواهند بسازند چون بر اساس ساختارهای قانونی نیست قطعا همین تعداد شرکتی را که پیشنهاد داده اند مشکل ایجاد می کنند.

انتهای پیام

در این خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با ای بی اس نیوز، اظهار کرد: در بحث واردات خودرو، روند نظارتی که از ابتدا دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون مربوط به بهبود مستمر محیط کسب و کار در مواد 2 و 3 توجهی نشده است. این عدم اجرای قانون بسیار مهم است و حتی می تواند منجر به فساد شود.

انتخاب های نادرست و ناعادلانه برای واردات نمی تواند رخ دهد. مقررات به هیچ وجه یک فرآیند وارداتی نیست و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت نخواهد شد.دادفر تصریح کرد: این تسویه حساب منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت نخواهد شد. چون کار به هر شکلی انجام شد، کار مدیریتی و تخصصی نبود. آیین نامه ها و دستورالعمل های تدوین شده «شر با شر» است که در نهایت منجر به فساد می شود. دلیل اصلی این اشتباه عدم رعایت قانون است. در آن زمان بود که اگر قانون اعمال می شد، می شد به موفقیت هایی دست یافت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حال اعلام ورود برخی واردکنندگان به خط تولید هستند. آنها واقعاً نمی خواهند واردات داشته باشند. درست نیست. مشخص کنید کدام واردکننده رکورد اعلام کرده است که قصد واردات ندارد؟ !

دادفر در خصوص فروش خودروهای اقتصادی نیز گفت: خودروهای اقتصادی به دست مردم نمی رسد; چون «چاله واردات» را عده ای قبلا کنده اند!

دادفر خاطرنشان کرد: این دو معیار اصلی ترین معیار صلاحیت برای واردات خودرو هستند اما چرا در شفافیت مدارک صلاحیت آنها منتشر و در سامانه شفافیت قرار نمی گیرد؟ حقیقت این است که واردات خودرو بیشتر شبیه یک نمایش است تا یک سرمایه گذاری تجاری.

وی تاکید کرد: معتقدیم انتخابات ناعادلانه است و این انتخاب های بد به ایجاد انحصار دولتی خاص دامن می زند. اینکه فقط تعداد معینی از افراد یک کار را انجام دهند، انحصار خاصی ایجاد می کند.

همچنین بند 3 قانون تجارت دستگاه های اجرایی را موظف کرده است که در تنظیم یا اصلاح آیین نامه ها، برنامه ها و رویه های اجرایی، نظر سازمان های اقتصادی ذی ربط را مورد بررسی و توجه قرار دهند.V بند 2 قانون بهبود مستمر کسب و کار دولت را موظف کرده است که نظر کتبی اتاق ها و سازمان های مرتبط (کارفرمایان و کارگران) را به منظور اصلاح و تدوین آیین نامه ها و مقررات تحت بررسی فرآیند بررسی موضوعات مرتبط با فضای کسب و کار، بررسی و دعوت از آنها جلب کند. در صورت لزوم به جلساتوی تصریح کرد: تاکنون نظری از انجمن واردکنندگان خودرو به عنوان نهاد مربوطه جویا نشده است و هیچ یک از اعضا و هیئت مدیره انجمن در هیچ یک از جلسات حضور نداشتند. گواه آن این است که در فهرست شرکت ها و اشخاص مجاز به واردات، حتی یک شرکت واردکننده رسمی که عضو انجمن واردکنندگان خودرو باشد، وجود ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است: آیین نامه تدوین شده برای واردات خودرو منجر به دستیابی به دو هدف اصلی آزادسازی واردات برای تعدیل بازار و کاهش قیمت ها نمی شود.

چه سیستمی برای خودروسازان بزرگ در نظر گرفته شده است که بازی را برای همه چیز تغییر دهد؟ تحت هیچ شرایطی برای جبران ضرر و زیان خودروسازان بازی نمی کنند دادفر در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش موثر دو خودروساز بزرگ در واردات گفت: ترس و وحشت از ورشکستگی قطعی این دو خودروساز مشهود است و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع پی برده اند. و شکایت کرد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: رویه ای که طی می شود عدم انتشار اطلاعات صحیح و عدم افشای فرآیندها است. در حال حاضر اگر سازمان بازرسی کل کشور بپرسد شرکت ها و افرادی که اسامی آنها مجاز به واردات اعلام شده بر چه اساس و معیاری انتخاب و تایید شده اند، وزارت حراست چه پاسخی خواهد داد؟ اگر از آنها بپرسند چرا از انجمن و سازمان واردات خودرو کسی نیست، چه پاسخی می دهند؟

به گزارش ای بی اس نیوز، برخی معتقدند در آیین نامه و دستورالعمل واردات خودرو همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو می خواهد در امر واردات خودرو دخالت کند و قصد دارد به نحوی بر آن مسلط شود. علاوه بر این، دو خودروساز بزرگ نیز مشکل را بررسی کرده و قصد حمایت از واردات را نیز دارند.

وی خاطرنشان کرد: آیا می توان قصد فروش کالایی را داشت اما صنف و سندیکای آن کالا و فروشنده یا واردکننده محصول مشارکت نکنند و در عوض سندیکا یا سازمان های غیر مرتبط اقدام کنند؟ در خصوص افرادی که برای واردات انتخاب و تایید شده اند، چرا اطلاعاتی که بر اساس آن انتخاب شده اند به صورت رسمی منتشر نمی شود؟ ما در انجمن به این موضوع اعتراض می کنیم. در بین این شرکت های دارای گواهی، کدام یک نماینده رسمی شرکت های خارجی در ایران هستند و خدمات پس از فروش را چگونه تضمین خواهند کرد؟

وی افزود: تاکید کرده بودیم که اگر واردات در این شرایط به نفع مردم باشد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت شود، سکوت کرده و همکاری می کنیم. اما اکنون که بحث واردات به معادله ای با مجهولات فراوان تبدیل شده و شاخص های آن نامشخص است، سکوت نمی کنیم و پیگیری می کنیم.

وی افزود: خودروسازان تولیدکننده هستند پس چرا باید در واردات دخالت کنند و مورد حمایت قرار گیرند؟ چه سیستمی برای خودروسازان بزرگ در نظر گرفته شده است که بازی را برای همه چیز تغییر دهد؟ تحت هیچ شرایطی برای جبران ضرر و زیان خودروسازان بازی نمی کنند. این علیرغم اینکه از دست دادن خودروسازان این امر در سال های اخیر به دلیل قیمت گذاری اجباری، عدم احترام به بازار رقابتی، مدیریت دولتی، عدم چابکی آنها، عدم خصوصی سازی و مشکلات اساسی بوده است. حقیقت این است که جرات خصوصی سازی این دو شرکت وجود ندارد، بلکه می خواهند تمام بار را بر دوش واردات و مردم بیندازند.

چرا ملاک واردات خودرو اعلام نمی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *