مناظره «عطات» و «بهادری جهرمی»؛ نظارت اختیاری بله یا خیر؟

دو تن از اساتید حقوق دانشگاه در یک برنامه زنده تلویزیونی نظرات خود را درباره نظارت اختیاری شورای نگهبان بیان کردند.
به گزارش ای بی اس نیوز، شامگاه جمعه 6 بهمن 1402 مناظره تلویزیونی در برنامه سبک شبکه چهار با موضوع “نظارت اختیاری” بین استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی، جواد بهشتی به عنوان منتقد و دانشگاه حقوق تربیت مدرس برگزار شد. . استاد محمد بهادری جهرمی مدافع شورای نگهبان شد.
اطاعت وی با بیان اینکه در دنیا صلاحیت وجود ندارد اما صلاحیت نامزدی وجود دارد، گفت: آنچه اکنون در کشور می گذرد مردم سالاری دینی نیست. تعبیری از شورای نگهبان وجود دارد که به اصولگرایان بسیار نزدیک است. البته به عنوان منتقد و مخالف وضع موجود، این یکی از اعضای شورای نگهبان است که باید جلوی من بنشیند و به سؤالات من پاسخ دهد، نه آقای بهادری جهرمی که در حال ترفیع است و حتی مشخص نیست. که شورای نگهبان در صورت کاندیدا شدن آنها را تایید می کند. حتی محمدرضا شاه هم جلوی خبرنگاران نشست و به سوالات آنها پاسخ داد اما امروز حتی یک وکیل از شورای نگهبان هم حاضر به پاسخگویی نیست.
وی با اشاره به برخی تفاسیر قانون از سوی حقوقدانان شورای نگهبان، تصریح کرد: آقایان باید تشخیص دهند که آیا مردم سالاری و به اصطلاح رای مردم را قبول دارند یا نه؟ مرحوم آیت الله مومن که زمانی وکیل شورای نگهبان بودند، صادق بودند و در کتاب خود به صراحت می فرمایند که رای رای نیست. نظرات ایشان حتی تندتر از آیت الله مصباح یزدی معروف در این زمینه است. آقایان باید شفاف سازی کنند که اگر به رای مردم اعتقاد ندارند، اصلا بحث نکنیم.
این نماینده مجلس ششم با انتقاد از شرایط کیفی که برای تصویب صلاحیت ها تدوین شده است، افزود: انتخابات ما مطابق قرآن، نهج البلاغه، فقه سیاسی و قانون اساسی نیست. شورای نگهبان نباید به بحث صلاحیت بپردازد و الان خلاف قانون اساسی عمل می کند و تفسیرش هم خلاف آن است. از ابتدا تمام تلاش دنیا بر این بوده است که انتخابات تا حد امکان برگزار شود، اما در طول 40 سال جمهوری اسلامی تمام تلاشش بر این بوده است که انتخابات با محدودیت روزافزون برگزار شود. ما اکثریت 70 و 80 درصدی را می گیریم و بعد می گوییم انتخابات برگزار کردیم که بیشتر شبیه شوخی است. روز به روز نظام سیاسی را به دلایل مختلف سفت و کوچک کرده ایم و فضا را ناکارآمدتر کرده ایم.
در این مناظره بهادری جهرمی وی در پاسخ گفت: گاهی ناخودآگاه تعابیر خود را تلقین می کنیم و به قرآن و قانون نسبت می دهیم. من از روش دفاع می کنم نه از شخص و مثال. هیچ یک از الزامات کیفی ذکر شده توسط شورای نگهبان نوشته نشده و نمایندگان مجلس این قوانین را نوشته اند. این چه ربطی به شورای نگهبان دارد؟ آیا اعضای شورای نگهبان نوشته اند که کاندیدا باید مثلاً به اسلام اعتقاد داشته باشد یا بد نامی نداشته باشد؟ اگر از عملکرد نمایندگان انتقاد می کنیم نباید آن را به نهاد نظارتی یا مجریه تعمیم دهیم. شورای نگهبان قوه مجریه است و باید الزامات قانون را رعایت کند.
وی با اشاره به اطاعت پیامبر(ص) از منظر اکثریت و شکست در جنگ احد و رضایت خداوند به دلیل این اقدام، یادآور شد: آیا در جهان اسلام چیز دیگری هم وجود داشت؟ جمهوری؟ مثلاً در مسائل مذاکره، رهبری انقلاب مستقیماً نگفتند که من خوشبین نیستم، بلکه مردم به کسی که شعار مذاکره را می داد، رأی دادند و نتیجه نهایی بیرون آمد. آیا کسانی که مذاکره کردند مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفتند؟ اطاعت از رای اکثریت است.
