مرکز پژوهش های مجلس:
مرکز پژوهش های مجلس از حذف 3 فاز آخر طرح توسعه بندر چابهار و تعیین سقف 35 تنی برای این بندر در افق توسعه بندر شهید بهشتی خبر داد.
به گزارش خبرنگار علم و فناوری خبرگزاری آنا، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی از طرح های جامع بندری کشور و نقاط قوت و ضعف مطالعات انجام شده در خصوص طرح های جامع بندری اعلام شده طی دو دهه گذشته (20 سال گذشته)، به طور متوسط 90 درصد حجم تجارت جهان کالا دریایی بوده است در این مدت حجم تجارت دریایی جهان رشد 112 درصدی را بیش از دو برابر نشان می دهد. این در حالی است که تولید ناخالص داخلی (GDP) در جهان 73 درصد افزایش یافته است.
همانطور که این گزارش نشان می دهد 90 درصد تجارت کشورمان از طریق 11 بندر تجاری شمال و جنوب انجام می شود. سهم حمل و نقل جاده ای در تجارت خارجی ایران 8 درصد، ریلی 1.8 درصد و هوایی 20 درصد از کل تناژ صادرات و واردات کشور است.
بازوی پژوهشی مجلس می گوید: تاکنون 4 طرح و بررسی جامع تجارت بندری و دریایی کشور انجام شده که اولین آن به 5 دهه قبل بازمی گردد. با این حال، هیچ یک از این طرح ها لزوماً تمام اهداف طرح های جامع بندر را پوشش نمی دهد.
بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، طرح جامع فعلی بنادر تجاری کشور در سال 1398 به تصویب رسید که در 2 مرحله اجرا شد. در مرحله اول در سال 1393 تا افق 1404 تقاضا برای حمل و نقل دریایی 240 میلیون تن بود.
در مرحله بعد، توجه جدی به شهرهایی که بنادر تجاری در آن قرار دارند، شد، به عنوان مثال با کاهش ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از 90 به 35 میلیون تن در سال و حذف 3 فاز 4 و 5 طرح توسعه بندر چابهار برای کاهش فشار حمل و نقل بار بر این بندر.
پیشنهادات مرکز پژوهش های مجلس به سازمان بنادر
مرکز پژوهشهای مجلس در این گزارش اشاره میکند که لازم است طرحهای جامع بندری برای نزدیکتر شدن به افق طرح جامع فعلی (حدود دو ساله) و همچنین توجه به تحولات مهم بینالمللی و ظهور فرصت ها و تهدیدهای جدید لازم است در طرح جامع آتی و در فرآیند بازنگری در طرح های جامع بنادر تجاری که باید در افق های 10 و 15 ساله پس از اتمام آخرین طرح جامع برنامه ریزی شود، اقداماتی در نظر گرفته شود که به شرح زیر پیشنهاد می شود:
1. رویکرد سیستماتیک و بیرون نگر (همکاری کلیه نهادهای ذینفع از جمله شرکت راه آهن، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و گمرک ایران)
2. توجه به کریدورهای بین المللی و طرح های توسعه و توسعه در آنها (طرح جامع بندری کشور باید همگام با آخرین تحولات مربوط به کریدورهای بین المللی باشد)
3. توجه به ابعاد نامشهود (توسعه غیر فیزیکی) بنادر (از جمله مواردی مانند اصلاح ساختار سازمانی بنادر و بهبود فرآیندها و رویه های عملیاتی و گمرکی و ارتقای سرمایه انسانی و توجه به آموزش و ارتقای مهارت کارکنان)
4. هماهنگی تقاضای بندری آتی با تقاضای طرح کلی حمل و نقل کشور (ارتباط بهتر زیرساخت های دریایی و بندری با سایر زیرساخت های زمینی (راهی و ریلی) و هوایی، فرآیند پیش بینی تقاضای حمل و نقل دریایی با توجه به افق کل کشور. طرح حمل و نقل باید در دستور کار قرار گیرد)
5. توجه زیادی به رقابت پذیری کلی بنادر داشته باشید
6. بازنگری در طرح ها و پروژه های بندری و دریایی با هدف بهبود تولید بندر
7. توجه به سیاست های تحول آفرین در توسعه دریایی و فراساحلی
8. بهبود رویه ها و فرآیندهای کاری در داخل پورت و توجه به هوشمندسازی عناصر و اجزای پورت
9. توجه به رفع نواقص زیرساختی و توسعه بندری (نقایص پیش بینی شده برای پهلوگیری کشتی و خدمات انبار موقت محموله به ویژه کالاهای اساسی مورد توجه بنادر و دریانوردی سازمان قرار گیرد)
ده افزایش سهم ریلی بنادر در ارتباط با قاره (افزایش سهم ریلی بنادر به دو برابر وضعیت فعلی تا افق 1404)
absnews