مسیر ایران برای ترانزیت روس ها مهم است/ اقتصاد روسیه در گرو تسهیل حمل و نقل ترانزیتی است
مشاور اقتصادی توسعه راه آهن آینده اقتصاد روسیه را در گرو تسهیل حمل و نقل ترانزیتی به مقاصد مختلف دانست و از این رو مسیر ایران نیز برای روسیه مهم است و گفت: اگر نتوانیم به این درخواست پاسخ دهیم، درخواست ما به تعویق نمی افتد. و از جای دیگر خواهد آمد پاسخ داده شده است.
سید مرتضی ناصریان در گفت وگو با ای بی اس نیوز، با بیان اینکه نباید تنها از منظر درآمدی به موضوع ترانزیت نگاه کنیم، گفت: ترانزیت می تواند اهداف بسیاری از جمله روابط بین الملل و هم افزایی کشورهای مختلف در صحنه اقتصادی را دنبال کند. . که می توانند تعامل بیشتری داشته باشند و صادرات و واردات آنها نیز تقویت شود.
وی با بیان اینکه در چند سند بالادستی کشور بحث توسعه ترانزیت مطرح است، گفت: از منظر درآمدی گاهی اطلاعات غلط و بیش از حد در رسانه ها وارد می شود. به عنوان مثال در خصوص درآمدزایی از راه آهن رشت – آستارا در ۲۷ اردیبهشت قراردادی بین ایران و روسیه منعقد شد، اما اهمیت ترانزیت نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر همکاری بین المللی. روابط، همبستگی بین کشورها، بهبود امنیت و محرومیت از مناطقی که قرار است تجارت انجام شود، این مهم است.
ارتباط با کشورهای دیگر جریمه ما را کمتر می کند
این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: ارتباط با سایر کشورها باعث می شود حساسیت ما نسبت به تحریم ها کمتر شود و بتوانیم اثر تحریم ها را دفع کنیم. در عین حال، افزایش ترافیک در مسیرهای ترانزیتی به اقتصادی شدن صادرات و واردات ما کمک می کند. زیرا در صورت فعال شدن شبکه حمل و نقل و ناوگان، صادرات و واردات آسانتر و ارزانتر می شود و امکان تعامل بین زنجیره ارزش محصولات مختلف شکل می گیرد. این موارد هدفمند و شناسایی شد و به همین منظور در اسناد بالادستی به توسعه ترانزیت کشور اهمیت داده شد.
ناصریان درباره میزان درآمد ترانزیت ایران گفت: اساساً می توان گفت راه آهن ما به ازای هر تن 50 دلار درآمد دارد که بخشی از این رقم هزینه و بخشی نیز سود است. اما چنین رقمی با هزینه های انجام شده برای ساخت کریدور مطابقت ندارد و ساخت کریدور هزینه های بالایی دارد. بنابراین برای توجیه ساخت یک مسیر ترانزیتی جدید باید بار ترانزیتی قابل توجهی در آن مسیر وجود داشته باشد و ما باید مطمئن باشیم که آن بار را حفظ کنیم تا بتوانیم در آن مسیر راه آهن بسازیم. بنابراین اطمینان از تداوم جریان حمل و نقل مهم است.
وی در پاسخ به الزامات فعالیت های حمل و نقل عمومی گفت: این الزامات متنوع است. بخش اقتصادی سفر به صاحب کالا می رسد که به نرخ و زمان حمل و نقل توجه می کند و همچنین مهم است که تاجر از تاریخ تحویل کالا مطمئن باشد، بداند که اگر کالا را تحویل دهد. امروز در مبدأ، چند روز دیگر آنها را در مقصد دریافت خواهد کرد. اما اگر زمان مشخصی برای تحویل کالا مشخص نباشد، این تاجر نمی تواند کار خود را برنامه ریزی کند. اما زمان تحویل کالا به مقصد در راه آهن کشورمان تضمینی نیست.
