یک کارشناس اقتصادی گفت: مردمی شدن بخش اقتصادی در ماده 5 قانون برنامه هفتم پیش بینی شده است و هدف آن حل مشکل مدیریت بی رویه دولت است.
دانیال داوودی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، وی بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ایران، حاکمیت شرکتی افراطی دولت است که در دولت های مختلف تشدید شده است. یکی از مشکلات این تجارت رقابت شرکتهای دولتی با بخش خصوصی است و به دلیل ارتباطات و رانتهایی که شرکتهای دولتی دارند، هر چه این نوع شرکتها قویتر شوند، فضای بیشتری برای رشد و تقویت شرکتها فراهم میشود. بخش خصوصی و حضور بیشتر مردم در اقتصاد نزدیکتر می شود.
وی افزود: این مشکل رهبر انقلاب را بر آن داشت تا در سال 1383 سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کنند و قرار بود این سیاست ها عرصه را به روی بخش خصوصی باز کند و شاهد انقلاب اقتصادی باشیم، اما این امر نتیجه نداد. محل یکی از دلایل عدم وقوع این امر این بود که در سیاست های کلی اصل 44، واگذاری بنگاه های دولتی به شبه دولتی مجاز بود. بخش قابل توجهی از این واگذاری ها به شکل واگذاری به شبه دولتی ها، بخشی به صورت اعطای بدهی ها برای پوشش کسری بودجه دولت بوده و تقریباً 20 تا 30 درصد از واگذاری ها در بخش خصوصی واقعی انجام شده است.
داودی ادامه می دهد: در کنار شرکت های دولتی گسترش بیشتری پیدا کردند و در دهه 90 شاهد افراط در مالکیت شرکت های دولتی در نحوه نگهداری دارایی های خود در قالب سهام شرکت ها و گرفتن سهام بودیم. دارایی اینها
این کارشناس اقتصادی افزود: برای رفع این مشکل در ماده 5 قانون برنامه هفتم مولفه رواج اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مقاله به دنبال حل مشکل تصدی بیش از حد دولت است. یکی از نکات مثبت ماده 5 قانون برنامه این است که در صورت عدم اقدام کارمندان دولت نیز تحریم هایی را پیش بینی کرده است. وی همچنین جریمه هایی را برای تخلفات شرکت های دولتی در هنگام واگذاری سهام در نظر گرفت.
داودی بیان کرد: یکی از مشکلات سال های اخیر این بود که اگر مسئولی تلاش می کرد باتوم را به بخش خصوصی بسپارد و وظایف دولت را کاهش دهد، آن مقام از طریق دستگاه قضایی پاسخگو می شد اما به طور کلی مشوق است. برای مدیری که می خواهد خود را تقویت کند ما به بخش خصوصی فکر نکرده بودیم.
جریمه مالیاتی معلق برای شرکت های متخلف نقل و انتقال سهام
وی افزود: در نتیجه انگیزه دولتمردان برای گذراندن چماق کم شده و شاهد رها شدن بوده ایم. در قانون برنامه هفتم برای شکست دولتمردان در حوزه مردمی سازی اقتصاد تحریم پیش بینی شده بود. در صورتی که شرکت ها سهام خود را نفروشند، پس از یک سال 20 درصد مشمول مالیات می شوند و نسبت به سال های بعد 5 درصد بر نرخ مالیات آنها افزوده می شود. اگر مدیران قوانین برنامه را رعایت نکنند، می توانند از خدمات کشوری اخراج شوند.
داودی بیان کرد: این قانون واگذاری دارایی های دولتی به بخش خصوصی را در اولویت قرار داده است و در صورتی که بخش خصوصی پس از دو تماس این دارایی ها را خریداری نکند، امکان واگذاری آن به شرکت های شبه دولتی وجود دارد اما باید گزارش ارائه شود. هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی برسد.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: در این ماده قانونی تاکید شده است که امکان رقابت در ماموریت ها وجود داشته باشد. در صورت واگذاری به بخش هایی که جزء زنجیره تولید این شرکت هستند و عملاً از آن بهره می برند و امکان انحصار را افزایش می دهند، این امکان برای دولت در نظر گرفته می شود تا جلوی این واگذاری را بگیرد.
