سیزده سال از تصویب قانون ارتقای سلامت نظام اداری و ایجاد پایگاه ثبت قراردادها می گذرد و اطلاعات تدارکات عمومی همچنان ناقص منتشر می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصاد کلان خبرگزاری صدا و سیما، سازمان توسعه و تعاون اقتصادی که بزرگترین نهاد اقتصادی است، در گزارش خود درباره فساد اداری، قراردادها را خطرناک ترین و رایج ترین شکل فساد در دولت دانست . میز.
آقای ملک نژاد، کارشناس اقتصادی با تاکید بر این گزارش گفت: وقتی شفافیت در قراردادها نباشد قطعاً فساد رخ می دهد. تبانی، فساد و انتخاب پیمانکاران از طریق رانت از جمله اتفاقاتی است که در سایه عدم شفافیت رخ می دهد. قراردادهایی که منجر به ساخت زیرساخت ها و تسهیلات اجتماعی برای اعضای یک جامعه می شود باید همیشه در دسترس عموم باشد و مردم بتوانند درخواست های خود را همراه با اسناد ارائه کنند.
وی افزود: به عنوان مثال اگر در منطقه ای، بخش خصوصی پیمانکار احداث پروژه آبرسانی باشد، اگر مردم بدانند برای آن قرارداد چقدر پول به آن پیمانکار داده شده است. آنها می توانند نظارت کنند و به سرعت تخلفات را به واحدهای دولتی گزارش کنند. اما در غیاب شفافیت، هیچ کس نمی تواند مطالبه گر باشد.
قانون ارتقای نظام سلامت اداری 13 ساله است
به گفته آقای ملک نژاد، مجلس در سال 90 قانونی را تصویب کرد که ماده سوم آن پادزهر این مفاسد را داشت. قانون ارتقای سلامت نظام اداری که ابتدا قرار بود به صورت آزمایشی اجرا شود اما سامانه آن با 5 سال تاخیر راه اندازی شد. یک سیستم ناقص
بعد از گفتن این حرف به دادگاه رفتیم. در قانون ماده 3-ب – متن قراردادهای مربوط به عملیات متوسط و بالاتر موضوع قانون فراخوان مناقصه که به روش های فراخوان مناقصه، مزایده، تشریفات خروج و غیره منعقد می شود، تصریح شده است. اصلاح، فسخ، فسخ و فسخ زودهنگام قرارداد و اصلاح آن و همچنین کلیه پرداخت ها باید در بانک اطلاعات قرارداد وارد شود.
عناوین قابل مشاهده در پایگاه داده قرارداد تقریباً نیمی از عناوین موجود در قانون را نشان می دهد. تصویری از یک قرارداد را مشاهده می کنید که فقط برای وارد کردن اطلاعات اولیه یک قرارداد کافی است.
در سال 1401 علت این عدم افشای اطلاعات را از رئیس سازمان برنامه و بودجه آقای مسعود میرکاظمی جویا شدیم که ایشان در مورد قرارداد نیازی به افشای اطلاعات عمومی ندارند! در صورتی که قانون بر انتشار تمامی اطلاعات اصرار داشته باشد.
در سال 1402 خانم سارا بوربور معاون فناوری اطلاعات وقت این سازمان دلیل تاخیر را عقد قرارداد این پایگاه با سامانه ستاد عنوان کرد و گفت: با سامانه ستاد (دولتی) به توافق رسیده ایم. سامانه تدارکات الکترونیکی) که هنگام ثبت مزایده و مناقصه، اطلاعات به صورت آنلاین به پایگاه داده ارسال می شود. قراردادها نیز باید منتقل شود.
در عین حال مشکل کمبود اطلاعات نیست، اما عدم انتشار آن به مردم مورد انتقاد کارشناسان است.
این موضوع حتی به گوش رئیس قوه قضائیه هم رسید که در دیدار با نمایندگان فراکسیون های مختلف مجلس از اجرای کامل قانون ارتقای نظام اداری سلامت صحبت کرد و در همان جلسه رهبری را تعیین کرد. از سازمان بازرسی برای پیگیری و ارائه راهکار برای اجرای کامل این قانون.
یازده ماه می گذرد، اما اطلاعات بانک اطلاعاتی قراردادها مانند قبل ناقص است. به سراغ رئیس دیوان محاسبات می رویم. آقای خدائیان می گوید: برای پیگیری این موضوع و دستورات صادره کارگروهی را مشخص کرده ایم، دستورالعمل جریمه های قانونی را هم به استان ها ارسال کرده ایم اما مشکل این است که مسئولان همکاری نمی کنند. اما وظیفه نهادهای نظارتی اجرای صحیح و برخورد صحیح با جرایم است.
امروز 13 سال از تصویب این قانون و 8 سال از راه اندازی این سامانه می گذرد اما اطلاعات منتشر شده ناقص است و متخلفان مجازات نشده اند. در صورتی که طبق همین قانون «تاخیر در درج اطلاعات مندرج در بندهای فوق یا وارد نشدن ناقص اطلاعات یا ورود اطلاعات خلاف واقعیت در پایگاه های مذکور تخلف تلقی شود و متخلف موقتاً محکوم خواهد شد. به تعلیق وظایف خود در مؤسسات موضوع بندهای (الف) برای مدت شش ماه تا سه سال، (ب) و (ج) ماده (2) این قانون محکوم خواهد شد.
گزارش خبرنگار گروه اقتصاد کلان خبرگزاری نرگس مژشادی حر