در ادامه مطلب اطاعت جواد وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان اجرایی نیست که کاری را اجرا کند، بلکه ناظر است، خاطرنشان کرد: آقای جنتی هم در سال 76 گفت که تقصیر ما نیست و نظارت اختیاری به تصویب مجلس و نمایندگان این قانون رسیده است. اگر نمایندگان در مجلس چهارم قانونگذاری مورد استناد این قانون را تصویب کردند، ما به عنوان نماینده مردم در مجلس ششم با پشتوانه آرای بیشتر، کنترل اختیاری را حذف کردیم. پس چرا شورای نگهبان این مصوبه ششم قوه مقننه را لغو و کنار گذاشت؟ اگر اصل بر تصویب مجلس است، ما در دوره ششم قانونگذاری هم نماینده مجلس بودیم، اما قانونی که تصویب کردیم توسط شورای نگهبان کنار گذاشته شد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: آیت الله رضوانی در سال 1370 قبل از اقدام در انتخابات مجلس چهارم استفساریه ای درباره نوع نظارت شورای نگهبان دریافت کرد و اعضای شورا اعلام کردند که نوع نظارت آنها اختیاری است. شورای نگهبان قبل از تشکیل جلسه مجلس چهارم و تصویب این قانون، 42 نفر را بر اساس این تحقیق رد صلاحیت کرد. پس از تشکیل مجلس چهارم این قانون به تصویب رسید. چگونه است که مجلس چهارم حق دارد کنترل اختیاری را معرفی کند اما مجلس ششم حق حذف آن را ندارد؟
این استاد دانشگاه شهید بهشتی همچنین گفت: مخاطب من شورای نگهبان است. آقای جنتی می گوید ما مجری قانون هستیم. در حالی که شما افسر پلیس نیستید بلکه یک ناظر هستید. شورای نگهبان دادگاه بدوی نیست. وقتی صلاحیت فردی پس از رسیدگی در شوراهای اجرایی تایید شد، شورای نگهبان حق رد صلاحیت را ندارد. آیا دادگاه تجدیدنظر می تواند حکمی را صادر کند که در دادگاه بدوی مورد اعتراض قرار نگرفته است؟ اما شورای نگهبان می گوید من باید صلاحیتم را دوباره بررسی کنم که خلاف قانون است.
بهادری جهرمی وی در پاسخ به تمکین گفت: از مجلس اول در سال 59 کنترل اختیاری داشتیم، قوانین سال های 59، 62 و 64 و اطلاعیه ها و تشریفات مربوطه موجود است. این شرایطی که در قانون ذکر شده از ابتدا وجود داشته و همچنان وجود دارد و ما نیز بخشی از آن را نقد می کنیم. ضمن اینکه در مجلس ششم نظارت اختیاری نداشتند، اما در انتخابات شوراهای شهر و روستا که زیر نظر مجلس است، خودشان نظارت اختیاری داشتند.
در ادامه مطلب اطاعت وی از بهادری جهرمی پرسید: اگر این قانون از قبل وجود داشته، چرا آیت الله رضوانی در خرداد 1370 از شورای نگهبان درخواست رسیدگی به این موضوع را کرده است؟
بهادری جهرمی وی در پاسخ به این سوال تاکید کرد: چون قانون را رعایت نکردند و از دوره سوم قانونگذاری قانون مصوب مجلس قبلی را شکست دادند. سند ارائه کردم که در سه قانون سال های 59، 62 و 64 اولین دوره قانونگذاری، در قوانین، مقررات و رویه ها، کنترل اختیاری عملی بوده است.
ولی اطاعت گفت: نظارت بود ولی نظارت اختیاری نبود.
در ادامه تمکین با استناد به قسمت اول اصل 99 قانون اساسی مبنی بر اینکه «نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان رهبری، شورای اسلامی، ریاست جمهوری و رجوع به آرای عمومی یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی است. شورای نگهبان» از جهرمی پرسید که آیا در زمان انتخابات خبرگان آقای جنتی آیا وکلای شورای نگهبان اجازه ورود می دهند؟
بهادری جهرمی پاسخ داد: در این موضوع اصل 108 خاص و اصل 99 عام است. من معتقدم که آقای جنتی و 5 فقیه دیگر از شورای نگهبان نباید اجازه ورود وکلا را بدهند، اما اتفاقاً تعبیر آقای جنتی این است که 12 فقیه و وکیل باید وارد شوند.
اطاعت وی در عین حال تاکید کرد: پس چرا آقای نجات الله ابراهیمیان از شورای نگهبان استعفا داد؟ من می دانم که آقای جنتی اجازه ورود وکلا به این موضوع را نمی دهد و شورای نگهبان خلاف قانون اساسی عمل می کند.
بهادری جهرمی وی در پاسخ گفت: در قانون، اجتهاد نامزدهای مجلس خبرگان رهبری به صراحت بر عهده فقها (6 فقیه از شورای نگهبان) گذاشته شده است، اما همه 12 نفر (6 فقیه و 6 فقیه از شورای نگهبان) نظارت بر انتخابات خبرگان
انتهای پیام