یک کارشناس اقتصادی گفت: مردمی شدن بخش اقتصادی در ماده 5 قانون برنامه هفتم پیش بینی شده است و هدف آن حل مشکل مدیریت بی رویه دولت است.
دانیال داوودی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری صداوسیما، وی بیان کرد: یکی از مشکلات اقتصاد ایران، حاکمیت شرکتی افراطی دولت است که در دولت های مختلف تشدید شده است. یکی از مشکلات این تجارت رقابت شرکتهای دولتی با بخش خصوصی است و به دلیل ارتباطات و رانتهایی که شرکتهای دولتی دارند، هر چه این نوع شرکتها قویتر شوند، فضای بیشتری برای رشد و تقویت شرکتها فراهم میشود. بخش خصوصی و حضور بیشتر مردم در اقتصاد نزدیکتر می شود.
وی افزود: این مشکل رهبر انقلاب را بر آن داشت تا در سال 1383 سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی را ابلاغ کنند و قرار بود این سیاست ها عرصه را به روی بخش خصوصی باز کند و شاهد انقلاب اقتصادی باشیم، اما این امر نتیجه نداد. محل یکی از دلایل عدم وقوع این امر این بود که در سیاست های کلی اصل 44، واگذاری بنگاه های دولتی به شبه دولتی مجاز بود. بخش قابل توجهی از این واگذاری ها به شکل واگذاری به شبه دولتی ها، بخشی به صورت اعطای بدهی ها برای پوشش کسری بودجه دولت بوده و تقریباً 20 تا 30 درصد از واگذاری ها در بخش خصوصی واقعی انجام شده است.
داودی ادامه می دهد: در کنار شرکت های دولتی گسترش بیشتری پیدا کردند و در دهه 90 شاهد افراط در مالکیت شرکت های دولتی در نحوه نگهداری دارایی های خود در قالب سهام شرکت ها و گرفتن سهام بودیم. دارایی اینها
این کارشناس اقتصادی افزود: برای رفع این مشکل در ماده 5 قانون برنامه هفتم مولفه رواج اقتصادی در نظر گرفته شده است. این مقاله به دنبال حل مشکل تصدی بیش از حد دولت است. یکی از نکات مثبت ماده 5 قانون برنامه این است که در صورت عدم اقدام کارمندان دولت نیز تحریم هایی را پیش بینی کرده است. وی همچنین جریمه هایی را برای تخلفات شرکت های دولتی در هنگام واگذاری سهام در نظر گرفت.
داودی بیان کرد: یکی از مشکلات سال های اخیر این بود که اگر مسئولی تلاش می کرد باتوم را به بخش خصوصی بسپارد و وظایف دولت را کاهش دهد، آن مقام از طریق دستگاه قضایی پاسخگو می شد اما به طور کلی مشوق است. برای مدیری که می خواهد خود را تقویت کند ما به بخش خصوصی فکر نکرده بودیم.
جریمه مالیاتی معلق برای شرکت های متخلف نقل و انتقال سهام
وی افزود: در نتیجه انگیزه دولتمردان برای گذراندن چماق کم شده و شاهد رها شدن بوده ایم. در قانون برنامه هفتم برای شکست دولتمردان در حوزه مردمی سازی اقتصاد تحریم پیش بینی شده بود. در صورتی که شرکت ها سهام خود را نفروشند، پس از یک سال 20 درصد مشمول مالیات می شوند و نسبت به سال های بعد 5 درصد بر نرخ مالیات آنها افزوده می شود. اگر مدیران قوانین برنامه را رعایت نکنند، می توانند از خدمات کشوری اخراج شوند.
داودی بیان کرد: این قانون واگذاری دارایی های دولتی به بخش خصوصی را در اولویت قرار داده است و در صورتی که بخش خصوصی پس از دو تماس این دارایی ها را خریداری نکند، امکان واگذاری آن به شرکت های شبه دولتی وجود دارد اما باید گزارش ارائه شود. هر شش ماه یکبار به شورای اسلامی برسد.
این کارشناس اقتصادی ادامه می دهد: در این ماده قانونی تاکید شده است که امکان رقابت در ماموریت ها وجود داشته باشد. در صورت واگذاری به بخش هایی که جزء زنجیره تولید این شرکت هستند و عملاً از آن بهره می برند و امکان انحصار را افزایش می دهند، این امکان برای دولت در نظر گرفته می شود تا جلوی این واگذاری را بگیرد.