انتهای پیام
47 دستگاه اجرایی بر اساس تعهدات قانونی خود به استفاده از خدمات بستر نرم افزاری و سخت افزاری ایجاد شده توسط این سازمان تحت عنوان سیستم زمین مشغول هستند و این دستگاه ها در تلاش هستند تا 241 سرویس و بیش از 6000 سرویس فرعی با شناسه ارائه دهند. سامانه زمین دارای دو جزء اساسی است که شامل پورتال ارتباطی متقاضیان خدمات زمینی است که در حال حاضر در 12 استان کشور وجود دارد و زیرسیستم پایش اراضی کشور که در 10 استان کشور ایجاد شده و قرار است تا پایان سال جاری به تمام استان های کشور تعمیم یابد.
سامانه «زمین» که قابلیت ثبت و پیگیری درخواست را به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری دارد، اخیراً اعلام کرده است که خدمات خود را به محرومترین افراد از طریق فروشگاههای یکجا ارائه میکند.
رویکرد استفاده از هوش مصنوعی در فعالیتهای سامانه زمین و بهویژه در زیرسیستم پایش زمین کشور با استفاده از تصاویر ماهوارهای مورد توجه جدی قرار گرفته است تا ردپای استفاده از هوش مصنوعی در شناسایی تغییرات مبتنی بر ایجاد یک هسته پردازش تصاویر ماهواره ای در سامانه، زمینه مشهود است و نیاز به تحول اقدامات و فعالیت هایی است که به صورت نیمه سیستمی با کمک نخبگان و کارشناسان داخلی انجام شده است.
در همین راستا چندی پیش سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که سامانه تک مرحله ای واحد آمایش سرزمین خدمات خود را از طریق فروشگاه های خدمات دولتی به اقشار کم برخوردار ارائه می دهد. با توجه به جزئیات این موضوع می توان گفت سامانه تک مرحله ای واحد آمایش سرزمین به منظور ارائه خدمات به اقشار کم برخوردار جامعه به ویژه معلولان، ناتوانان و کم توانان با همکاری دبیرخانه ستاد هماهنگی و مبارزه با مفاسد اقتصادی همراه با ارائه خدمات آنلاین اختصاصی خود، انتساب و فعالیت های این سامانه از طریق پیشخوان ادارات دولتی انجام می شود.
ارائه خدمات زمینی به افراد کم درآمد از طریق سامانه ذکر شده به نشانی https://iraneland.ir/ به صورت همزمان و هم زمان به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می گیرد اما در صورتی که فرد درآمدی نتواند یا به هر دلیلی قادر به استفاده از سامانه نیست، میتواند با مراجعه به باجههای خدمات دولت و پرداخت تعرفه تعیین شده توسط باجهها و بر اساس تعرفههای ابلاغی و موجود آییننامه ارتباطات کمیسیون و یا سایر منابع مرتبط نسبت به انجام خدماتی از قبیل. همانطور که تکمیل فرم ها، اسکن اسناد و مدارک و … اطلاع رسانی شده است، جهت بهره مندی از خدمات سامانه.
پیرو انعقاد تفاهم نامه مذکور، طراحی و اجرای بسترهای مختلف برای تسهیل خدمات درخواستی سازمان فناوری اطلاعات ایران به داوطلبان کم درآمد با هدف بهبود رویه ها و ایجاد خدمات ارزش افزوده از جمله صدور امضای الکترونیکی و امکان پرداخت از طریق درگاه های مجازی بانک مورد توجه کانون کارفرمایان، اتحادیه های صنفی، پیشخوان های خدماتی دولت و جمع آوری اسناد فیزیکی، بررسی و بررسی مدارک و ارسال به خدمات دهنده مربوطه از طریق آمایش سرزمین است. سیستم پنجره واحد. مدت اعتبار در نظر گرفته شده برای اعتبار این تفاهم نامه دو سال است و به زودی ارائه آن آغاز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، محمد خوانساری – معاون وزیر ارتباطات – پنجره واحد آمایش سرزمین را نمونه مناسبی از تحول هوشمندی خدمات الکترونیک با تأثیر تعاملی بر فناوری های نوین دانست که قادر به ارائه خدمات به افراد چابک است.
ثبت و صدور مجوزهای مربوط به ساخت و ساز در زمین و ملک شخصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و موقوفه، ثبت و نظارت بر گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به دامنه زمین، اهداف این یک سیستم چهارگانه است. به عبارت دیگر زمین سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی که قصد انجام اقداماتی از قبیل تغییر کاربری، تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی را دارند فراهم می کند. و اموال کشور
سامانه تک مرحله ای واحد آمایش سرزمین را به دلیل انطباق با سطوح (فنی، معنایی، رویه ای و قانونی) چارچوب قابلیت همکاری کشور (IGIF) می توان به عنوان یکی از سامانه های پیشرو در هوشمندسازی خدمات الکترونیکی معرفی کرد. به عنوان چارچوب و مدل های مرجع معماری سازمانی، با هدف دستیابی به بالاترین سطح بلوغ قابلیت همکاری، یعنی قابلیت همکاری بین سازمان ها و به دنبال آن ایجاد یک تعامل منسجم با نیروهای سه گانه با این اهمیت.
نقش هوش مصنوعی در عملکرد زمین
سامانه زمین دارای دو زیر سامانه با عنوان پرتال متقاضی و ردیاب زمین است و کاربران به آدرس https://iraneland.ir قابل دسترسی و استفاده هستند. سامانه پایش اراضی به عنوان یکی از دو بخش اصلی سامانه «پنجره واحد آمایش سرزمین» با پایش استانهای اصفهان، البرز، قزوین و زنجان آغاز به کار کرد و مأموریت ویژه پیشگیری از تخریب اراضی کشاورزی و حفظ جنگلها را دنبال میکند. و مراتع. ذی نفعان سامانه دیده بان زمین، طیف قابل توجهی از مؤسسات هستند که به نوعی تعهد قانونی نسبت به حفظ، نگهداری و اداره اراضی کشور دارند، در این راستا وزارت راه و شهرسازی، سازمان محیط زیست، ریاست راهداری و سازمان حمل و نقل و حمل و نقل جاده ای، سازمان امور اراضی، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور.
ارائه خدمات زمینی به افراد مستضعف توسط دفاتر پیشخوان بر اساس تفاهم نامه سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون کارفرمایان اتحادیه های صنفی پیشخوان خدمات دولت صورت می گیرد و بر اساس مفاد این تفاهم نامه، مرکز موظف به هماهنگی با کلیه افراد می باشد. شمارنده و جمع آوری، ثبت، پیگیری درخواست و اعلام پاسخ نهایی با توجه به تقاضای متقاضیان کم اقبال در سراسر کشور به سامانه زمین جهت ارائه نتیجه نهایی.
به گزارش ای بی اس نیوز، اجرای طرحهای دولت الکترونیک یکی از مهمترین اقدامات برای اجرای شعار امسال «تولید دانشبنیان و اشتغالزا» است. در راستای تحقق این هدف و اجرای شعار زیست محیطی سال با عنوان محیط زیست افراد پایه، هوشمند و فناور، همراه با سایر سازمان های دولتی و غیردولتی، موضوع دولت الکترونیک را سرلوحه برنامه های خود قرار داد. بر این اساس سامانه تک مرحله ای واحد آمایش سرزمین یکی از 23 پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است که به منظور تسهیل در ارائه خدمات و مجوزها و مدیریت زمین و نظارت بهینه زمین ایجاد و راه اندازی شده است.
تحریریه ABS NEWS | ای بی اس نیوز