اطلاع رسانی دستورالعمل دریافت کارمزد تراکنش خرید کارت + جزئیات
دستورالعمل کارمزد تراکنش کارت از سوی بانک مرکزی ابلاغ شد. بر این اساس صاحبان دستگاه های کارتخوان از این پس هزینه ها را طبق جزئیات اعلام شده پرداخت خواهند کرد.
به گزارش ای بی اس نیوز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای کارآمدتر کردن شبکه پرداخت الکترونیک و ارتقای سطح خدمات رسانی به کاربران، اصلاحاتی را در سامانه کارمزد تراکنش های این شبکه اعمال و سیاست جدیدی را ابلاغ کرد. .
با تایید هیات پول و اعتبار و ابلاغ بانک مرکزی، صاحبان دستگاه های کارتخوان (پذیرنده) از این پس بخشی از کارمزد تراکنش خرید را پرداخت خواهند کرد.
کارمزد تراکنش کارتخوان چقدر است؟
بیش از 11 سال است که سیستم کارمزد در شبکه پرداخت کشور تغییر نکرده است و اکنون بانک مرکزی با اجرای این طرح در تلاش است تا کارمزدها را در شبکه پرداخت به روز کند. به گفته کارشناسان پرداخت، به روز رسانی این کارمزدها می تواند به شرکت های پرداخت کمک کند تا خدمات خود را توسعه دهند و ناوگان خود را مدرن کنند.
این کارمزد ثابت به دارندگان دستگاه های کارت خوان مربوط می شود و طبق دستورالعمل جدید، کارمزد قابل دریافت از دارنده کارت صفر است.
کارمزد تراکنش های خرید کارت چقدر است؟
بر اساس دستورالعمل جدید سیستم کارمزد که با هدف ایجاد تعادل و تناسب بین خدمات دریافتی و تقبل هزینههای گسترش و پایداری زیرساخت شبکه پرداخت الکترونیکی است، صاحبان دستگاههای کارت خواندن برای هر تراکنش خرید از 1200 ریال تا حداکثر سقف تعیین شده با توجه به مبلغ معامله آنها کمیسیون پرداخت می کنند.
به عبارت دیگر کف این کارمزدها برای معاملات تا سقف 6 میلیون ریال 1200 ریال و برای معاملات بالاتر تا سقف ثابت افزایش می یابد. لازم به ذکر است با اصلاحات انجام شده همچنان شبکه بانکی و بانک پذیرنده بیشترین سهم را در پرداخت کارمزد تراکنش های خرید کارت دارند.
همچنین خاطرنشان می شود طبق دستورالعمل جدید، پورسانت قابل دریافت از دارنده کارت صفر است.
بر اساس برنامه زمانبندی اجرای این بخشنامه، اصلاح سیستم کارمزد پذیرندگان به صورت مرحله ای و معاملات پرارزش در اولویت اجرا خواهد شد. همچنین تا اطلاع ثانوی پذیرندگان در واحدهای نانوایی و خرده فروشی از پرداخت کارمزد معاف بوده و پرداخت سهم این معاملات توسط بانک پذیرنده ادامه خواهد داشت.
جزئیات بیشتر در مورد کارمزد تراکنش خرید
به همین دلیل لازم است آیین نامه جدید به کلیه واحدهای ذیربط ابلاغ و اقدامات لازم جهت رعایت کامل موارد زیر در دستور کار بانک/موسسه اعتباری غیربانکی به عمل آید:
1- به منظور ایجاد فضای رقابتی بین بانک ها و موسسات اعتباری و ارائه خدمات مطلوب تر به آحاد جامعه، این بانک/موسسه اعتباری می تواند حداکثر 30 درصد برای کلیه مشتریان خود برای افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور ارائه دهد. بازنشستگان و متقاضیان کمک به کمیته امداد امام خمینی (ره) تا 100 درصد تخفیف و برای مشاغل دانش بنیان تا سقف 40 درصد مبالغ مندرج در جداول ابلاغی و اعمال نرخ کمتر.
2- با توجه به سطح خدماتی که ضریب زمان در محاسبه هزینه آنها موثر است، این بانک/موسسه اعتباری موظف است در چارچوب مفاد بخشنامه شماره MB/111 مورخ 1397/02/02 اقدام نماید. . بنابراین، در محاسبه تعداد روزها، باید تعداد واقعی روزهای ماه (30، 29 یا 31 روز) و تعداد واقعی روزهای سال (365 یا 366 روز، در صورت لزوم) به عنوان معیار استفاده شود. برای محاسبه هزینه
3- در صورت وجود ابهام یا پیشنهاد، این بانک/موسسه اعتباری موظف است مراتب را ابتدا به شورای هماهنگی بانک ها یا کانون بانک ها و موسسات اعتباری خصوصی گزارش دهد و در صورت رفع ابهام و ضرورت تشخیص داده شود. به بانک مرکزی ارائه شود، این موضوع فقط باید توسط مراجع مذکور به آن بانک منعکس شود.
4- متولی و مسئولیت پاسخگویی به سوالات، ابهامات و درخواستهای دریافتی در خصوص نرخ ریالی، خدمات بانکی الکترونیکی و ارزی بانک مرکزی طبق ادارات مستقر در حوزههای نظارت، فناوریهای نوین و ارز. لذا تقاضا می شود این موضوع در مکاتبات با این بانک با رعایت مفاد بند (3) رسیدگی شود.
انتهای پیام