مرکز پژوهشهای اتاق ایران اخیراً درخواست کرده است که در صورت اصرار بر تشکیل وزارت بازرگانی، به شش نکته از نظر کارشناسان بخش خصوصی توجه شود که از جمله این پیشنهادها برای واگذاری اقدامات مدیریتی به اتاقها و سازمانها است. و ترکیب و حق رای ثابت سه اتاق، علاوه بر سایر نهادها، در مقر.
به گزارش ای بی اس نیوز، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1389 با ادغام دو وزارتخانه صنعت و معدن و تجارت با هدف کوچک شدن دولت تشکیل شد. طرح کلی ایجاد وزارت تجارت و خدمات بازرگانی تصویب شد. . البته در سال 1393، چهار سال پس از ادغام این دو وزارتخانه، احیای وزارت بازرگانی بر لبان همگان افتاد و فراز و نشیب هایی را طی کرد تا سرانجام در سال 1393 از دستور کار مجلس خارج شد.
البته ماجرای جدایی به دولت دوازدهم ختم نشد و در دولت جدید مجلس به جدایی وزارت صمت ادامه داد که بر عزل وزیر سابق صمت نیز تاثیر گذاشت. اواخر آبان ماه سال گذشته اعلام شد که بحث جدایی از وزارت صمت رد شده است. اما در اواخر سال گذشته دولت تصمیم گرفت اهداف خود را به گونه ای دیگر یعنی با ایجاد سازمان بازرگانی دنبال کند که در بهمن ماه سال گذشته به تصویب دولت رسید. اما اواخر فروردین ماه امسال نمایندگان مجلس با یک فوریت درخواست بازنگری در لایحه تشکیل سازمان تجارت و تنظیم بازار مخالفت کردند و مقرر شد دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را مجدداً به مجلس معرفی کند. در حال حاضر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب دولت رسیده است و به نظر می رسد این بار جدایی وزارت حریم خصوصی با جدیت بیشتری پیش می رود.
در درجه اول مخالفان تشکیل وزارتخانه یا سازمان تجارت نگران بی توجهی به تولید و رونق واردات در پی جدایی وزارت صمت هستند. همچنین برخی از مخالفان این طرح به همین دلیل استناد می کنند که در اکثر کشورها سیاست های تولیدی و تجاری یکپارچه است. از سوی دیگر، موافقان این طرح مدعی هستند که در حال حاضر به تجارت خارجی و همچنین وضعیت تنظیم بازار توجه کافی نمی شود.
در هر صورت، اعضای شورای اسلامی شهر روز یکشنبه پس از استماع نظرات موافقان و مخالفان، کلیات لایحه یک فوریت ایجاد وزارت بازرگانی را با 129 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع به تصویب رساندند. از مجموع 238 نماینده حاضر در مجلس. در این جلسه حامیان تشکیل این وزارت کشور را برای کنترل و تنظیم بازار مهم دانستند و در مقابل مخالفان، تفکیک وزارت امنیت و تشکیل وزارت بازرگانی را در جهت نادرست برای مهار خواندند. تورم.
پیشنهادات اتاق ایران برای تشکیل وزارت بازرگانی
در همین راستا مرکز پژوهش های اتاق ایران ضمن مخالفت با کلیت لایحه دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی، خواستار آن شد که در صورت ایجاد قانون اساسی، شش نکته از کارشناسان مورد توجه بخش خصوصی لحاظ شود. وزارت بازرگانی اصرار دارد.
اولین نکته پیشنهادی بخش خصوصی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی این است که شرط موفقیت و اثربخشی این وزارتخانه و دستیابی به اهداف سازمان جدید، انسجام و همگرایی با زنجیره های عرضه و تولید است. البته سازمان جدید باید بستر و زیرساخت های تجاری لازم را برای عرضه و تولید فراهم کند. به عبارت دیگر، نقش وزارت بازرگانی تنها به محافل پس از تولید محدود نمی شود، بلکه نقش این وزارتخانه در حمایت از فرآیندهای مرتبط با زنجیره تامین و تولید، از قبل از تولید تا عرضه کالا و خدمات به داخل کشور است. و بازارهای خارجی، ادامه یافته و به عنوان یک چرخه مدیریتی باید عمل کند.
همچنین با توجه به سابقه مشکلات وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور مجوزهای مربوط به خدمات بازرگانی که حواشی آن علیرغم تصویب و تصویب هیئت مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار، شرکت های فوق را تحت الشعاع قرار داد. ، لطفاً یک یادداشت به این فاکتور اضافه کنید. بر اساس این تبصره، با توجه به ضرورت ساماندهی و مدیریت خدمات بازرگانی به صورت یکپارچه در سطح کشور، صدور مجوز و ساماندهی انبارها، انبارها، شرکت های توزیع، لجستیک، مراکز و شرکت های لجستیک و مراکز لجستیک معکوس (مجموعه) و نظارت پیشگیری جرایم بزرگ مانند کلاهبرداری، احتکار، عرضه خارج از شبکه، عدم ارائه فاکتور، قاچاق و نظارت بر کالاهای قاچاق توسط وزارت بازرگانی انجام می شود و در شمول قانون نظام صنفی نمی گنجد.
همچنین این گزارش متن فعلی این لایحه را مبهم و نامشخص توصیف کرده و اشاره می کند که هدف و مأموریت این وزارتخانه از متن آن مشخص نیست. پس ابتدا باید اهداف و مأموریت های این وزارتخانه در قانون مشخص شود تا ساختاری بر اساس آن پیشنهاد شود. لازم به ذکر است که ماموریت هایی مانند: تنظیم روابط تجاری با سایر کشورها، توسعه صادرات محصولات و خدمات، افزایش سهم صادرات غیرنفتی، حفظ تعادل بین عرضه و تقاضا برای کالاهای استراتژیک و حمایت موثر از مصرف کنندگان، توسعه الکترونیک – بازرگانی، مدیریت نظام تعرفه گمرکی، توسعه و تنظیم و کنترل تراز تجاری کشور و غیره. را می توان به عنوان اولین ماده مأموریت این وزارتخانه تعریف کرد.
نکته حائز اهمیت این است که در این پیشنویس میتوان پیشنهاد الحاقی در حوزه واگذاری مدیریت به اتاقها و سازمانها ارائه کرد. به عنوان مثال در خصوص شرکت نمایشگاه های بین المللی، اتاق های سه گانه بارها درخواست کرده اند که مدیریت آن را برعهده بگیرند اما اقدام مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.
همچنین در رابطه با ریاست تنظیم بازار، اتاق های سه گانه بارها درخواست پیوستن به ستاد تنظیم بازار و حضور در جلسات آن را داشته اند اما تاکنون پاسخ مناسبی در این زمینه دریافت نکرده اند. اما تعیین ماموریت در خصوص این موضوع در لایحه امکان پذیر است. به گونه ای که دبیرخانه پرسنلی به وزیر بازرگانی و رئیس وی به معاون اول محول می شود و اتاق های سه گانه علاوه بر سایر نهادها اعضای دائمی با حق رای می باشند.
در بخش پایانی این گزارش، لغو کلیه اختیارات و وظایف سازمان حمایت از حقوق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان سرکوب دولت در زمینه مداخلات قیمتها و همچنین تصمیمگیریهای مربوط به مقررات پیشنهاد شده است. قوانین قیمت گذاری فقط باید توسط شورای رقابت یا تنظیم کننده های بخش تخصصی اتخاذ شود.
انتهای پیام