16:11 – 28 ژوئیه 1403
در برنامه میز اقتصاد در شبکه خبر موضوع کنترل واردات خودرو مطرح شد و آقای آقایی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به سوالات پاسخ داد.
آقایی گفت: کارهای مربوط به تصویب واردات خودرو در پایان سال گذشته به پایان رسید اما ملاحظات مربوط به تخصیص ارز توسط بانک مرکزی باعث شد این طرح مورد بررسی مجدد قرار گیرد و در نهایت تصویب و در شورای دولت تصویب شود. زودتر اطلاع رسانی شد جولای. در سال 96 و 97 تولید خودرو به یک میلیون و 500 هزار دستگاه رسید که به دلیل محدودیت منابع ارزی و تحریم ها به نصف کاهش یافت و سالانه به 700 تا 800 هزار خودرو می رسیم. به همین دلیل در حال حاضر شاهد تقاضای انباشته در بازار خودرو هستیم و خودرو قیمتی خیالی دارد.
صمیت معاون وزیر در خصوص سازوکار واردات خودرو گفت: در آیین نامه خود موضوع مربوط به شرکت های واردکننده و ثبت آمار را مطرح می کنیم که مربوط به متقاضیان عمومی و افرادی است که می توانند در گمرک آمار ثبت کنند، عوارض واردات و گمرک را پرداخت کنند و خودرو را ترخیص کنند. ، و نیازی به اخذ کارت کار توسط افراد نیست. در آیین نامه مذکور افرادی که دارای کد ملی مشخص شده باشند می توانند برای رفع نیاز شخصی خود خودرو وارد کنند. در ابتدای کار با توجه به شرایط تامین ارز به ازای هر نفر یک دستگاه خودرو مجاز است.
وی در خصوص ویژگی خودروهای قابل واردات گفت: خودروهایی که وارد می شوند باید بین 3 تا 5 سال قدمت داشته باشند و مطابق با استانداردهای روز اروپا و بین المللی باشند. محدودیت دیگر این است که حجم موتور خودرو باید کمتر از 2500 سی سی باشد. واردات می تواند از تمام کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن یا کره جنوبی باشد، به نظر می رسد محدودیتی فقط در مورد ایالات متحده وجود دارد.
آقایی گفت: مبدأ ارز واردات خودرو می تواند ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، ارز سرمایه گذاری و یا کلیه ارزهای خارجی باشد.
این مسئول در خصوص خدمات پس از فروش گفت: چه در مقررات جدید خودرو و چه در بحث خودروهای فرسوده، خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی ذکر شده است. در زمینه واردات خودروهای جدید، شرکت های واردکننده ای که صلاحیت آنها تایید شده است، باید به دفتر خدمات پس از فروش وزارتخانه مراجعه و تعهد خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی را انجام دهند. در خودروهای فرسوده سه دسته واردکننده داریم. گروهی از شرکت های واردکننده تاییدیه گرفته اند و به شرط تضمین خدمات پس از فروش می توانند خودروهای دست دوم را وارد کنند. دسته دوم شرکت های حمل و نقل هستند که به منظور تامین حمل و نقل داخل و خارج شهرها مجاز به واردات هستند. دسته سوم اشخاص حقیقی هستند و به وزارت حریم خصوصی به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان، برای خودروهایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش را دارند و می توانند آن را ارائه دهند، به واردکنندگان توصیه می شود مدل های خاصی را وارد کنند.
آقایی افزود: ضوابط واردات خودروهای بنزینی و برقی نو و کارکرده وزارت حراست رو به کاهش است و در این آیین نامه کاهش تعرفه واردات داریم. در این آیین نامه تعرفه واردات خودروهای برقی 4 درصد و خودروهای هیبریدی 15 درصد تعیین شده است. در خودروهای بنزینی تعرفه ها بر اساس حجم موتور و قیمت تعیین می شود.
معاون وزیر صمت با اشاره به تشکیل کمیته تعیین قیمت خودرو، گفت: زمانی که کالا در گمرک اظهار می شود، کالاها ارزیابی و حقوق ورودی اخذ می شود. تا تیرماه امسال بیش از 8 هزار دستگاه خودروی وارداتی اسقاط شده است. 5200 دستگاه در دست ترخیص هستند. سال گذشته یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم و امسال نیز تولید یک میلیون و 700 هزار دستگاه را در برنامه داریم.
وی افزود: در دور اول واردات خودرو 31 هزار متقاضی داشتیم. این سامانه چندین بار برای انتخاب خودرو باز شده است اما برخی از متقاضیان خودروی خود را انتخاب نمی کنند. در دور جدید به آنها اعلام شد که در صورت عدم انتخاب از اولویت حذف خواهند شد.
آقایی در خصوص خودروهای داخلی گفت: تولید پژو پارس بر اساس اعلام سازمان استاندارد متوقف شده و از 10 خرداد تولید نخواهد شد و کسانی که قبلا انتخاب کرده اند باید خودروهای دیگری را انتخاب کنند. در حال حاضر تمامی خودروهای تولید شده در کشور از 85 استاندارد برخوردار هستند.