به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ای بی اس نیوز ، قاسم پور مدیرعامل شرکت مشاور رتبه بندی اعتباری ایران گفت: رفتار آینده افراد را بر اساس رفتار گذشته پیش بینی می کنیم. این رفتار بسته به بخش متفاوت است.
وی با تاکید بر اینکه در اعتبارسنجی رفتار مردم در پنج سال گذشته فقط مربوط به حوزه بانکی نیست، بلکه در حوزههای مختلف است، افزود: هر چه امتیاز بالاتر باشد، تسهیلات ریسک بازپرداخت نیز پایینتر است. در صنعت بیمه، ریسک مشتریان بیمه شده را بر اساس امتیاز افراد تعیین می کنیم.
وی ضمن تاکید بر اینکه اعتبارسنجی حدود 200 سال پیش در سراسر جهان اجرا شد، گفت: در سال 1800 پس از میلاد که اعتبارسنجی به روش سنتی شروع شد، در ابتدا گزارش دهی سنتی و پایه بود، اما بعد پیشرفت زیادی کردند. مدلهای جدید و روشهای اعتبارسنجی در سالهای اخیر رایج بودهاند. حتی در معاملات ملکی و خودرو ابتدا اعتبارسنجی انجام می شود.
قاسم پور با تاکید بر اینکه امروزه بزرگترین مشتری اعتبارسنجی در دنیا بخش بیمه است، گفت: تا سال 1384 هیچ گونه فعالیت رسمی اعتبارسنجی در کشور نداشتیم. از سال 1386 با تصویب قانون و همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، تعدادی از بانک ها و شرکت های بیمه، اولین و تنها شرکت اعتبارسنجی تاسیس شد.
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه بندی اعتباری ایران ادامه داد: بانک ها از سال 96 از امتیازات اعتباری مردم برای تامین مالی تسهیلات خود استفاده می کنند. در سراسر دنیا اعتبارسنجی در همه زمینه ها کاربرد دارد اما در کشور ما تا سال گذشته اعتبارسنجی فقط در حوزه بانکی و تسهیلات پرداخت انجام می شد.
وی بیان کرد: ماموریت ما ایجاد اطمینان در فضای کسب و کار، اقتصاد و بازار تعریف شده است. ما میخواهیم وارد همه حوزهها شویم و باید چندین منبع اطلاعاتی داشته باشیم، مدلی که در حال حاضر استفاده میشود بر اساس 18 شاخص اعتباری است و با این مدل موجود میتوانیم 30 درصد افرادی را که از تسهیلات بهرهمند شدهاند و 70 درصد مردمی که از تسهیلات بهرهمند نیستند اعتبارسنجی کنیم. نمره داشته باشد؛ وضعیت برای اشخاص حقوقی بدتر است، در این زمینه فقط 10 درصد می توانیم اعتبار سنجی کنیم.
قاسم پور از تعیین 248 شاخص در مدل اعتبارسنجی جدید خبر داد و گفت: مدل ارائه و در هیات ارزیابی بانک مرکزی تصویب شد. اطلاعات شاخص های مورد نظر تا حدودی دریافت شده است.
در حوزه چک، تعهدات ارزی، ضمانتنامهها، صنعت قضایی، بیمه، صدک دارمدی و حوزههای مختلف شاخصها را نهایی کردهایم. مدل آماده رونمایی است و تا یک ماه آینده این مدل را معرفی خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه 100 درصد اعضای شرکت با این مدل امتیاز اعتباری کسب می کنند و دقت مدل به 76 تا 89 درصد رسیده است، تصریح کرد: باید محصولات متنوعی را در حوزه های مختلف، مدیریت ریسک و رتبه بندی اعتبار طراحی می کردیم. سقف کنترلی که می توانیم داشته باشیم؛ در بیمه افراد با ریسک کمتر می توانند بیمه نامه ای با حق بیمه کمتر خریداری کنند.
وی با بیان اینکه اعتبارسنجی در زمینه های مختلف در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: در شرایط فعلی افراد می توانند از اعتبارسنجی در 18 زمینه استفاده کنند تا ریسک معاملات و اقدامات خود را کاهش دهند. ما قصد داریم اعتبارسنجی را در معاملات پیاده سازی کنیم. قبل از انجام معامله، طرفین می توانند در مورد ریسک معاملات پرس و جو کنند. در ابتدا، مدل اعتبار سنجی باید در معاملات خودرو پیاده سازی شود.
وی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی بسته به ریسک مشتری می تواند انعطاف پذیر باشد. وی تصریح کرد: گردش منابع مالی با اعتبارسنجی می تواند متغیر باشد. شرایط ضامن؛ پذیرش و وصول چک، سقف صدور چک و … ممکن است با تحولات مثبت همراه با اعتبارسنجی همراه باشد.
قاسم پور با بیان اینکه می توانیم از امتیاز اعتباری مستاجران و مالکان برای اجاره ملک استفاده کنیم، افزود: امتیاز اعتباری مردم در فروش اقساطی ملک نیز قابل استفاده است.
absnews