به گزارش رکنا، در این جلسه در خصوص ماده 7 که الحاق سه تبصره به ماده 11 قانون است. انتخابات مربوط به حضور نماینده است شورای نگهبان اشاره به درخواست بالاترین مقام منصوب از سوی شورای نگهبان در جلسات انتخابات در سطح استان، شهرستان و بخشداری و همچنین جلسه شورای تامین است.
بر اساس نظر کمیسیون نظارت بر دبیرخانه مجلس، الزام به دعوت از مقام منصوب از سوی شورای نگهبان در مواردی که موضوع جلسه مربوط به امور اجرایی انتخابات و همچنین الزام به تشکیل جلسه به پیشنهاد مقام منصوب از سوی شورای نگهبان برای دخالت در امور مجریه انتخابات و لذا بر خلاف اصل 17، سیاست کلی انتخابات است که امور قوه مجریه را به وزارتخانه واگذار کرده است. داخلی. همچنین تعبیر «جلسات مربوط به انتخابات» از نظر کمیته نظارت بر دبیرخانه مجمع دارای ابهام است.
پس از ارائه توضیحات نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و مشاوره شورای اسلامی و بیان نظرات موافق و مخالف این کمیسیون و توضیحات عباسعلی کدخدایی و غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور، اعضای شورا شورای اسلامی شورای عالی نظارت، ماده 11 قانون انتخابات شوراهای اسلامی با بند 17 آنها مغایرت دارد.
بر اساس ماده 9 که در آن ماده ای به عنوان ماده (14) به قانون انتخابات الحاق شد و بر اساس آن به منظور جلوگیری از ارتکاب جرائم و تخلفات انتخاباتی، شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم حداقل 9 ماهها قبل از برگزاری انتخابات، راهکارها، تدابیر و سایر اقدامات را برنامهریزی و تعیین میکند و دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه موظف به استفاده از تحقیقات هستند. اجرای روش های پیشگیری و ارائه نتایج به شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم جهت تصمیم گیری یا اجرا و یا استفاده در سایر نهادها و سازمان ها ضروری است.
به گفته کمیسیون کنترل دبیرخانه مجلس، از آنجایی که این ماده منابع لازم برای انجام وظایف مقرر در شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم و تعریف «قابلیت اجرا» قانون را مشخص نکرده است. که در قسمت 1 بند 9 آمده است، خط مشی کلی نظام قانونگذاری را که بر آن تاکید شده است مستثنی می کند.
اعضای هیات نظارت شورای عالی پس از شنیدن نظر آصفری نایب رئیس کمیسیون داخلی کشور و شوراهای مجلس و اظهارات موافقان و مخالفان نظر کمیته نظارت بر دبیرخانه جلسات به این موضوع رسیدند. بر خلاف بند 1 بند 9 و بند 8 بند 9، سیاست های کلی نظام مقننه ضمانت قوام قانون و عدم اصلاح قانون را مغایر ندانسته است، بلکه عبارت «برای اجرا» در این ماده مغایر بند 9 جزء 8 سیاست های کلی نظام مقننه تشخیص داده شده است.
همچنین بر اساس ماده 14 مصوبه مجلس مبنی بر اصلاح تبصره های (1) تا (5) ماده (29) قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مسئولیت آن بر عهده سازمان اداری و استخدامی کشور است. تشخیص مساوی بودن سایر مقامات در ماده (29) و تراز پست های شورای اسلامی در هر دوره توسط رئیس شورا به سازمان اداری و استخدامی اعلام می شود. بر اساس نظر کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص همسویی مواضع شورای اسلامی بر عهده رئیس جمهور است که مغایر با عنوان این ماده و در نتیجه مغایر با اصل 10 است. بند 9 سیاست های کلی نظام مقننه.
در خصوص این تبصره در ماده 14، پس از استماع نظرات نمایندگان دولت و مجلس، موافقان و مخالفان نظر کمیسیون نظارت بر دبیرخانه مجلس، نظر خود را اعلام و مقرر میدارند: همسویی پست های شورای اسلامی در هر دوره از سوی رئیس مجلس به سازمان اداری استخدامی اعلام می شود.
بند ج این ماده که با الحاق یک پاورقی به عنوان پاورقی 7 پیوند می خورد، عناوین «دولت» و «موسسات دولتی» و… را تعریف کرده و دامنه ممنوعیت کاندیداتوری را گسترش داده است. کارکنان بخش غیردولتی و اشخاص حقوقی.
برخی از اعضای شورای عالی مجلس پس از استماع نظرات تدوین کنندگان این مصوبه، اصل 14 را مغایر با سیاست های کلی انتخابات دانستند، به استثنای ماده 4 ماده 10 مبنی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای حداقل سازی. . ممنوعیت مشارکت کاندیداهای فعال و این معافیت به اتفاق آرا تصویب شد.
بر اساس تبصره 4 ماده 15، کمیسیون مرکزی انتخابات موظف است کلیه صورتجلسات و مصوبات خود را به کمیسیون مرکزی نظارت ارسال کند و تصمیمات کمیسیون مرکزی انتخابات نباید خللی در وظایف و اختیارات نظارتی آن داشته باشد. کمیته مرکزی هیأت نظارت در غیر این صورت تصمیمات مذکور باطل بوده و هرگونه اقدام در این راستا ممنوع است. مرجع صالح برای تعیین موضوع این تبصره هیأت نظارت مرکزی است.
کمیته نظارت دبیرخانه مجمع تشخیص داده است که الزام هیات اجرایی به رعایت توصیه های هیات نظارت مرکزی مغایر با بند 17 سیاست های کلی انتخابات است.
کمیته نظارت دبیرخانه کل مجلس در خصوص ماده 16 و الحاق متن به عنوان ماده (31/1) در خصوص نحوه تأیید صلاحیت مدیران آن را مغایر با سیاستهای قانونگذاری ارزیابی کرده بود. سامانه به استثنای بند 3 بند 9 که پس از تبادل نظر اعضای شورای عالی نظارت به تصویب رسید. این اتفاق نیفتاد، اما ابهام این ماده به اتفاق آرا تایید شد.
با توجه به ماده 17 و الحاق متن ماده (31/2) در خصوص تعیین وظایف دستگاههای اجرایی مرکزی از جمله «تصویب تقویم و اجرای انتخابات با تأیید نگهبانان شورا» کمیسیون نظارت دبیرخانه مجلس، مداخله در اجرا و نقض ماده 17 سیاست های کلی انتخابات را اعضای شورای عالی نظارت بر این ماده مغایر با سیاست های کلی انتخابات ندانستند، اما این صورت بندی را «این ماده را مغایر با سیاست های کلی انتخابات دانستند. گفته شده که شورا در مورد چنین تصمیماتی نظر دارد» مبهم است.
ایلانا