به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، تعاونی های مصرف از بدو پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و عدالت اجتماعی داشته اند و در شرایط تحریم اقتصادی نیز نقش مهمی در تعدیل قیمت ها و توزیع عادلانه کالاها در بین اقشار کم درآمد داشته و به جامعه نیاز دارند.
واقعیت این است که شبکه تعاونی های مصرف پتانسیل ها و ظرفیت های زیادی دارد که می تواند برای هر برنامه ریز ملی در این زمینه جذاب باشد.
مهدی مسکنی معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت 3 هزار و 728 تعاونی مصرف در گرایش های کارمندی، کارگری و دانشجویی در کشور خبر داد و گفت: با بیش از 3 میلیون عضو، 190 هزار نفر. مشاغل و سرمایه ای بیش از 600 میلیارد تومان در سراسر کشور فعالیت می کنند.
وی مهمترین رسالت تعاونی ها در دنیا را مبارزه با فقر دانست و افزود: در ایران تعاونی ها بستر بیشتری برای رشد و توسعه دارند زیرا تعاونی ها در قانون اساسی ایران به عنوان رکن دوم اقتصاد جایگاهی دارند. نظام فکری مقام معظم رهبری و در فرهنگ ایرانیان. بالا و غالب است.
به گفته وی، مهمترین چالش تعاونیهای مصرف بر اساس تجربه تعاونیها در ایران، ناتوانی در بهروزرسانی ساختارهای سختافزاری و نرمافزاری تعاونیها و در نتیجه رقابت ضعیف با سایر رقبا، ضعف جدی در حوزه تعاونیها است. تصویر و تبلیغات برند و در نتیجه تضعیف تصویر تعاونی در ذهن مردم و مشتریان.
مسکنی افزود: محدودیت زیرساختهای لجستیکی و حمل و نقل کالا در سطح شهر برای فروش فشرده آنلاین، نوسازی نامناسب فروشگاهها و امکانات جانبی آنها و محدودیت خدمات به غیرعضوها از موانع عمده توسعه تعاونیهای مصرف است. .
مسکنی گفت: توسعه و ترویج فرهنگ تعاون را با تعاونی های دانش آموزی در مدارس آغاز کردیم و با تعاونی های دانش آموزی در دانشگاه ها ادامه دادیم.
وی افزود: برای اینکه جوانان ما قبل از ورود رسمی به بازار با تعاونی ها آشنا شوند، امروزه در آموزش و پرورش و نظام آموزش عالی کشور، تعاونی ها رشته تحصیلی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد است و تعدادی از دانشگاه های ایران به تعاونی ها تدریس می کنند.
absnews