چه عواملی بر هزینه یا مدت سفر تأثیر می گذارد؟
مشاور اقتصادی توسعه راه آهن در پاسخ به عوامل موثر بر هزینه یا زمان سفر گفت: کرایه راه آهن به تنهایی در تعیین این هزینه ها موثر نیست؛ بلکه هزینه های راه آهن به تنهایی موثر است. تعرفه خدمات بندری، تعرفه خدمات لجستیک بین مسیری، عوارض گمرکی و هماهنگی هایی که باید بین نهادهای مختلف مستقر در مرزها انجام شود، مهم و قابل توجه است. در واقع بسته به نوع کالا و اسناد حمل و نقل، کنترلهای مختلفی در نقاط مرزی انجام میشود و هر چه این هماهنگیهای مرزی قابل پیشبینی و هوشمندتر باشد، از تاخیر کالا در نقاط مرزی کاسته و از حمل و نقل ترانزیتی کاسته میشود. به آرامی انجام می شود
ناصریان تاکید کرد: با وجود اینکه از نظر جغرافیایی و زیرساختی کشور خوبی هستیم، اما در شبکه راه و ریلی کشورمان توسعه قابل توجهی صورت گرفته و شبکه های راه و ریلی ما با کشورهای مختلف مرتبط است، اما هماهنگی بین المللی باید این امر را انجام دهد. بین نهادهای مختلف در ایجاد تعادل بین المللی و ملی کافی نیست و باید این همکاری ها تقویت شود. هماهنگی بین نهادهای داخلی ما نیز باید تضمین شود تا کالاها کمتر در مرز معطل شوند.
وی ادامه داد: در مجموع حمل و نقل کالا در راه آهن ایران در سال های اخیر زمان زیادی را طی کرده است و در سال های اخیر تلاش شده تا زمان ترانزیت بارهای در حال عبور کاهش یابد. تاکید می شود قطارهای باری باید به گونه ای برنامه ریزی شوند که زمان سفر کاهش یابد و تاریخ تحویل کالا مشخص شود. از طرفی وضعیت شاخصهای لجستیک در کشور ما نسبت به میانگینهای جهانی بسیار پایین است و باید تغییرات زیادی در بخش لجستیک ایجاد شود و خدمات حملونقل مناسبی ارائه شود تا بتوانیم مسیرهای سراسر کشور را انجام دهیم. . رقابتی تر از مسیرهای جایگزین
ما از شبکه حمل و نقل موجود به خوبی استفاده نمی کنیم
این کارشناس حمل ونقل با بیان اینکه در حال حاضر راه های بلااستفاده زیادی داریم، افزود: اکنون تمرکز بیشتر روی محل احداث جاده و راه آهن است. اگرچه ساخت شبکه زیرساختی ممکن است در برخی جاده ها ضروری باشد، اما فعالیتی پرهزینه و زمان بر است. در کشور ما از شبکه حمل و نقل موجود به خوبی استفاده نمی شود. اگر همینطور باشد و منتظر سال ساخت راه آهن چابهار – زاهدان باشیم که راه آهن رشت – آستارا ساخته شود، اما به الزامات ترانزیتی توجه نکنیم، باز هم وضعیتمان فرقی نمی کند. امروز. .
ناصریان در خصوص تاثیر ترانزیت کالای روسیه بر ایران خاطرنشان کرد: روسیه حجم حملونقل بینالمللی بسیار بالایی دارد و طی دو سال گذشته حدود 1200 میلیون تن صادرات و واردات داشته است. آغاز جنگ در اوکراین باعث کاهش روابط این کشور با کشورهای اروپایی شد و برخی از مسیرها به روی آن مسدود شد و برخی نیز اگرچه مسدود نشدند، اما ممکن است از نظر آینده در معرض خطر نسبی قرار گیرند. از این رو روسیه تصمیم گرفته است فعالیت های حمل و نقل خود را در جهت شمال به جنوب تقویت کند و حمل و نقل و تجارت بین المللی آن به کشورهای جنوبی افزایش یابد.
وی ادامه می دهد: چه بخواهیم این سوال را به دلیل ضرورت جنگ یا تصمیم مقامات روسیه ضروری بدانیم، نتیجه در هر صورت یکسان است: آینده اقتصاد روسیه در گرو تسهیل حمل و نقل ترانزیتی است. به مقاصد مختلف و بنابراین مسیر ایران به روسیه حائز اهمیت است. البته این موضوع پنهانی نیست و حتی در رسانه ها اشاره کردند که به دنبال حمل و نقل انبوه برای عبور از ایران هستند و کریدور شمال-جنوب را تا حدودی جایگزین کریدوری می کنند که در حال حاضر از کانال سوئز می گذرد.
این کارشناس حوزه حمل و نقل خاطرنشان می کند: برای اینکه بتوانیم به این خواسته پاسخ دهیم، این سوال را فقط در زمینه توسعه زیرساخت ها مد نظر قرار می دهیم که یک دید معکوس است. ما به سختترین و پرهزینهترین کاری که باید انجام دهیم توجه میکنیم، اما کمتر به مسیرهای کمهزینه و کوتاهمدتی که باید طی کنیم، یعنی بهبود مدیریت حملونقل در ترانزیت و بسته به تقاضای موجود توجه میکنیم. ، اگر نتوانیم آن تقاضا را برآورده کنیم. درخواست ما به تاخیر نمی افتد و در جای دیگری پاسخ داده می شود.
انتهای پیام